بازنگری در سیاست کنترل جمعیت مستلزم تعیین شاخص رشد جمعیت مطلوب است

عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس لازمه بازنگری در سیاست کنترل کشور را تعیین شاخص رشد جمعیت مطلوب از سوی کارشناسان عنوان کرد.

عبدالرحمان رستمیان نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران درباره لزوم بازنگری در سیاست کنترل جمعیت کشور گفت: نرخ رشد جمعیت یک کشور به چگونگی هرم سنی، وضعیت اقتصادی و رفاهی، امکانات آموزشی و بهداشتی و در مجموع به شرایط پس زمینه‌ای جمعیتی و اقتصادی هر کشور باز می‌گردد  لذا لازم است کارشناسان کشورمان یک شاخص رشد مطلوبی پیدا کنند که در این شاخص رشد مطلوب رشد جمعیت همیشه مثبت باشد تا در نتیجه هرم سنی مطلوب را پیدا کنیم و سپس اساس آن بتوانیم یک برنامه‌ریزی صحیحی برای جمعیت کشور حتی طی ۷۰ سال آینده داشته باشیم.
وی در ادامه با بیان اینکه با تعیین شاخص رشد مطلوب می‌شود سیاست‌ها را به گونه‌ای تنظیم کرد که به این شاخص رشد مطلوب برسیم، افزود: اگر شاخص رشد مطلوب تعیین شود سیاست‌هایی که حامی این شاخص رشد است را می‌توان دنبال کرد، لذا بحث این است که در تعیین نرخ رشد جمعیت بی‌برنامه نباشیم به صورت ناگهانی متوجه شویم رشد جمعیتمان منفی شده است و فرمایش مقام معظم رهبری نیز همین بود که باید برنامه‌ها به این سمت حرکت کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان در ادامه تصریح کرد: جمعیت مطلوب این است که در همه هرم‌های سنی یک جمعیت مناسب را داشته باشیم لذا به همین دلیل است که می‌گوییم شاخص رشد برای همه جمعیت کشور امکانات مناسب نیز برای رفاه آن تامین گردد.

نماینده مردم دامغان با اشاره به اینکه هرم جمعیتی کشورمان متغییر است که این موضوع اصلا خوب نیست، گفت: اگر شاخص رشد مثبت و ثابتی داشته باشیم می‌توانیم همیشه برای هرم‌های سنی مختلف جمعیت کشور برنامه‌ریزی بهتری داشته باشیم.

وی در ادامه به نرخ رشد ۳٫۲ درصدی جمعیت طی سال‌های گذشته اشاره و تصریح کرد: بیکاری جوانان در حال حاضر به خاطر این بوده است که شاخص رشد جمعیت در آن زمان بدون توجه به بسترسازی‌های لازم شد که سیاست کنترل جمعیت اتخاذ شد و در حال حاضر شاخص رشد کشور ۱٫۲۹ درصدی است که هنوز منفی نشده است و تاکید مقام معظم رهبری نیز بر این بوده است که شاخص رشد جمعیت منفی نشود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان در خاتمه خاطر نشان کرد: لازم است برای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری کارشناسان کشور ابتدا شاخص رشد مطلوب جمعیت را تعیین و سپس سیاست‌گذاری به سمت این هدف رفتن را تنظیم کنیم.
انتهای پیام/س۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.