بازتاب درگذشت کریمی و یاسینی در انجمن روزنامه نگاران آسیا/خبرنگاران ایرانی در انتظار استعفاء

مرگ دو خبرنگار ایرانی حوزه محیط زیست در سانحه واژگونی اتوبوس، در پایگاه خبری انجمن روزنامه نگاران آسیا بازتاب یافت. در مطلبی که در سایت «آسیا ان» در این باره انتشار یافته، آمده است که جامعه خبری ایران در انتظار استعفای مقام های مسوول در این واقعه هستند.

به گزارش ممتازنیوز، در این مطلب که به قلم علیرضا بهرامی، با عنوان «مرگ خبرنگار جوان چند روز پیش از مراسم ازدواجش» در بخش انگلیسی پایگاه چندزبانه انجمن روزنامه نگاران آسیا انتشار یافته، آمده است:

«در این لحظه‌های شامگاه سه‌شنبه که این جمله‌ها را می‌نویسم، قرار بود مراسم خانوادگی ازدواج «مهشاد کریمی»، خبرنگار ایرانی، برگزار شود. اما دوستان و خانواده او ساعتی است که از سر مزارش در گورستان تهران به خانه برگشته‌اند و همگی افسرده و غمگین هستند.
چهارشنبه هفته گذشته، گروهی از خبرنگاران منتقد به سیاست‌های محیط زیستی، برای یک بازدید دعوت شدند. بازدید از اقدام‌های دولت برای احیای دریاچه‌ ارومیه. این دریاچه‌ی نمک در شمال غربی ایران، از حدود دو دهه پیش در حال خشک شدن است. خبرنگاران و فعالان محیط زیست ایران، در این سالها انتقادهای بسیاری به مقام‌های دولتی درباره موضوع جلوگیری از خشک شدن این دریاچه داشته‌اند.
عصر چهارشنبه، اتوبوس حامل خبرنگاران که آنها را از داخل یک تونل انتقال آب برمی‌گرداند، به دلیل رعایت نشدن مسائل ایمنی، از جاده خارج و واژگون شد. در این حادثه، دو خبرنگار جوان ایرانی به نام‌های مهشاد کریمی (ایسنا) و ریحانه یاسینی (ایرنا) جان خود را از دست دادند. تعدادی از خبرنگاران هم مصدوم شدند که چهار نفر از آنان همچنان در بیمارستان بستری هستند.
این حادثه موج انتقادهای بسیاری در میان رسانه‌ها و هنرمندان ایرانی ایجاد کرد. اما مقام‌های دولتی، همچنان از قبول مسؤولیت خود در این حادثه، امتناع می‌کنند. این رفتار باعث شد که موج خشمی در میان خبرنگاران ایرانی ایجاد شود. رسانه‌های ایران انتظار دارند که معاون رییس جمهور ایران در این حادثه استعفاء کند.
ایرنا و ایسنا، دو خبرگزاری بزرگ ایران هستند. ایرنا به عنوان خبرگزاری رسمی کشور ایران بیش از ۷۰ سال سابقه فعالیت دارد. ایسنا هم از ۲۱ سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده و به یک منبع خبری مهم تبدیل شده است. بیشتر خبرنگاران این خبرگزاری، دانشجو هستند.
در این دو دهه، ۹ نفر از همکاران ایسنا یا کسانی که فعالیت آماتور و حرفه‌ای خود را در ایسنا آغاز کرده بودند، درگذشته‌اند. تعدادی از آنان هنگام انجام وظیفه خبری و بر اثر حادثه‌هایی جان خود را از دست داده‌اند؛ حسن قریب (عکاس ـ در حادثه سقوط هواپیمای ارتش)، اسماعیل عمرانی (خبرنگار ـ در حادثه سقوط هواپیمای ارتش)، میلاد اسلامی (خبرنگار ـ در حادثه سقوط هواپیما در کوه‌های آلپ)، وحید سهرابی (عکاس ـ بر اثر حادثه‌ای در شهر زادگاهش)، کمال حاجی‌پور (دبیر خبر ـ بر اثر بیماری تومور مغزی)، علیرضا تلیانی (دبیر خبر ـ بر اثر ایست قلبی در خواب)، مصطفی فاطمی (دبیر خبر ـ بر اثر حادثه سقوط بهمن در کوهستان شمال تهران)، ندا پورمزرعه (حروفچین ـ بر اثر ناراحتی قلبی) و مهشاد کریمی (خبرنگار ـ در تصادف اتوبوس).

بسیاری از مقام‌های سیاسی و چهره‌های هنری و ورزشی در ایران، درگذشت دو خبرنگار جوان (کریمی و یاسینی) را تسلیت گفته‌اند. آنان در پیام‌های خود، از خبرنگاران تشکر کرده‌اند که جان خود را برای ایجاد جامعه‌ای بهتر به خطر می‌اندازند.»

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.