بازنشستگان سرمایه های مادی و معنوی اجتماع

بزرگان یک جامعه در نقش الگو و سرمایه های اجتماعی به مثابه آئینه هایی هستند که در طول زمان جوانان نتیجه نحوه تحقق مناسبات زندگی خویش را در سیمای ایشان جستجو می کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران بازنشستگان و بزرگان یک جامعه همچون سرمایه هایی هستند که استفاده از گنج جلا یافته تجربه و آگاهی از زیر و بم سختی های بوجود آمده در مسیر فرایند زندگی آنها به میزان بسزایی درک و عبور از این فرایند را برای سایرین آسان می کند.
بر همین اساس اما این روزها پدیده ای رایج در بین اقشار محترم شیوع یافته است که اشتغال مجدد یا در اصطلاح عامه دوباره کاری در دوران بازنشستگی سراغ این افراد را گرفته است.
بنابر این گزارش کارگران بازنشسته کشور در حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر هستند که ۷۰ درصد آنها حدود ۴۰۰ هزار تومان حقوق بازنشستگی دریافت می کنند.
مشکلات معیشتی منتج شده از افزایش هزینه ها در دوران اقتصادی کنونی کشورمان موجب شده است که این افراد پس از بازنشستگی نیز به فکر اشتغال مجدد در جهت رفع نیازهای روزمره شان بیفتند.
به همین منظور چندی پیش نتایج تحقیقی از سوی سازمان بازنشستگی اعلام شد که گواه این مطلب است.
این گزارش می افزاید: بررسی و مطالعه بر روی بازنشستگان تهرانی این امر را روشن ساخت که ۴۲ درصد از بازنشستگان این کلان شهر دوباره شاغل شده اند به طوری که آمار تفکیکی این پردازش حاکی از اشتغال ۲۰ درصد از آنان در بخش خصوصی، ۱۲ درصد در بخش دولتی شامل مدارس، آموزشگاه ها، مشاغل اداری و دفتری و حدود ۱۰ درصد نیز در شغل آزاد بوده است.
در ادامه این تحقیق آمده است حدود ۳۰ درصد بازنشستگان علت اشتغال مجدد خود را مشکلات مالی و اقتصادی پس از بازنشستگانی ذکر کرده اند و ۶٫۵ درصد علاقه به کار و فعالیت مجدد را، ۲٫۳ درصد نیز فعالیت های جسمی و فکری و نهایتا ۱۴ درصد هم احساس دلتنگی و بیکاری را به عنوان علت اصلی اشتغال مجدد خویش بیان کرده اند.
در  همین رابطه قنبری روانشناس ضمن اشاره به اینکه این پدیده دارای نتایج زیانبار روحی و روانی در این اقشار است در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: این روزها مسائل اقتصادی به میزانی تاثیر گذار شده که مناسبات روحی، روانی و اجتماعی افراد شدیدا از این مورد پیروی کرده و خوب یا بد بودن افراد بر مبنای مسائل اقتصادی سنجیده می شود.
وی ادامه داد: به طوری که عدم وجود دغدغه مالی خصوصا در اقشار بازنشسته و خاطر جمع بودن آنها از داشتن پشتوانه مالی برای گذران ادامه باقی مانده زندگی، در اکثر آنها نشان دهنده این مطلب بوده که امید به زندگی در این افراد افزایش یافته و نگاهشان نیز به آینده روشن و بدون هرگونه نگرانی بوده است.
این روانشناس در رابطه با آسیب های روحی و روانی اشتغال مجدد بازنشستگان عنوان کرد: اولین بازخوردی که این مهم از خود بر جای می گذارد از بین رفتن نشاط فردی و جمعی این افراد در اجتماع بوده که این مورد بسیار خطرناک و زیان بار است.
به طوری که این مهم در ایفای نقش ایشان در قالب بزرگتر  خانواده ها نیز تحت شعاع قرار می گیرد و آن توقعاتی که کوچکتر ها و فرزندان خانواده از آنها دارند نیز مزید بر علت شده و تاثیرات صدمات روحی و روانی را دو چندان می کند.
قنبری همچنین در پایان اذعان داشت: بازنشستگان سرمایه های مادی و معنوی یک جامعه هستند که تجربه کسب شده آنها حاصل سالهای زیادی کوشش، تلاش و هزاران آزمون و خطا و صرف هزینه های فراوانی از سوی آنها در این مسیر بوده است.
بر همین اساس استفاده از آنها در جای مناسب خویش و در مقام مشاور و راهنما و راهبر نه در قالب نیروی کار فعال و تمام وقت می تواند از بسیاری از دوباره کاری ها و صرف هزینه های مجدد برای کسب تجارب موجود در ایشان کارساز باشد./ل
گزارش از بهنام عزیزی


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.