بازیابی بویایی موشهای فاقد حس

محققان دانشگاه میشیگان با همکاری یک تیم بین‌المللی از دانشمندان موفق به بازگردادن حس بویایی در موش‌های فاقد حس شامه مادرزادی با استفاده از ژن درمانی شده‌اند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، این موشها از یک بیماری ژنتیکی رنج می‌برند که بر موهای میکروسکوپی درون بدن آنها موسوم به مژک که مسؤول شناسایی مواد شیمیایی درون هوا هستند، تاثیر می‌گذارد.

محققان امیدوارند این یافته‌ها که در مجله «Nature Medicine» منتشر شده، بتواند به درمان‌هایی برای مژکهای بیمار منجر شود که می‌توانند باعث نابینایی، ناشنوایی و بیماری‌های کلیوی در انسان‌ها شوند.
            
مژکهای میکروسکوپی از بسیاری از سلولهای بدن بیرون آمده‌اند. طیفی از بیماری‌های ژنتیکی موسوم به اختلال مژکی منجر به آسیب دیدن مژکها شده که ممکن است مرگبار یا بسیار ناتوان‌کننده باشد. از علائم این اختلالها می‌توان به فقدان حس شامه مادرزادی اشاره کرد.

این تیم دست به ساخت ویروسی زده‌اند که قادر به عفونی کردن سلول‌ها با یک نسخه کارای ژن Ift۸۸ است. این ژن به بینی موشها در سه روز متوالی تزریق شد. این شیوه توانست مژک را بازیابی کرده، حس شامه را به این حیوانات بازگرداند.


ممتازنیوز/momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. نیلا:

    با سلام ،آیا بازیابی بویایی موشها روی انسانها آزمایش شده،آیا در کشور ما هم این آزمایشها صورت گرفته ،اگر بلی نتایج آن چه بوده.با تشکر

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.