بازار داغ امضای تفاهمنامه در روزهای پایانی دولت توسط وزیر ارتباطات

۲۹خردادماه،

در واپسین روزهای عمر دولت وزارت ارتباطات ۱۱ تفاهمنامه با دانشگاه‌ امضا کرده؛ تفاهمنامه‌های پی‌درپی این شائبه را ایجاد می‌کند که یا ضمانت اجرایی ندارند یا بار مالی بر دوش دولت آینده خواهد بود؛ قائم‌مقام وزیر به این ابهام پاسخ داده است.
 
به گزارش فارس، در دو ماه قبل وزارت ارتباطات ۱۱ تفاهمنامه همکاری با دانشگاه‌ها و نهادهای مختلف به امضا رسانده است؛ این هفته وزارتخانه رکورد امضای ۵ تفاهمنامه در یک هفته را به نام خود ثبت کرد، تفاهمنامه‌هایی که ابتدا به نظر می‌رسید در واپسین روزهای عمر دولت، ضمانت اجرایی چندانی ندارند؛ اما زمانی که  وزیر ارتباطات اطمینان داد:«تمام این تفاهمنامه‌ها با قرارداد همراه است»، این ابهام مطرح شد که وزارت ارتباطات در آخرین روزهای عمر دولت دهم، در حالی در امضای قراردادهای پی‌در پی سرعت گرفته که بار مالی این قراردادها بر دوش دولت بعدی خواهد بود.
 
قضیه از این قرار است که وزارت ارتباطات در دو ماه قبل برای امضای تفاهمنامه با نهادهای مختلف عزم خود را جزم کرده و هر چه به پایان دولت نزدیک‌تر می‌شویم، تعجیل وزارتخانه نیز در امضای تفاهمنامه‌ها بیشتر می‌شود تا جایی که می‌توان به عنوان مهم‌ترین اقدام محمد حسن نامی دومین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دهم در طول وزارت‌اش، از امضای تفاهمنامه برای ایجاد پژوهشگاه ICT در دانشگاه‌ها یاد کرد.
 
امضای تفاهمنامه با دانشگاه تهران، دانشگاه پیام‌نور، دانشگاه شاهد، دانشگاه سمنان، دانشگاه اهواز، دانشگاه تبریز، دانشگاه ارومیه، دانشگاه صنعتی ارومیه و دانشگاه مازندران از جمله تفاهمنامه‌های منعقد شده است که با هدف ایجاد پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در این دانشگاه‌ها به امضا رسیده‌اند.
 
از ابتدای هفته جاری نیز امضای تفاهمنامه با دانشگاه تهران، دانشگاه پیام‌نور، جهاد دانشگاهی و سازمان گردشگری و میراث فرهنگی تنها بخشی از فعالیت‌های این وزارت‌خانه بوده و حتی امروز نیز وزارت ‌ارتباطات امضای تفاهمنامه با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را در دستور کار دارد.
 
این حجم بسیار تفاهمنامه در آخرین روزهای عمر دولت دهم پرسش‌های متعددی را ایجاد کرده است، اینکه ضمانت اجرایی این تفاهمنامه‌ها در آخر عمر دولت چیست و آیا بار مالی این قراردادهای پی‌درپی بر گردن دولت بعدی سنگینی خواهد کرد؟
 
مرتضی براری قائم مقام وزیر ارتباطات در فناوری و امور بین‌الملل، به واسطه ریاست پژوهشگاه ICT وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این کار پیش‌قدم شده و همراه وزیر در مراسمات امضای تفاهمنامه‌ برای ایجاد پژوهشگاه‌های ICT در دانشگاه‌ها است.
 
برای یافتن پاسخ ابهامات تفاهمنامه‌های اخیر گفت‌وگویی با براری انجام داده‌ایم.
 
فارس: هدف وزارت ارتباطات از تاسیس پژوهشگاه ICT در دانشگاه‌ها چیست؟
 
برابری: مقام معظم رهبری بر کاربردی کردن تحقیقات در دانشگاه‌ها تاکید کرده‌اند و پیرو این صحبت‌ ما نیز تلاش داریم در کنار دیگر پژوهشگاه‌ها در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه ICT را نیز ایجاد کنیم. هدف از ایجاد پژوهشگاه ICT در دانشگاه‌ها کاربردی کردن و تجاری کردن تحقیقات در دانشگاه‌ها، در راستای حل مشکلات جامعه و پر رنگ کردن نقش دانشگاه‌ در اقتصاد ICT است.
 
تفاهمنامه‌ها بار مالی برای وزارت ارتباطات و دولت بعدی نخواهد داشت
 
فارس: با توجه به اینکه وزیر ارتباطات ضمانت اجرایی این تفاهمنامه‌ها را قراردادهای منعقد شده، عنوان کرده‌ و تاکید کردند هیچ یک از این تفاهمنامه‌ها بدون قرارداد نیست، آیا بار مالی این قراردادها متوجه دولت بعدی نخواهد بود؟
 
براری: تفاهم‌نامه بار مالی ایجاد نمی‌کند و قرار نیست این تفاهمنامه‌ها بار مالی برای وزارت ارتباطات و دولت بعدی ایجاد کند. زیرا ما هیچ پولی برای ایجاد پژوهشگاه ICT در دانشگاه‌ها نمی‌دهیم؛ دانشگاه‌ها خود پژوهشگاه ICT را راه‌اندازی خواهند کرد.
 
ضمانت اجرایی تفاهمنامه‌ به عهده دانشگاه‌ است
 
فارس: اگر وزارت ارتباطات کمک مالی برای تاسیس پژوهشگاه ICT در دانشگاه‌ها ندارد، چه تضمینی وجود دارد که این تفاهمنامه‌ها با موضوع ایجاد پژوهشگاه‌ها اجرایی شود؟
 
براری: این دانشگاه‌ها می باشند که از وزارت ارتباطات درخواست ایجاد پژوهشگاه ICT را دارند و خودشان به دنبال اخذ مجوز ایجاد پژوهشگاه ICT از وزارت علوم می باشند.
 
کمک وزارت ارتباطات در ایجاد پژوهشگاه ICT در دانشگاه‌ها از نوع تامین بازار است
 
فارس: وقتی کمکی از طرف وزارت ارتباطات برای ایجاد پژوهشگاه ICT در دانشگاه‌ها نمی‌شود و دانشگاه خود موظف به ایجاد پژوهشگاه و تقبل هزینه‌های آن است، اصلا چرا این تفاهمنامه‌ به صورت دو طرفه به امضا می‌رسد؟
 
براری: قرار است با ایجاد پژوهشگاه ICT در دانشگاه‌ها تحقیقات دانشگاهی تبدیل به ثروت شود. البته وزارت ارتباطات نیز در راستای حل نیازهای جامعه، برای آنها تامین بازار می‌کند و برای مثال آنها را به اپراتورهای بزرگ خصوصی و شرکت‌های دولتی معرفی‌ می‌کند.
 
وزیر: تفاهمنامه‌ها همراه با قرارداد است/قائم مقام وزیر: قراردادها برای پروژه‌های وزارتخانه است
 
فارس: تاکید دارید که وزارت ارتباطات کمک مالی برای ایجاد این پژوهشگاه‌ها ندارد؛ این در حالی است که آقای نامی وزیر ارتباطات در خصوص ضمانت اجرایی این تفاهمنامه‌ها گفته: «تمام این تفاهمنامه‌ها با قرارداد است و هیچ تفاهمنامه‌‌ای بدون قرارداد نمانده؛ بنابراین این قراردادها ضمانت اجرای کار پس از پایان دولت است».
 
براری: قراردادهای که در هنگام تفاهمنامه‌ها بسته شده برای رفع نیازهای وزارت ارتباطات بوده است؛ برای مثال «تولید محصولات بومی مبتنی بر سیستم‌عامل بومی» و «امنیت در محاسبات ابری» از پروژه‌های مورد نیاز وزارت ارتباطات است که به دانشگاه‌های طرف تفاهم سپرده شد.

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.