بازار دلالی فیش حج تمتع داغ شد

۰۶اردیبهشت،

خبرگزاری تسنیم: ثبت‌نام حج تمتع امسال از روز ۲۹ فروردین آغاز شده و تاکنون بیش از ۵۰ درصد ظرفیت اعلام شده آن تکمیل شده است. این در حالی است که چندی پیش اعلام شد که نرخ حج تمتع از ۶ میلیون در سال قبل به ۱۲ میلیون افزایش پیدا کرده است.

علت این امر تفاوت قیمت در ارز مرجع و مبادله‌ای از سوی مسوولان سازمان حج و زیارت عنوان شد.

به دنبال این افزایش بعضی از اشخاصی که توانایی پرداخت این هزینه را در خود نمی‌بینند، مجبور به فروش فیش حج خود شدند که خبرها حاکی از داغ ‌شدن بازار دلالی در این زمینه است. بر اساس این گزارش رقم متداول در این بازار بین ۲۵ تا ۳۵ میلیون تومان است.

چنین پدیده‌ای در حالی صورت می‌پذیرد که این نوع خرید و فروش فیش حج ممنوع و غیر قانونی است. به این ترتیب پای اثرات نحوه تخصیص ارز به حوزه‌های مختلف این بار به سازمان حج و زیارت باز شده؛ اما مقام‌های این سازمان امیدوارند تا بخشی از مسائل مرتبط با این موضوع را رفع رجوع کنند.

هزینه‌های اسکان و حمل و نقل مثل سابق

بر پایه سهمیه در نظر گرفته شده برای ایران در سال جاری ۵۹ هزار و ۲۷۰ تن می‌توانند به حج تمتع بروند. معاون حج عمره و عتبات سازمان حج و زیارت در این باره گفته است: «ظرفیت به سبب افزایش قیمت کاهش پیدا نخواهد کرد.»

غلامرضا رضایی می‌گوید: «دولت عربستان هزینه‌های اسکان، خوراک و حمل و نقل را در مقایسه با سال قبل تغییری نداده است و تنها عامل افزایش هزینه‌ها، افزایش نرخ ارز است.» در عین حال اما مسوولان سازمان حج و زیارت از تداوم رایزنی‌ها با بانک مرکزی برای برخورداری از ارز مرجع خبر داده‌اند.

یک کاروان‌دار حج و زیارت در این زمینه می‌گوید: سال قبل هزینه حج را با ارز مرجع می‌دادند و در نهایت کل هزینه‌ای که فرد باید با در نظرگرفتن ودیعه و سود بانکی پرداخت می‌کرد، بین ۳ تا ۴ میلیون تومان بود؛ اما امسال گفته‌اند که هزینه‌ها دوبرابر شده است و عربستان هم اعلام کرده که یک یک‌قرانی اضافه نکرده است.

وی می‌افزاید: کسی که الان با این افزایش هزینه توانایی رفتن به حج را ندارد مجبور است فیش خود را بفروشد و در این بین هم بازار خرید و فروش برای دلالان داغ است و آنها هم از آب گل آلود ماهی می‌گیرند؛ چرا که قیمت‌هایی سراغ دارم بین ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان است.

به دنبال کاهش قیمت هستیم

در این شرایط، معاون حج سازمان حج و زیارت گفت: با دولت نامه نگاری کردیم و دولت نیز نامه ما را به بانک مرکزی ارجاع داده است که در صورت موافقت بانک مرکزی نسبت به تخصیص ارز مرجع به سازمان حج، هزینه‌های حج تمتع به قیمت‌های سال قبل باز خواهد گشت.

رضایی تصریح کرد: در حال حاضر براساس اطلاعیه‌ای که اعلام شده زائران موظفند تا پایان هفته در کاروان‌‌ها نام‌نویسی و هزینه‌های اعلام شده را بپردازند؛ زیرا طبق تعهداتی که ما به طرف عربستانی داده‌ایم باید این هزینه‌ها را بپردازیم و اگر ظرفیت تکمیل نشود، ما اولویت‌های بعدی را اعلام می‌کنیم. معاون حج سازمان حج و زیارت اضافه کرد: در صورتی که ظرفیت اعلام شده تکمیل نشود،‌ اولویت‌های بعدی به تناسب در هر استان‌‌ها اعلام می‌شود تا ظرفیت‌ها تکمیل شود.

دلایل افزایش قیمت حج تمتع

وی به دلایل افزایش قیمت‌های حج تمتع اشاره کرد و افزود: سال قبل سازمان حج برای اعزام زائران از ارز مرجع به قیمت ۱۲۲۶ تومان استفاده می‌کرد؛ اما امسال نام سازمان حج از لیست ارز مرجع حذف شد و ما هزینه‌های حج تمتع را با ارز ۲۵۰۰ تومان تامین می‌کنیم که این تغییرات، در قیمت‌های حج تمتع تاثیر داشته است.

معاون حج سازمان حج و زیارت زمان اعزام عملیات حج تمتع را اعلام کرد و گفت: طبق برنامه احتمالا ۲۳ یا ۲۴ شهریور ماه برابر با ۸ و ۹ ذی‌القعده عملیات حج آغاز خواهد شد.


مجله اینترنتی برترین ها | پورتال خبری و سبک زندگی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.