بازتاب جهانی آمادگی ایران برای پرتاب ماهواره “ظفر”

پایگاه‌های خبری سراسر دنیا نسبت به آمادگی ایران برای پرتاب قریب‌الوقوع ماهواره بومی “ظفر” به مدار زمین که به منظور کمک به مطالعات زمین‌لرزه‌ها و کشاورزی ایران به فضا پرتاب می‌شود، واکنش نشان دادند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، در حالی که رییس سازمان فضایی ایران از قرار گرفتن ماهواره “ظفر” در مدار تا پایان دهه فجر خبر داد، رسانه‌های سراسر دنیا در پی اعلام ایران مبنی بر پرتاب قریب‌الوقوع این ماهواره بومی به مدار زمین با هدف کمک به رصد زلزله‌ها و بخش کشاورزی واکنش نشان داده‌اند.

پایگاه خبری “انگجت” نوشت: بنابر اعلام سازمان فضایی ایران، این کشور قرار است جدیدترین کشوری باشد که یک ماهواره رصدی را به فضا می‌فرستد. ساخت و توسعه این ماهواره با نام “ظفر”(که در زبان فارسی به معنای پیروزی است) از سه سال پیش شروع شد.

این ماهواره توسط موشک سیمرغ به ارتفاع ۳۲۹ مایلی(۵۳۰ کیلومتری) از سطح زمین پرتاب می‌شود و روزانه ۱۵ بار مدار زمین را دور می‌زند و تصاویری را جمع می‌کند تا به مطالعه بلایای طبیعی و کشاورزی کمک کند.

به گفته “مرتضی براری” رئیس سازمان فضایی ایران، این ماهواره طوری طراحی شده است تا بیش از ۱۸ ماه قابل استفاده باشد. اگرچه این سازمان امیدوار است تا قبل از مارس ۲۰۲۴، پنج ماهواره دیگر هم بسازد.

“براری” به اینکه این پرتاب چه زمانی انجام خواهد شد، اشاره نکرد و به گفتن اینکه در روزهای آینده انجام خواهد شد، اکتفا کرد.

برخی از کشورهای غربی تاکنون نسبت به برنامه ماهواره‌ای ایران ابراز نگرانی کرده‌اند. به عنوان مثال، در ژانویه سال ۲۰۱۹، پرتاب ماهواره “پیام” که برای نظارت بر تغییرات محیطی طراحی شده بود، از سمت واشنگتن “یک اقدام تحریک آمیز” توصیف شده بود. با این حال “براری” با بیان اینکه ایران طرفدار استفاده صلح آمیز از فضا است، افزود: همه فعالیت‌های ما در حوزه فضای بیرونی(فضای خارج از جو زمین) شفاف است.

خبرگزاری معتبر “AFP” نیز همین نقل قول رئیس سازمان فضایی ایران را تیتر کرد و نوشت: ایران در حال آماده سازی برای پرتاب یک ماهواره رصد علمی جدید در روزهای آتی است.

ساخت ماهواره “ظفر” از سه سال پیش با مشارکت ۸۰ دانشمند ایرانی آغاز شد و به گفته “براری” رئیس سازمان فضایی ایران، این ماهواره ۱۱۳ کیلوگرمی توسط یک موشک سیمرغ به ارتفاع ۵۳۰ کیلومتری سطح زمین پرتاب می‌شود و روزانه ۱۵ بار مدار خود را طی می‌کند.

در ژانویه سال ۲۰۱۹، تهران اعلام کرد که ماهواره “پیام” نتوانسته است به مدار خود برسد، ماهواره‌ای که برای جمع آوری داده‌ها در مورد تغییرات محیطی در ایران ساخته شده بود.

پایگاه “اورشلیم پست” نیز با اعلام خبر آمادگی ایران برای پرتاب ماهواره “ظفر” به نقل از براری نوشت: در صورت عدم موفقیت اولین پرتاب، دو نسخه از این ماهواره ساخته شده است.

“محمدجواد آذری جهرمی” وزیر اطلاعات و فناوری ارتباطات ایران گفته است: این ماهواره قبل از ۱۱ فوریه(۲۲ بهمن)، سالروز پیروزی انقلاب اسلامی پرتاب خواهد شد.

پایگاه “آسیا نیوز” نیز به بازتاب سخنان رئیس سازمان فضایی ایران پرداخت.

پایگاه “ifpnews” هم با تاکید بر بومی بودن ماهواره “ظفر” نوشت: رئیس سازمان فضایی ایران(ISA) می‌گوید ماهواره مشاهدات علمی بومی ایران موسوم به “ظفر” طی چند روز آینده پرتاب می‌شود.

پایگاه “اسپیس واچ” نوشت: ایران ادعا می‌کند که ماهواره رصد زمین با وضوح یک متر را توسعه داده است. “مرتضی براری” رئیس سازمان فضایی ایران به رسانه‌های ایرانی گفته است که ایران قصد دارد یک ماهواره رصد زمین با وضوح بالا را که قادر به عکس گرفتن با وضوح یک متر است، به فضا ارسال کند.

پایگاه هندی “outlookindia” نیز با تیتر “ایران ماهواره رصد زمین را در روزهای آینده پرتاب می‌کند” به اعلام این خبر پرداخت و نوشت: “براری” با اشاره به اینکه ایران قبلاً موفق شده بود یک ماهواره را در مدار ۲۵۰ کیلومتری بالاتر از سطح زمین مستقر کند، گفت: این یک گام جدید برای کشور ما خواهد بود.

“براری” وزن این ماهواره را ۱۱۳ کیلوگرم دانست و اعلام کرد در ساخت آن از ۶۴ هزار قطعه استفاده شده است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.