بازوی آهنین یلتسین امروز به خاک سپرده می شود+ عکس

بازوی آهنین یلتسین امروز به خاک سپرده می شود+ عکس

وزیر دفاع روسیه در زمان بوریس یلتسین ( سالهای ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ میلادی ) در اولین جنگ چچن قول داده بود، با عملیاتی برق آسا به مناقشه این منطقه پایان دهد.
گراچف که جنگ افغانستان را نیز در کارنامه خود داشت، همه جا عنوان می کرد که موفق شده است طی ۲ ساعت منطقه جدایی طلب چچن را به کنترل ارتش روسیه درآورد.
این ژنرال سابق ارتش اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۴ به چچن حمله کرد ولی با مقاومت های سرسختانه جدایی طلبان این جمهوری کوچک روبرو شد که بدنبال این قضیه دستور بمباران گسترده این منطقه را صادر کرد که دهها هزار نفر کشته یا آواره برجای  گذاشت.
این ژنرال بلند پایه ارتش روسیه بعدها اظهار پشیمانی کرد و اذعان داشت که جنگ چچن یک اشتباه بوده است.
گراچف اواسط سپتامبر به علت مشکلات جسمانی که اطلاعات چندانی درباره آن منتشر نشد در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان ویچنوفسکی مسکو بستری شد
اناتولی سردیوکوف، وزیر دفاع روسیه، اعلام کرد مراسم خاکسپاری و یادبود ژنرال پیشین ارتش روسیه روز سه شنبه در مرکز فرهنگی نیروهای مسلح در مسکو برگزار خواهد شد.
در سال دو هزار و یک زمانی که توسط یک دادگاه نظامی در رابطه با تحقیقات مربوط به قتل یک روزنامه نگار در سال هزار و نهصد و نود و چهار مورد بازجویی قرار گرفت، هر گونه دخالت در کشتن این روزنامه نگار را که درباره فساد در ارتش تحقیق می کرد، به شدت انکار کرد.” الکساندر کونووالوف “، کارشناس روس می گوید گراچف یک شخصیت بسیار مبهم و تاریک بود و در عین حال می توان گفت که او در زندگی نظامی و سیاسی اش بسیار بدشانس بود.
 

گراچف ژانویه سال ۱۹۴۸ متولد شد.تحصیلات خود را در مدرسه عالی نیروهای هوابرد «ریازان» به پایان رساند و سپس به آکادمی نظامی «فرونزه» مسکو وارد شد. وی در پایان مطالعات نظامی خود در سال ۱۹۸۱ ، برای فرماندهی یک گروه از چتربازان ارتش روسیه به افغانستان اعزام شد. پس از پنج سال حضور در افغانستان، در حالی به روسیه بازگشت که مقامات مسکو عنوان افتخارآمیز « قهرمان اتحاد جماهیر شوروی » را به وی دادند. وی از سال ۱۹۸۸ تا سال ۱۹۹۰ مطالعات خود را در مسکو دنبال کرد سپس از دسامبر سال ۱۹۹۰ تا اوت ۱۹۹۰ و یک هدایت نیروهای هوابرد اتحاد جماهیر شوروی سابق را بر عهده گرفت.

حمایتهای وی از بوریس یلتسین، رئیس جمهور سابق روسیه، در کودتای نافرجام اوت سال ۱۹۹۱ ، باعث شد تا یکسال بعد که اتحاد جماهیر شوروی تجزیه شده بود، به عنوان اولین وزیر دفاع روسیه مستقل منصوب شود. برغم اینکه اتهامات و انتقادات زیادی از جمله فساد مالی برضد وزارت دفاع روسیه مطرح شد، گراچف توانست تا سال ۱۹۹۶ سمت خود را حفظ کند به طوری که به وی لقب « ناو هواپیمابر غرق نشدنی» را دادند.
 

پایان مطلب/


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.