بازگشت کمدین معروف به دنیای سینما + بازیگری که در کن تماشاگران را به تحسین واداشت

۰۲خردادماه،

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بازیگر و کمدین کهنه‌کار در این فیلم نقشی دراماتیک دارد، اما با حضور در نشست مطبوعاتی فیلم خود نشان داد که هیچ یک از استعدادهای خود را در نقش یک دلقک از دست نداده است.
 

جری لوییس ۸۷ در تمام مدت نشست با شوخی‌های خود درمورد میزان دستمزدش در فیلم «مکس رز» (Max Rose)، دوران کاری پرفراز و نشیب‌اش و دین مارتین همبازی سابق‌اش که سال ۱۹۹۵ درگذشت، همه را خنداند.
 

لوییس در کنار مارتین در دهه‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ ابتدا در تلویزیون و بعدها در سینما به شهرت رسید.
 

وقتی از لوییس دربارهٔ مارتین سئوال کردند، او پاسخ داد: «وقتی رسیدم اینجا و دیدم او نیست، متوجه شدم یک جای کار ایراد دارد.»
 

این دو گروهی دونفره تشکیل داده بودند که در آن مارتین نقش آدمی مرتب و منظم را بازی می‌کرد و لوییس در قالب یک کمدین اسلپ‌استیک فعال بود. آن‌ها در ۱۹۵۶ به تندی از هم جدا شدند و کار خود را به تنهایی ادامه دادند.
 

لوییس در «مکس رز» به کارگردانی دانیل نوا فیلمساز آمریکایی نقش یک پیانیست جَز پا‌به‌سن‌گذاشته را بازی می‌کند که متوجه می‌شود شاید همسرش که ۶۵ سال است با او زندگی می‌کند، به او وفادار نبوده و به این فکر می‌افتد که نکند زندگی آن‌ها بر پایه یک دروغ بنا شده است.
 

«مکس رز» اولین فیلم لوییس پس از «Funny Bones» در سال ۱۹۹۵ است، فیلمی که به نقل از خودش نتوانست در آن بازی نکند، چون بهترین فیلمنامه‌ای را داشت که در ۴۰ سال قبل خوانده بود. «مکس رز» اولین بار در دنیا در کن روی پرده رفت، هرچند نه در بخش مسابقه.

لوییس گفت: «نکته فوق‌العاده درمورد فیلمنامه این است که موضوع آن دربارهٔ آدم‌های سالخورده‌ای است که دور انداخته شده‌اند.»
 

او ادامه داد: «این یک پروژه کاملا متفاوت برای دلقکی دیوانه است که ۶۰ سال است این کار را انجام می‌دهد، اما در عین حال فیلمی فوق‌العاده است که بسیار‌ها از دیدن آن لذت می‌برند.»


جری لوییس در جشنواره فیلم کن
 

لوییس بی‌آنکه کوچک‌ترین اشاره‌ای به بازنشستگی کند، با اشاره به فیلم «پروفسور دیوانه» خود تولید ۱۹۶۳ و بازی در فیلم «سلطان کمدی» ساخته مارتین اسکورسیزی در ۱۹۸۳، گفت با غرور به قبل‌اش نگاه می‌کند. 
 

او در عین حال به فیلمی اشاره کرد که به خاطر آن متاسف است، فیلمی که هیچ‌گاه روشنایی روز را نخواهد دید. منظور لوییس فیلم «روزی که دلقک گریه کرد» بود که او در ۱۹۷۲ کارگردانی و خود در آن بازی کرد. او در این فیلم نقش یک دلقک سیرک را بازی کرد که در یک اردوگاه کار اجباری نازی‌ها زندانی است. این فیلم در سوئد فیلمبرداری شد.
 

لوییس گفت: «فیلم بسیار بدی بود. بد بود چون من جادوی خود را از دست داده بودم. هیچ وقت این فیلم را نخواهید دید، هیچ‌کس آن را نخواهد دید، چون ضعیف بودن آن سبب خجالت من است.»
 

لوییس زمانی در اظهار نظری جنجالی گفت به نظرش کمدین‌های زن اصلا بامزه نیستند. لوییس سال‌هاست به خاطر این حرف مورد انتقاد قرار دارد.
 

 او در جشنواره کن همچنان بر موضع خود پافشاری کرد و گفت: «کمدین زن محبوب من چه کسانی می باشند؟ کری گرانت و برت رینولدز!»
 

یکی دیگر از فیلم‌هایی که در یکی دو روز اخیر توجه تماشاگران در جشنواره فیلم کن را جلب کرده، «همه چیز از دست رفته» (All Is Lost) با بازی رابرت ردفورد کارگردان و بازیگر آمریکایی بود.
 

ردفورد ۷۶ ساله در این فیلم که اولین بار در دنیا چهارشنبه در کن در بخش خارج از مسابقه روی پرده رفت، نقش مردی را بازی می‌کند که سوار بر یک قایق تفریحی در اقیانوس هند برای بقا مبارزه می‌کند.


رابرت ردفورد در صحنه‌ای از فیلم «همه چیز از دست رفته»
 

بجز یک نریشن کوتاه در ابتدای فیلم و چند فریاد از روی خشم، ردفورد که تنها بازیگر «همه چیز از دست رفته» است، در تمام یک ساعت و چهل و پنج دقیقه مدت فیلم، دیالوگی ندارد.
 

ردفورد به خبرنگاران حاضر کن گفت از چالش تک بودن و تنهایی و نداشتن دیالوگ لذت برده است.
 

او گفت: «به ارزش سکوت در فیلم باور دارم. در زندگی هم چنین باوری دارم، برای اینکه اطرافمان همیشه حرف هست، شاید بسیار بیش از آنچه باید باشد.»
 

بازی ردفورد در فیلم مورد تحسین منتقدان و تماشاگران قرار گرفت. «همه چیز از دست رفته» را جی. سی چاندور کارگردانی کرده است. این دومین فیلم او پس از «Margin Call» است.  
 

ردفورد در ۱۹۸۱ برای فیلم «مردم عادی» برنده اسکار بهترین کارگردانی شد و در ۱۹۹۵ نیز برای فیلم «مسابقه پرسش و پاسخ» نامزد دریافت جوایز بهترین فیلم و کارگردان بود. او سال ۱۹۷۴ هم برای فیلم «نیش» نامزد اسکار بهترین بازیگر شد. ردفورد سال ۲۰۰۲ یک جایزه افتخاری اسکار را دریافت کرد.
 

شصت و ششمین جشنواره فیلم کن ۱۵ مه (۲۵ اردیبهشت) با درام «گتسبی بزرگ» به کارگردانی باز لورمان آغاز شد و ۲۶ مه (۵ خرداد) با تریلر فرانسوی «زولو» ساخته ژروم سال به پایان می‌رسد.
 

رویترز / ۲۳ مه / ترجمه: علی افتخاری
 

۵۸۵۸ 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.