بازار مسکن از تب و تاب افتاد

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

به گزارش ممتاز به نقل از ایسنا، روزهاست که رکود در بازار مسکن حرف اول را می‌زند چون خریداران و فروشندگان منتظر انتخاب وزرای دولت یازدهم و برنامه‌ها و تدابیر وزیر راه و شهرسازی برای ساخت و ساز و کنترل بازار بودند که البته سکاندار بخش مسکن در اولین سخنرانی خود اعلام کرد فعلا برنامه‌ای برای کنترل بازار ندارد و همه چیز را در اختیار بخش خصوصی قرار می‌دهد.

طبق اعلام مرکز آماراز نیمه دوم سال قبل قیمت زمین در کشور به ویژه در تهران و شهرهای بزرگ با افزایش ۵۰ درصدی مواجه شده و مقایسه فصلی نوسانات قیمت مسکن بیانگر افزایش ۸۰ درصدی قیمت زمین نسبت به سال ماقبلش است البته طی یکی – دو ماهه اخیر تب و تاب قیمت‌ها کمی فروکش کرده و به نقل از رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک هفت درصد از حباب ۲۰ درصدی قیمت‌ها کاسته شده است.

از سوی دیگر از ابتدای امسال به سبب جو سیاسی و انتخابات ریاست‌جمهوری رکود بر بازار مسکن حاکم شد که این روند همچنان هم ادامه دارد و مشاوران املاک و بنگاه‌داران از کاهش خرید و فروش‌ها گلایه دارند اما کارشناسان و صاحب‌نظران بخش مسکن بهبود بازار و ثبات قیمت‌ها در ماههای آینده را پیش‌بینی می‌کنند.

کاهش معاملات مسکن در تیر ماه

آمار چهار ماهه ابتدایی معاملات مسکن نیز بیانگر کاهش معاملات تیرماه نسبت به ماه‌های قبل‌اش است که رکود مسکن را تائید می‌کند که بعضی مشاورزان املاک می‌گویند بلاتکلیفی قیمت هر متر واحد مسکونی سبب کاهش خرید و فروش‌ها شده و بعضی دیگر معتقدند فروشندگان به طمع افزایش قیمت‌ها دست از فروش کشیده‌اند.

این درحالیست که بسیاری از کارشناسان معتقدند که بازار مسکن دیگر ظرفیت افزایش قیمت را ندارد و پس از شکست قیمتی سال قبل افزایش دوباره قیمت بعید به نظر می‌رسد.

سیری در حال و هوای این روزهای مسکن

در گفت‌وگوهای ایسنا با جمع بسیاری از کارشناسان و مسئولان، انتخابات ریاست جمهوری مهمترین عامل بی‌ثباتی قیمت‌ها مطرح شد که البته این حباب قیمت پس از برگزاری انتخابات روبه کاهش است و با مشخص شدن سکاندار اجرایی کشور برای چهار سال آینده کمی آرامش و ثبات در بازار اقتصادی حاکم شده است و پیش‌بینی می‌شود این آرامش در بازار مسکن هم حاکم و قیمت‌ها واقعی شود.

از سوی دیگر با توجه به وعده‌های تحویل مسکن ویژه و مهر تا پایان سال جاری قاعدتا باید بخشی تقاضای بازار تامین و التهاب بازار مسکن کنترل شود.

در این میان نگاهی به قیمت‌های آپارتمان در نقاط مختلف تهران و مقایسه آن با زمستان سال قبل خالی از لطف نیست.

پس از ترکیدن حباب قیمت مسکن، قیمت خانه در بعضی نقاط به نقطه اوج خود رسید اما حال کمی آرامش در بازار حاکم شده و با اندکی کاهش قیمت در هر متر خانه مواجه هستیم.

کاهش ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومانی در هر متر خانه

در این بررسی که در بعضی محله‌های تهران صورت گرفته کاهش ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومانی در هر متر مربع از نیمه دوم سال قبل تاکنون ملاحظه می‌شود.

یک واحد مسکونی در مرکز شهر تهران واقع در امیرآباد از متری ۵٫۵ میلیون تا شش میلیون تومان بسته به نوع ساخت و دسترسی واحد به خیابان‌های اصلی به فروش می‌رود که در مقایسه با فصل زمستان متری ۳۰۰ هزار تومان کاهش دارد.

هچنین کاهش و ثبات قیمت در منطقه ستارخان و گیشا چشمگیر بوده به گونه‌ای که یک واحد مسکونی نوساز در ستارخان متری پنج میلیون تومان به فروش می‌رود که در مقایسه با زمستان و پاییز با کاهش حدود ۳۰۰ هزار تومانی در هر متر همراه است.

سعادت آباد، مزداران و شهرک غرب نیز با ثبات قیمتی همراه می باشند و میانگین قیمتی هر متر خانه در این مناطق به ترتیب هشت، شش و هفت و نیم میلیون تومان است.

مناطق مرکزی شهر تهران از جمله ولیعصر، مطهری ، کریمخان، انقلاب، فاطمی و خیابان‌های اطراف به سبب ازدحام جمعیت و وجود طرح ترافیک کمی با کاهش خرید و فروش روبه رو شده‌اند.

یک واحد مسکونی در خیابان مطهری از متری ۳٫۷ تا ۴٫۱ میلیون تومان، خیابان فاطمی حدود پنج میلیون تومان، خیابان زرتشت متری ۴٫۳ میلیون تومان، خیابان جمهوری متری ۳٫۲ میلیون تومان، حوالی میدان امام حسین متری ۲٫۸ میلیون تومان، حوالی نواب حدودا متری ۲٫۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

همچنین قیمت هر متر واحد مسکونی در یافت‌آباد تهران از متری دو میلیون تومان و میدان خراسان نیز از متری ۲٫۵ میلیون تومان، خیابان جیحون متری ۳٫۱ میلیون تومان و شهرک اندیشه نیز از متری ۱٫۸میلیون تا ۲٫۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود البته کاهش قیمت در واحدهای نوساز چندان نبوده و تنها مربوط به واحدهای مسکونی بالای ۱۲ سال ساخت است.

حوالی قیطریه، فرمانیه، نیاوران، کامرانیه که با تعدد ساخت و ساز همراه می باشند قیمت‌ها با چشم و هم چشمی و نوسانات بیشتری همراه است که به نقل از مشاوران املاک منطقه کاهش قیمت چشمگیری در این منطقه نبوده اما افزایش قیمت هم ندارند.

در بررسی قیمت‌های واحدهای مسکونی در میرداماد تا میدان قدس شاهد نوسانات قیمتی بسیاری هستیم؛ به گونه‌ای که قیمت هر واحد مسکونی نوساز در خیابان میرداماد بسته به نوع، سال ساخت و دسترسی به خیابان اصلی حدودا متری ۶٫۸ تا ۷٫۲ میلیون تومان است.

خیابان دروس از متری ۷٫۵ میلیون تومان، پاسداران از متری حدود هفت میلیون تومان، خیابان دولت از متری حدود پنج میلیون تومان، نیاوران از متری حدود هشت میلیون تومان، قیطریه متری هفت میلیون تومان، الهیه از متری هشت میلیون تومان، زعفرانیه از متری ۷٫۵ تا ۹ میلیون تومان و خیابان فرشته از متری ۷٫۵ تا ۹٫۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند.

در شرق تهران نیز هر متر واحد مسکونی در خیابان تهرانپارس از متری ۴٫۳ تا ۵٫۵، خیابان پیروزی از متری سه میلیون تومان، خیابان نامجو از متری حدودا چهار میلیون تومان و خیابان جشنواره از متری ۳٫۱ میلیون تومان معامله می‌شود.

در گفت‌وگو با بعضی بنگاه‌داران این منطقه گفته می‌شود کاهش قیمت چندانی نسبت به سال قبل وجود ندارد و تنها حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان در هر متر آن هم زمان معامله در بنگاه را شاهد هستیم.

بر اساس این گزارش، اکثر مشاوران املاک مناطق مختلف تهران بر این باورند که از حباب قیمت مسکن کمی کاسته شده و بازار از تب و تاب چند ماه اخیر افتاده است اما قیمت‌ها هنوز جای شکسته شدن را دارند.

آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.