بازار سکه و ارز همچنان ملتهب است

حباب یا گرانی؟

بینا- تنها سه روز پس از راه اندازی “اتاق ارزی” دلار بی توجه به تصمیم های دولتی،همچنان می تازد. دامنه نوسان های ارزی طی سه روز گذشته،یعنی درست پس از راه اندازی”اتاق ارزی” رو به افزایش گذاشته است.درحالی که دولت پیش بینی می کرد که با راه اندازی این اتاق،بخشی از تقاضای موجود در بازار را به سوی این اتاق هدایت خواهد کرد،اما آنچه در بازار ارز اتفاق افتاده،یک بار دیگر براین قانون اقتصادی تاکید دارد که بازار  زیر بار “دستور” نمی رود.
براساس گزارش ایلنا، تحولات بازار ارز،اگرچه دلایل دیگری هم دارد،اما آنچه مسئولان بانک مرکزی برای مدیریت این بازار اندیشیده اند،درواقع بازی با آتش است.تعیین دستوری قیمت برهر بازاری ولو بازار ارز،نمی تواند موجب کنترل قیمت ها شود.کارشناسان اقتصادی براین باورند که دخالت دولت در بازار ارز سبب شده که این بازار جذابیت”رانتی”پیدا کند،از همین رو قیمت ها بی توجه به دستورات دولت بالا می روند.
براساس این گزارش،هر دلار آمریکا در آخرین روز هفته(پنج شنبه) به ۲۷۲۰ تومان رسید که این نرخ یک رکورد تازه محسوب می شود.یورو نیز دوشادوش ارز روند افزایشی را درپیش گرفته است.هر یورو در آخرین روز معاملات هفته به ۳۵۱۰ تومان و هر پوند انگلیس به ۴۳۸۰ تومان رسید.
اگرچه دولت اظهار امیدواری کرده که قیمت ارز طی روزهای آینده،کاهش خواهد یافت،اما هفته ای آینده بی شک،محاسبات دولتی را درباره بازار ارز روشن تر خواهد کرد.

سکه در رقابت تنگانگ ارز
بازار سکه نیز بی نصیب از گرانی های هفته جاری نبود.برای نخستین بار سکه از مرز یک میلیون تومان گذشت و با ثبت رکوردی تازه به یک میلیون و ۹۰ هزار تومان در آخرین روز معاملات هفته اخیر رسید.هرچند که افزایش قیمت سکه،بر موجودیت حباب در بازار تاکید می کند اما آنچه مسلم است اینکه قیمت جهانی هر اونس طلا در بازار جهانی کاهش داشته است.این بدان معناست که آنچه این روزها در بازار طلا و سکه رخ داده،ناشی از هجوم سرمایه های سرگردان است.حباب موجود البته علاوه بر بازار سکه به سوی بورس هم هجوم آورده است.
فعالان بازار پیش بینی می کنند که قیمت سکه در هفته جاری باز هم افزایش خواهد یافت،به این دلیل که از امروز قیمت اونس در بازارهای جهانی روند مثبت در پیش گرفته است.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.