بازار ارز فردوسی تعطیل می‌شود؟

بینا- یک کارشناس اقتصادی گفت: سیاست‌های اشتباه و انبساط پولی دولت به دلیل کسری بودجه از عواملی است که دست به دست هم داده‌اند و عدم اطمینان متقاضیان و افزایش قیمت ارز را باعث شده‌اند.
به گزارش بینا، فرهاد خرمی در خصوص دلایل التهابات بازار ارز و اینکه چه بخشی از این مشکلات به سوء مدیریت بانک مرکزی به عنوان مدیر نظام ارزی و چه مقدار به مشکلات خارجی برمی‌گردد به فارس گفت: التهابات و نوسانات بازار ارز ناشی از عدم اطمینان نسبت به قیمت ارز، سیاست‌های دولت و تورم است.

* تورم انتظاری یکی از عوامل افزایش قیمت ارز
وی افزود: افزایش قیمت دلار و دیگر ارزها ناشی از تورم انتظاری است و یکی از دلایل آن شاید تحریم‌ها باشد.
این اقتصاد‌دان در ادامه بیان داشت:  همچنین سیاست‌های اشتباه دولت و سیاست‌های انبساطی پولی دولت به دلیل کسری بودجه‌ و هدفمند کردن یارانه‌ها از دیگر عواملی است که دست به دست هم داده‌اند و عدم اطمینان متقاضیان ارز و افزایش قیمت ارز را باعث شده‌اند.
این کارشناس اقتصادی در خصوص راهکار خروج از بحران ارزی کشور گفت: بانک مرکزی نمی‌تواند کار زیادی انجام دهد، با کمبود عرضه ارز قیمت آن در کشور بالا می‌رود بنابراین دولت و بانک مرکزی برای جلوگیری از افزایش نرخ و پایین نگه‌داشتن قیمت ارز باید آن را به بازار تزریق کنند که چنین عملی به دلیل کمبود ارز قابل اجرا نیست.
وی افزود: در چنین شرایطی بانک مرکزی ارز را سهمیه‌بندی و کالاها را طبقه‌بندی می‌کند و ارز دولتی را به کالاهای ضروری و مورد نیاز جامعه از جمله گندم و دارو که در جایگاه یک و دو طبقه‌بندی کالا‌ها قرار دارند اختصاص می‌دهد.
خرمی گفت: یکی از راهکارهای حل مشکل این است که از کشورهایی که با آنها مبادلات تجاری داریم، مانند هند و چین بخواهیم تا پول‌هایشان را به دلار و یورو به ما پرداخت کنند.

* بورس ارز در خیابان‌های تهران
این کارشناس اقتصادی در خصوص اینکه آیا راه‌اندازی بورس ارز می‌توانست آرامش در بازار ارز ایجاد کند گفت: اگر بورس ارز از دستور کار دولت خارج نشده بود باز هم راهگشا نبود.
خرمی گفت: بورس ارز در خیابان‌ها وجود دارد خیابان‌های فردوسی و استانبول که محل فروش ارز توسط دلا‌ل‌هاست به نوعی بورس ارز محسوب می‌شود.
وی افزود: دولت برای ساماندهی بازار ارز تمایل داشت خرید و فروش ارز را وارد بورس کند تا بدینوسیله بازار ارز را سازماندهی کند و از این طریق منابع ارزی دارندگان ارز هم مشخص شود ولی با وجود چنین سیستمی باز هم افرادی که منبع ارزشان قاچاق و از راه‌های غیرقانونی بود ارز خود را را وارد بورس نمی‌کردند و خرید و فروش ارز در خیابان‌ها متوقف نمی‌شد.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.