بازتاب خارجی ثبت‌نام ۶۸۶ نفر در انتخابات چه بود؟

۲۳اردیبهشت،

به گزارش مشرق به نقل از جهان، بعد از ظهر روز شنبه پرونده اولین مرحله از رقابت جدی انتخاباتی برای رفتن به پاستور بسته شد و گمانه زنی ها برای حضور اشخاص و چهره های مختلف نیز به پایان رسید. وزارت کشور آخرین رقم ثبت نام کنندگان را ۶۸۶ تن اعلام کرد که البته اغلب آنها خود نیز می‌‌دانند در خط آغاز مسابقه جایی نخواهند داشت.
اما در این میان ثبت نام ده‌ها چهره سیاسی در این دوره از انتخابات – بخصوص در روز پایانی ثبت نام- نوید رقابتی سخت و نفسگیر را می‌‌دهد. موضوعی که از هم اکنون مورد توجه جدی رسانه های منطقه ای و فرامنطقه ای قرار گرفته است و هر کدام می کوشند از دریچه منافع خود به آن نگاه کنند.
روزنامه‌ آمریکایی نیویورک تایمز با اشاره به حضور اسفندیار رحیم مشایی و علی اکبر هاشمی رفسنجانی برای ثبت نام در انتخابات جمهوری اسلامی ایران در گزارشی با عنوان دو کاندیدا با ورودشان در لحظه آخر، رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را به لرزه درآوردند نوشت: رقابت انتخاباتی ایران روز شنبه وقتی دو سیاستمدار تغییر دهنده بازی در دقایق پایانی دوره‌ پنج روزه ثبت نام، به عنوان کاندیدا ثبت نام کردند، به مرحله جدید و پیش ‌بینی نشده‌ای وارد شد.

کاندیداهای دقیقه‌ آخر

روزنامه‌ واشنگتن پست نیز در گزارشی با عنوان کاندیداهای دقیقه‌ آخر شکل تازه‌ای به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران بخشیدند، نوشت: دو تن از جنجالی‌ترین شخصیت‌های ایران روز شنبه اعلام کردند که درصدد کاندیداتوری برای جانشینی محمود احمدی‌نژاد به عنوان رییس‌جمهور ایران می باشند.
این روزنامه همچنین به حضور محمد باقر قالیباف، غلامعلی حداد عادل و علی اکبر ولایتی، سعید جلیلی و رامین مهمانپرست توجه نشان داد. واشنگتن پست نوشت: دست کم ۲۰ تن از سیاستمداران عالی رتبه در میان اشخاصی بودند که برای کاندیداتوری ثبت نام کردند اما این حضور رفسنجانی و مشایی در دقایق پایانی ثبت نام بود که توجه خبرنگارانی را جلب کرد که از صبح منتظر بودند ببینند آیا این دو ثبت نام خواهند کرد یا خیر.

روزنامه گاردین نیز با اشاره به حضور هاشمی رفسنجانی در گزارشی با عنوان اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران شرکت می‌کند نوشت: رییس جمهور پیشین ایران به بیش از ۶۸۰ کاندیدایی پیوست که اسفندیار رحیم مشایی، متحد نزدیک محمود احمدی‌نژاد نیز در میان آنها قرار دارد.

این روزنامه به کاندیداهای دیگر از جمله جلیلی، روحانی و دیگران نیز اشاره داشت.
خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی با اشاره به حضور هاشمی رفسنجانی نوشت که حضور دقیقه‌ی ۹۰ رفسنجانی رقابت در ایران را تغییر می‌دهد.

در این گزارش ضمن اشاره به دیگر کاندیداها از جمله مشایی و جلیلی به نقل از یک تحلیلگر گروه بین‌المللی بحران نوشت: در هر صورت کاندیداتوری جلیلی احتمالا دیپلماسی هسته‌یی را برای مدتی متوقف می‌کند. او نمی‌تواند گفت‌وگوهای هسته‌ای و رقابت انتخاباتی را همزمان دنبال کند.
خبرگزاری آ‌سوشیتدپرس نیز با اشاره به حضور هاشمی در گزارشی با عنوان رفسنجانی برای رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت نام کرد نوشت: رییس‌جمهور قدرتمند پیشین ایران به رقابت انتخابات‌ریاست جمهوری که در ماه ژوئن برگزار می‌شود، وارد شد.

این گزارش حاکی است: به طور همزمان اسفندیار رحیم مشایی، فرد مورد اعتماد و نزدیک احمدی‌نژاد نیز در دقایق پایانی و پیش از پایان مهلت ثبت نام در روز شنبه ثبت نام کرد.
خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی به حضور سعید جلیلی توجه‌ نشان داد و ضمن انتخاب عنوان مذاکره کننده هسته‌ای ایران اکنون به ریاست جمهوری چشم دارد برای این گزارش افزود: سعید جلیلی، مذاکره کننده هسته‌ای ایران روز شنبه، ۱۱ مه، به طور غیر منتظره به انتخابات ریاست جمهوری وارد شد.

رویترز نیز در گزارشی دیگر حضور جلیلی را به عنوان مذاکره کننده هسته‌ای ایران مورد توجه قرار داد و به سوابق کاری او پرداخت.

روزنامه‌ فایننشال تایمز هم حضور هاشمی رفسنجانی را مورد توجه قرار داد و روزنامه‌ نیوز با انتخاب عنوان سیاستمداران ایرانی برای رقابت انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند به انتشار یافتن خبر ثبت نام‌ها در ایران پرداخت.

روایت بی بی سی

وبسایت شبکه سلطنتی انگلیس (بی‌بی‌سی) با نام بردن از هاشمی به عنوان حامی اصلاحات در ایران، به انعکاس خبر ثبت‌نام هاشمی و اسفندیار رحیم مشایی در انتخابات یازدهم پرداخت.
بی بی سی همچنیین نوشت: پس از اعلام نتایج در دوره قبل و اعتراض شدید اصلاحات به آن و حضور در خیابان ها، ناامیدی بر جبهه اصلاحات حکمفرما شد که با حضور هاشمی در این دور، بار دیگر امیدهایشان برای حضور مجدد در عرصه سیاسی ایران بالا رفت.
رسانه های غربی با توصیفاتی مانند قوی ترین رئیس جمهور ایران، تغییردهنده بازی سیاسی، ناامید کننده اصولگرایان و چالشی برای ولایت فقیه به استقبال کاندیداتوری هاشمی رفتند. ادعای کاهش قیمت دلار در پی ثبت نام هاشمی نکته قابل توجه دیگری بود که برخی رسانه های جریان فتنه به آن پرداختند.
بی‌بی‌سی در ادامه از ثبت‌نام– اسفندیار رحیم مشایی – دقایقی پیش از هاشمی خبر داده و او را ناسیونالیست تندرو خواند.

رویترز نیز دربارهٔ حضور هاشمی نوشت: مهمترین حامی شدیدترین ناآرامی های پس از انقلاب ایران (فتنه سال ۸۸) در انتخابات ریاست جمهوری ایران ثبت نام کرد.

این خبرگزاری حضور چهره های شاخص سیاسی در این دوره از انتخابات را بی سابقه توصیف کرد.
همچنین دانیل بولتن در گفتگو با شبکه العالم اظهار داشت هر یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در ایران می‌توانند با آزادی برنامه‌‌های خود را ارائه کرده و این کار نشان دهنده فضای دمکراتیک وآزاد در ایران است.وی در ادامه با بیان اینکه روند سیاسی و دمکراتیک ایران با تمامی کشورهای خاورمیانه تفاوت دارد افزود رسانه های غربی ایران را کشوری دشمن و عربستان را همپیمان بزرگ خود معرفی می‌کنند.

بولتن در ادامه تصریح کرد ایران به دلیل برنامه هسته ای خود از سوی غرب تحریم شده است در حالیکه هیچگونه انحرافی از مسیر خود در این برنامه ندارد.
این پژوهشگر انگلیسی همچنین با انتقاد از ریخت و پاش های کشورهای غربی در زمان تبلیغات انتخاباتی ،اقدام این کشورها را رسوایی خواند.


مشرق
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.