بازار پتروشیمی تعطیل شد

۲۶م اسفند ،

بازار پتروشیمی روز قبل رسما وارد تعطیلات نوروز شد و به این ترتیب حجم خرید و فروش‌ها به شدت کاهش یافت.

به گزارش Consbank، به نقل از دنیای اقتصاد از این رو بیشتر معامله‌گران که در روزهای اخیر با آرامش در بازارهای کالایی روبه رو شده بودند، تعطیلاتی زودهنگام را تجربه کردند و ترجیح دادند تا با ورود به تعطیلات از بازار تبعیت کنند.

به این ترتیب بیشتر فعالان بازار پتروشیمی از پیش‌بینی بازار در سال تازه اجتناب می‌کنند، از سوی دیگر بیشتر معامله‌گران در انتظار نتایج مذاکرات ۲۸ اسفندماه می باشند تا با نگاهی دقیق‌تر به مسائل سیاسی، در سال تازه وارد مبادلات شوند. از این رو بیشتر فعالان این حوزه در انتظار اتفاقات پیش روی بازار پس از تعطیلات می باشند.

این در حالی است که در ماه‌های اخیر همواره موضوع فروش خوراک با نرخ ارز مبادله‌ای به مجتمع‌های پتروشیمی و صادرات کالاها اظهارنظرهای متفاوتی را در پی داشته است، به طوری که گاه با مخالفان و موافقانی روبه‌رو بوده که هر کدام دلایل خاص خود را دارند. گر چه از شهریورماه تا کنون نرخ‌های محصولات پتروشیمی با ارز مبادله‌ای جایگزین شده است، اما هنوز خبری از فروش خوراک با نرخ ارز مبادله‌ای به مجتمع‌ها نیست. البته روز قبل مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی پس از کشمکش‌های بسیار بر سر تعیین قیمت خوراک مجتمع‌ها عنوان کرده که قیمت خوراک با ارز مبادلاتی از اول مهرماه محاسبه می‌شود.

با این حال عده‌ای از مدیران مجتمع‌های پتروشیمی پیش‌تر اعلام کرده بودند که صورتحساب‌هایی به آنها برای هزینه خوراک مصرفی شان داده شده که از ابتدای فروردین ماه، نرخ خوراک را با ارز مبادله‌ای محاسبه کرده‌اند. این در حالی است که بیشتر این مدیران به قراردادهای بلندمدت خود اشاره می‌کنند و می‌گویند: تغییر این قراردادها دشوار است.

البته روز قبل با وجود قرار داشتن در روزهای پایانی سال، بعضی از آگاهان بازار از صادرات محموله‌های محدود به کشورهای همسایه خبر می‌دهند. گر چه پیش‌تر آگاهان بازار به صدور مجوز برای دو یا سه مجتمع پتروشیمی اشاره می‌کردند که در گمرک و هنگام صادرات محصولات با مشکل روبه‌رو شده‌اند و اجازه داده نشده که محصولات پتروشیمی از مرز خارج شود. گفته می‌شود فشار تعزیرات و کمیته تنظیم بازار در ماه اسفند بر شرکت‌های پتروشیمی افزایش یافته و در نتیجه صادرات به کلافی سردرگم تبدیل شده و بسیاری از فعالان بازار می‌گویند: بعید به نظر می‌رسد که پرونده صادرات تا پایان سال بسته شود. بعضی از آگاهان بازار می‌گویند: زمانی که نرخ دلار به شدت بالا رفته بود بیشتر مجتمع‌های پتروشیمی اقدام به صادرات کرده و از تفاوت قیمت ارز استفاده می‌کردند، به همین سبب کمیته تنظیم بازار سعی کرد تا جلوی صادرات و استفاده پتروشیمی‌ها از تفاوت قیمت دلار را بگیرد، البته این موضوع به ممنوعیت صادرات ختم شد که منطقی نیست. البته بیشتر کارشناسان در شرایط تحریم اقتصادی، صادرات مجتمع‌ها را به نفع کشور می‌دانند.


بانک اطلاعاتی ساختمان | Consbank.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.