بار سنگین بحران مالی بر اقتصاد جهان

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

باوجود اینکه ۵ سال از بحران مالی بین المللی می‌گذرد اما اقتصادهای جهانی از جمله آمریکا و منطقه یورو هنوز نتوانسته‌اند از زیر بار سنگین این بحران خارج شوند.

به گزارش ممتاز به نقل از گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز، ۵ سال از ورشکستگی بانک “لمان برادرز” که سرآغاز بحران مالی در سال ۲۰۰۸ بود می‌گذرد اما اوضاع اقتصاد جهانی هنوز سر و سامان نگرفته است.

 بر اساس این گزارش ممتاز به نقل از، تلاش‌های منطقه یورو برای خروج کامل از بحران مالی و بحران بدهی‌های بی‌نتیجه مانده است و رشد اقتصادی این حوزه در ۳ ماهه دوم سال جاری به زحمت به ۰٫۳درصد کل تولید ناخالص داخلی آن رسید.

بانک مرکزی آمریکا که برای رونق بخشی به رشد اقتصادی اش برنامه تسهیل پولی بی‌سابقه‌ای را به اجرا گذاشته است، برنامه‌ای که به سبب آن هر ماه ۸۵ میلیارد یورو پول به اقتصاد خود تزریق می‌کند اما با این حال نتوانسته است به اهداف مورد نظرش در این خصوص برسد و بحران همچنان به قوت خود پابرجاست.

اروپا در این میان در خط مقدم بحران قرار دارد. شماری از کشورهای منطقه یورو علاوه بر کساد اوضاع مالی و اقتصادی، با بحران بدهی‌های عمومی و حاکمیتی نیز مواجه می باشند که در میان این کشورها می‌توان به ایرلند، یونان،پرتغال و اسپانیا اشاره کرد.

در این کشورها به سبب بالا بودن بدهی‌های حاکمیتی و اجرای طرح‌های ریاضت اقتصادی؛ تقاضای داخلی که همیشه یکی از نیرو محرکه های رشد اقتصادی است کاهش یافته است.

با توجه به تلاش‌هایی که دولت‌های این کشورها برای کاستن از بدهی‌های حاکمیتی‌شان انجام داده‌اند، بار این بدهی‌ها همچنان بر دوش اقتصاد این کشورها و مردم آن سنگینی می‌کند و از همین رو بعید به نظر می رسد چشم انداز روشنی در کوتاه مدت سر راه کشورهای اروپایی عضو منطقه یورو از این نظر وجود داشته باشد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.