بازگشایی سفارت مصر در تهران

جام جم آنلاین: نویسنده و پژوهشگر سرشناس عرب بازگشایی سفارت مصر در تهران در جریان سفر رئیس جمهوری این کشور برای شرکت در اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد را بعید نداست و تأکید کرد، آمریکا و رژیم صهیونیستی سفر محمد مرسی به تهران را با نگرانی زیر نظر گرفته اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، “عبدالباری عطوان” در مطلبی در روزنامه “القدس العربی” با اشاره به سفر “محمد مرسی” به چین و پس از آن به تهران تأکید کرد: سفر مرسی به ایران حامی این پیام به آمریکا و رژیم اسرائیل است که مصر در حال خروج از یوغ وابستگی به آمریکا و رژیم صهیونیستی است؛ و با کنار گذاشتن تعارف‌ها با برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان که مخالف نزدیکی روابط مصر و ایران هستند؛ به دنبال گسترش روابط با کشورهای منطقه خلیج فارس است.

عطوان تأکید کرد: عربستان که ایران و برنامه هسته ای این کشوررا بزرگترین تهدید برای خود معرفی کرده و آمریکا را به نابود کردن تأسیسات هسته ای ایران تحریک می کند، با تهران در ارتباط است؛ بنابراین چرا مصر باید از برقراری ارتباط با ایران اجتناب کند؟

سردبیر روزنامه القدس العربی در ادامه این مطلب خاطرنشان کرد: دیدار صمیمانه محمد مرسی و محمود احمدی نژاد در حاشیه اجلاس فوق العاده مکه، بیانگر نزدیکی دیدگاه های سیاسی مصر و ایران است؛ و کارشناسان سیاسی معتقدند که این دیدار صمیمانه نشانه ازسرگیری روابط دوجانبه در آینده نزدیک است .

درهمین راستا مرسی طرح تشکیل ” گروه تماس شامل ایران ، ترکیه ، عربستان و مصر” را برای حل بحران سوریه پیشنهاد کرده است؛ طرحی که مسئولان عربستانی و غربی را متعجب کرد چرا که غرب مخالف هر گونه مشارکت ایران در حل  بحران سوریه است. 

عبدالباری عطوان ادامه داد: بعید نیست محمد مرسی در تهران ازسرگیری روابط دیپلماتیک ایران و مصر و بازگشایی سفارت مصر در ایران را  اعلام کند . این مساله به دو علت منطقی به نظر می رسد؛ نخست اینکه بزرگترین سفارتخانه های مستقر در تهران سفارتخانه های کشورهای حاشیه خلیج فارس است، و بحرین نیز هفته قبل سفیر خود را به تهران بازگرداند؛ و دوم اینکه عاقلانه نیست که مصر بخواهد با رژیم صهیونیستی رابطه برقرار کند و سفارتی برای خود در تل آویو باز کند، و سفارتش در تهران بسته باشد .

عطوان تأکید کرد: مصر در حال تغییر است و در مسیر درست حرکت می کند؛ این کشور به دنبال بازیابی عزت ، حاکمیت و استقلال خود است، و نمی خواهد تن به دیکته های آمریکا و رژیم اسرائیل بدهد . بنابراین تصادفی نیست که مقصد اولین سفر محمد مرسی به کشورهای غیرعربی چین و ایران باشد .

وی خاطرنشان کرد: رژیم اسرائیل از اینکه محمد مرسی مهمترین متحدان تل آویو را از ریاست دستگاه های نظامی و امنیتی برکنار کرده نگران است، و از تعامل مصر با کشورهایی که در دوران حسنی مبارک خط قرمز بودند، از ترس به خود می لرزد .. مصر از بند اسارت غرب رها شده است و عزت و آزادی خود را باز می یابد و آمریکا و اسرائیل باید با آغاز اجلاس تهران زانوی غم بغل بگیرند .


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.