بازار خودرو آرام نگرفت

این هفته در بازار خودرو کشور مگان یک گام دیگر به مرز ۵۰ میلیون تومان نزدیک شد، ماکسیما به قله ۷۰ میلیون رسید و پژو ۲۰۷ نیز خود را به نزدیکی های ۳۶ میلیون تومان رساند تا مشخص شود بازار هنوز آرام نگرفته و منحنی قیمت‌ها خیال نزولی شدن یا حداقل ثابت ماندن ندارد.

کارشناسان معتقدند هنوز هم کمبود عرضه عامل اصلی صعود قیمت‌هاست و چون تولید کماکان در شرایط نامناسبی به سر می‌برد و تیراژ بیشتر و بیشتر افت کرده است، نمی‌توان انتظار کاهش قیمت داشت.

بیشتر خودروهایی که هم اکنون قیمت بالایی در بازار دارند، با کاهش شدید تولید در سال جاری روبه‌رو بوده‌اند و افت عرضه آنها به بازار، گرانی را به دنبال داشته است. البته در این بین برخی خودروها نیز با وجود رشد تیراژ با افزایش قیمت مواجه شده‌اند. با اوضاعی که هم اکنون صنعت خودرو کشور دارد و با توجه به تداوم افت تولید، بعید است بازار به این زودی‌ها آرام بگیرد و قیمت‌ها در حد قابل توجهی کاهش پیدا کنند.

رشد ۲۰۷ اما در بین خودروهای داخلی، برخی اعضای خانواده پژو باز هم این هفته گران شدند، اما ۲۰۶ تیپ ۲ ارزانی را به خود دید.

به گفته فعالان بازار، ۲۰۶ تیپ ۲ با افتی ۵۰۰ هزار تومانی در این هفته مواجه شد و قیمت آن به ۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید.

در بین دیگر مدل‌های ۲۰۶، تیپ ۶ رشد قیمت داشت، به نحوی که هم اکنون ۳۲ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین از بازار مدل‌های صندوق دار پژو ۲۰۶ نیز خبر می‌رسد که آنها هم با افزایش قیمت در هفته جاری روبه‌رو بوده‌اند. در حال حاضر ۲۰۶ مدل V8 قیمتی برابر با ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان دارد که این موضوع از رشد قیمت نیم میلیونی آن حکایت می‌کند. همچنین مدل V9 نیز که ظاهرا قیمتی شناور و متفاوت در بازار دارد، به طور متوسط ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

با وجود افزایش قیمت برخی مدل‌های ۲۰۶، این هفته را باید هفته ۲۰۷ نامید، زیرا قیمت آن بسیار بالا رفته و به مرز ۳۶ میلیون تومان نزدیک شد. به گفته فعالان بازار، هم اکنون ۲۰۷ اتومات قیمتی برابر با ۳۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دارد و مدل دنده‌ای آن نیز ۲۷ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

در بین دیگر محصولات ایران خودرو، در حال حاضر پژو ۴۰۵ دوگانه سوز قیمتی برابر با ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دارد و این موضوع نشان می‌دهد ۴۰۵ توانسته ثباتی نسبی در قیمت داشته باشد. این خودرو همچنین در مدل TU5 قیمتی برابر با ۱۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان دارد.

از بازار پارس نیز خبر می‌رسد قیمت مدل اتومات آن به ۲۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده و مدل سال آن نیز ۲۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. در بین مدل‌های سمند نیز در حال حاضر سمند SE نیز با قیمتی معادل ۱۵ میلیون تومان به فروش می‌رود و این نشان دهنده رشد قیمت ۲۰۰ هزار تومانی SE است.

اما به سراغ تک شاسی بلند ایران خودرو یعنی سوزوکی گرندویتارا برویم، خودرویی که ۷۰ میلیون را هم رد کرد و رکوردی جدید از خود در بازار به جا گذاشت.

به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، ویتارا در مدل کلاس ۸ و اتومات خود قیمتی برابر با ۷۳ میلیون تومان دارد که این موضوع از رشد قیمت پنج میلیونی آن حکایت می‌کند. این خودرو در مدل کلاس پنج نیز قیمت ۶۸ میلیون تومان را به خود می‌بیند و مدل‌های دنده‌ای‌اش نیز به ترتیب در کلاس‌های پنج و هشت، ۵۵ و ۶۱ میلیون تومان به فروش می‌رسند.

مگان ۵۰ میلیونی می‌شود؟

اما در بین دیگر خودروهای داخلی، این هفته مگان باز هم گران شد.این در شرایطی است که تا سال گذشته خودروی یاد شده حدود ۳۵ میلیون تومان قیمت داشت، اما حالا در آستانه خلق رکوردی عجیب و رسیدن به قیمت ۵۰ میلیون تومان قرار دارد. کارشناسان معتقدند اختصاص چند صد دستگاه مگان به ناوگان تشریفات شانزدهمین اجلاس سران غیرمتعهد در تهران و عدم توزیع آن در بازار دلیل اصلی صعود قیمت مگان است.

به اعتقاد آنها، اگر این ۴۰۰ دستگاه به بازار تزریق می‌شد، مگان تا این حد افزایش قیمت را تجربه نمی‌کرد. در حال حاضر مگان اتومات به قیمت ۴۹ میلیون تومان رسیده و هیچ بعید نیست قله ۵۰ میلیون تومان را نیز فتح کند. در کنار مگان البته ماکسیما نیز که دیگر خودرو تشریفات اجلاس تهران بود، بالاخره به ۷۰ میلیون تومان رسید و این موضوع از افزایش قیمت یک میلیون تومانی آن حکایت دارد.

احتمالا ماکسیماهای به کار گرفته شده در تشریفات اجلاس تهران دوباره روانه بازار خواهند شد که اگر این اتفاق رخ بدهد، می‌توان به افت قیمت هرچند اندک ماکسیما امیدوار بود.


دنیای خودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.