بازیگری بازنشستگی ندارد

۳۰م دیماه ،

جام جم آنلاین: هما روستا پس از ۱۳ سال می‌خواهد در مقام بازیگر به صحنه تئاتر برگردد. مخاطبان عام سینما و تلویزیون این هنرمند را با بازی‌های درخشانش می‌شناسند اما او در عرصه کارگردانی تئاتر نیز کارنامه پرباری دارد و نمایش‌های زیادی را به روی صحنه برده است. جالب است بدانید که وی کارش را با کارگردانی و نه بازیگری آغاز کرده است.

زمانی که هما روستا جوان تازه کاری بود و تحصیل در دانشکده هنرهای دراماتیک بخارست را تمام کرده بود، تصمیم گرفت در کشورش ایران فعالیت هنری داشته باشد.

اما از آنجا که زبان فارسی‌اش ضعیف بود نمی‌توانست نقش‌های مختلف ایرانی را بدرستی ایفا کند بنابراین کارش را با کارگردانی نمایش باغ‌وحش شیشه‌ای تنسی ویلیامز آغاز کرد و با کمک دانشجویان دانشکده هنرهای دراماتیک اجرای این نمایش را به انجام رساند.

هما روستا با نمایش «باغ آلبالو» به کارگردانی حسن معجونی که قرار است نیمه اول سال ۹۲ در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رود پس از ۱۳ سال بازیگری در صحنه تئاتر را تجربه خواهد کرد.

او در سال‌های دهه شصت و هفتاد حضور پررنگی در سینما داشت؛‌ ولی چند سالی است که از سینما فاصله گرفته و فعالیتش را در دنیای آرام و بدون حاشیه تئاتر تجربه می‌کند. تئاتری که تنوع نقش بیشتری دارد و فرصت بهتری را برای هنرنمایی بایگران اصیل مهیا می‌کند.

اولین حضور او در سینما با فیلم «دیوار شیشه ای» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان در سال ۱۳۵۰ رقم خورد. در سال ۱۳۶۵، هما روستا در فیلم «گزارش یک قتل» به کارگردانی محمدعلی نجفی ایفای نقش کرد. یک سال بعد در فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» پوران درخشنده خوش درخشید و نامزد دریافت لوح زرین بهترین بازیگر نقش اول زن از ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در همان سال شد.

هنگامی که نام هما روستا به میان می‌آید ناخودآگاه به یاد نقش‌آفرینی زیبای او در فیلم «از کرخه تا راین»‌ می‌افتیم.

در دوره‌ای که بیشتر فیلم‌های سینمای دفاع مقدس روایتگر خشونت جنگ بودند هما روستا با بازی در نقش لیلا جلوه‌هایی از لطافت رزمندگان ایرانی را نشان داد.

رابطه عاشقانه یک رزمنده با خواهرش از منظر شخصیت «لیلا» به تصویر در آمد و مخاطب در کشاکش یک قصه پرغصه تجلی لحظاتی واقعی از زندگی را احساس کرد.

زمانی که رزمنده ایرانی از غم زمانه فریاد می‌کشید و می‌گفت من شکایتم را به کجا ببرم خواهرش در سرزمین غربت پناهگاهی برای خستگی‌هایش بود.

بیست و دوم تیرماه امسال روزگار چهره تلخ و خشنش را به هما روستا نشان داد. در این روز حمید سمندریان همسر این بازیگر دار فانی را وداع گفت و سینمادوستان را با خاطرات و نقش‌های زیبایش تنها گذاشت.

هما روستا در این مدت در آموزشگاه بازیگری همسرش فعالیت داشت و سعی می‌کرد جای خالی این استاد بازیگری را پر کند.

حالا هما روستا می‌خواهد در مقام بازیگر به عرصه تئاتر برگردد تا ثابت کند خانه‌نشینی برای یک بازیگر معنایی ندارد و یک هنرمند توانا هرگز بازنشسته نمی‌شود.

سروش امیدوار – جام جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.