بازگشت سالک ؛ زخم کهنه ای که دوباره سر باز کرد

۱۳م آذر ،
ممتاز نیوز : بیماری سالک در کشور که مسئولان وزارت بهداشت می گویند آن را تحت کنترل و مراقبت در آورده اند. دوباره همچون زخمی کهنه سر باز کرده است. به طوریکه خبر می رسد مواردی از ابتلا به سالک در دامغان، دهلران، اصفهان و… ملاحظه شده است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از مهر ؛ سالک یک بیماری پوستی است که به وسیله گزش پشه خاکی آلوده به انگل لیشمانیا منتقل می گردد و سالانه حدود دو میلیون نفر در دنیا و از جمله ایران به این بیماری مبتلا می شوند. این بیماری در مناطق شهری از سگ و در مناطق روستایی از موش صحرایی و به وسیله پشه خاکی به انسان منتقل می گردد. مکانهای مرطوب و تاریک، محل تجمع زباله و نخاله های ساختمانی، انباشت مصالح ساختمانی، خانه های مخروبه و نیمه ساخت از جمله مکانهای آسیب پذیر نسبت به این بیماری است.

سالک در آغاز به صورت یک برجستگی کوچک است که به تدریج بزرگ شده و به صورت زخم در می‌آید. زخمها خود به ‌خود طی مدت ۶ ماه تا یک سال بهبود می‌یابد و پس از درمان کامل محل ضایعه به صورت یک جوشگاه باقی می‌ماند و به غیر از یک فرورفتگی ساده، عارضه‌ دیگری برای فرد ندارد.

این در حالی است که بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت که به تمامی مراکز بهداشتی و درمانی کشور ابلاغ شده است، اشخاص در صورت ابتلا به سالک تمامی مراحل تشخیص، درمان و دارو به صورت رایگان درمان می شوند.پشه سالک در سه ماهه اول سال آغاز به فعالیت می کند و در ماههای مهر و آبان علائم آن در فرد مبتلا به بیماری سالک ظاهر می گردد.
 
دکتر محمدرضا شیرزادی رئیس اداره زئونوز وزارت بهداشت از سالک به عنوان یکی از بیماریهای بومی ایران نام می برد که در اغلب استانهای کشور قابل رویت است و منشاء آن موش صحرایی آلوده است.به گفته وی، سالانه ۱۹ هزار مورد ابتلا به سالک در کشور ثبت می گردد.
 
نخاله های ساختمانی مهمترین عامل شیوع سالک
 
سالک یک بیماری پوستی است که بوسیله گزش پشه خاکی آلوده منتقل می گردد. انباشت زباله، مسیر فاضلاب، انباشت نخاله های ساختمانی، کال های غیر بهسازی شده، ساختمان های مخروبه، نماهای ساختمانی بهسازی نشده و زمینهای وسیع رها شده از علل اصلی شیوع سالک به شمار می رود.جمع آوری زباله ها در زمان مناسب، بهسازی بافت فرسوده شهری، لزوم داشتن نما در زمان صدور پایان کار، استفاده از تورهای حفاظت شده، پوشاندن درزها و شکافها، بهسازی امکان مخروبه، مبارزه با جوندگان و سگهای ولگرد از جمله راهکارهای پیشگیری از این بیماری است.
 
وضعیت شیوع سالک در بعضی از مناطق کشور
 
این روز‌ها با افزایش تعداد مبتلایان، زنگ خطر این بیماری در کشور بویژه مناطق مرکزی و گرمسیر به صدا در آمده است. به طوریکه تاکنون ۱۵۰ نفر از مبتلایان بـه سالک در ۲۰ روستای جنوب و شرق دامغان شناسایی و بـه مـراکز درمانی معرفی شده اند.
 
سالک یک بیماری بومی کشور است که در استانهایی همچون کرمان و خوزستان بیشتر ملاحظه می‌شود، به‌ طوریکه سال قبل در شهرستان بم به عنوان یکی از مهمترین کانونهای بیماری سالک، شاهد ابتلای ۸۲۷ نفر به‌ این بیماری بودیم. همچنین تعداد موارد ابتلا به سالک در اهواز و دیگر شهرهای خوزستان در حال افزایش بوده که تاثیرات منفی بر سلامت جسمی و روانی اشخاص دارد.
 
شهرستان مرزی دهلران به عنوان پس از مرکز استان ایلام دومین شهر پرجمعیت استان است که به سبب وجود زباله ها و نخاله های ساختمانی مقام اول سالک را به خود اختصاص داده است به طوریکه سال قبل ۴۰۲ نفر از اهالی دهلران به سالک مبتلا شدند.
 
به گفته کارشناسان بهداشت محیط دهلران، عدم کنترل زباله ها سبب افزایش جمعیت سگهای ولگرد و گربه در محیط شهری شده است که می تواند بیماریهای عفونی و انگلی مهمی را سبب شود. وجود مواد غذایی، پناهگاههای مناسب، رطوبت و شرایط زیست مساعد زباله های شهری سبب رشد و تکثیر جوندگان می گردد که این خود سبب انتشار یافتن بیماریهای خطرناکی مانند لیشما نیوز جلدی (سالک) می گردد که این بیماری در منطقه دهلران به صورت یک بیماری بومی به وجود آمده است.
 
اگرچه به طور رسمی آماری از تعداد مبتلایان به سالک در لرستان اعلام نشده اما مسئولان بهداشتی استان معتقدند مهاجرت اشخاص از استانهای ناقل بیماری به لرستان، وجود محله‎های انباشت نخاله خاکی و عشایر کوچ‎ رو دلایل شیوع مجدد سالک در لرستان می باشند.
 
در زواره، اصفهان، کاشان و مناطق جنوبی کویر نمک ایران هم بعد از ۵۰ سال سونامی سالک به راه افتاده است. به طوریکه بر اساس آمارهای غیر رسمی، از هر ۱۰ نفر یک نفر به سالک مبتلا شده است. حتی گفته می گردد که در استان اصفهان ۷۰ درصد مردم به بیماری سالک مبتلا می باشند، اما به سبب نداشتن علایم پوستی، از بیماری خود آگاه نیستند.
 
ریشه کنی سالک در کشورهای گرم و خشک و کویری که مستعد بیماری می باشند عملا غیرممکن است و به همین سبب بیشتر برنامه های سازمان بهداشت جهانی و متولیان بهداشت در کشورهای این مناطق بر کاهش میزان مبتلایان و پیشگیری از شیوع بیماری متمرکز است.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.