بازگویی سیاست‌های ایران در کانادا / هرگز اسرائیل را iبه رسمیت نمی‌شناسیم

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ سهشنبه ۹ آبان ۹۱،

ندیمی در تشریح مسافرت هیات ایرانی iبه بین‌المجالس جهانی مطرح کرد

رئیس هیئت پارلمانی مجلس شورای اسلامی اعزامی iبه بین‌المجالس IPU در نشست خبری iبه تشریح دستاوردهای این مسافرت پرداخت.

به گزارش تفسیری خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران ایرج ندیمی رئیس شورای اجرایی بین‌المجالس جهانی مجلس و رئیس هیئت پارلمانی اعزامی iبه کانادا در نشست خبری صبح امروز (سه‌شنبه ۹ آبان ماه) iبه ارائه گزارش تفسیریی از این مسافرت پرداخت.

ندیمی در ابتدای این نشست با اشاره iبه ماهیت اجلاس بین‌المجالس جهانی گفت: این مجمع با حضور ۱۲۹ پارلمان از سراسر جهان، صد و بیست و هفتمین نشست خود را برگزار کرد.

وی در ادامه افزود: مجموع نمایندگان حاضر از کشورهای مختلف ۵۹۸ نفر، مجموع روسای مجالس جهان ۴۲ نفر ، مجموع نواب روسای مجلس ۳۵ نفر و مجموع نمایندگان زن حاضر در این اجلاس ۱۶۷ نفر بودند.

نماینده مردم لاهیجان در مجلس تصریح کرد: بنده iبه عنوان رئیس، نوروزی(نماینده علی‌آبادکتول) پژمانفر(نماینده مشهد)، یوناتن بت کلیا(نماینده آشوریان)، شهلا میرگلوی بیات (نماینده ساوه ) و کاظم جلالی نماینده شاهرود iبه عنوان هیئت اعزامی مجلس شورای اسلامی iبه مجمع بین‌المجالس یا (IPU) مسافرت کردیم.

رئیس شورای اجرایی بین‌المجالس مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: در این اجلاس بنده یک سخنرانی iبه عنوان رئیس آسیایی بین‌المجالس، دو جوابیه برای کشورهای امارات و کانادا یک گزارش تفسیری iبه عنوان ریاست مجمع مجالس آسیایی و دوستان نیز در کمیته‌های مختلف سخنرانی‌های متفاوتی در خصوص مسائل سیاسی ، تجاری، اقتصادی ایراد کردیم.

ندیمی افزود: همچنین ۱۱ نشست با کشورهای آسیایی و اروپایی همچون روسیه، چین، هند، تایلند، ژاپن ، عراقف بنگلادش و…. برگزار شد.

رئیس هیئت پارلمانی اعزامی iبه نشست بین‌المجالس جهانی با انتقاد از برخی حاشیه سازی‌ها گفت: iبه صراحت اعلام می‌کنم این هیئت برای حضور در هیئت بین‌المجالس جهانی iبه  کانادا مسافرت کرده بود و ما همه وقت خود را یا در مسافرت بودیم و یا در محل اقامت در اجلاس که یک خیابان بیشتر نداشت.

مشاور اسبق معاون حقوقی و امور مجلس رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه حضور این هیئت در مجمع بین‌المجالس فی نفسه خوب بود، گفت: پاسخ‌گویی و شفاف‌سازی سیاست کلی نظام جمهوری اسلامی ایران از جمله دستاوردهای این نشست بود که iبه راحتی نمی‌توان از آن عبور کرد.

رئیس شورای اجرایی بین‌المجالس مجلس شورای اسلامی دستاوردهای این مسافرت را تشریح کرد و گفت: با توجه iبه اصرار کانادا بر عدم شرکت گروه ایران لازم بود تا جمهوری اسلامی در اجلاس شرکت کند تا بازتاب روانی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی عدم شرکت را از بین ببرد، شرکت ندادن اعضا تابع ضوابط داخلی IPU است که در این خصوص می‌توان iبه عدم پرداخت حق عضویت یا انحلال مجالس اشاره کرد، هر چند هیئت در روز آخر یعنی پنج‌شنبه، خود را جهت شرکت در این اجلاس آماده کرد اما با این کار برخی کمبودهای موجود شناسایی و روشن شد که از جمله آنها می توان iبه نداشتن سفارت و کنسولگری در کانادا، همراه نبودن اعضای وزارت امور خارجه و یا نبود خبرگزاری‌ها و رسانه برخلاف روال معمولی اشاره کرد.

وی افزود : همچنین کمبود کارشناس آن هم در چند محل اجلاس، ۴ کمیته، مصاحبه‌ها و نشست‌های پارلمانی iبه تعداد ۱۱ عدد مزید برعلت بوده و مشکلاتی را نیز فراهم کرده است .

ندیمی اظهار داشت: از نظر تعداد نیز براساس مدیریت شورای اجرایی و مدیریت مسافرت iبه گونه‌ای اعمال شد که از نظر حقوق اقلیت‌ها و روحانیون و کمیسیون‌های مختلف iبه صورت عالی برگزار شد.

نماینده لاهیجان و سیاهل در مجلس ملاقات‌های هیئت پارلمانی با هیئت‌های پارلمانی سایر کشورها را موثر عنوان کرد و گفت: اصل شرکت، استفاده از حضور جهت پاسخگویی iبه اتهامات از جمله کانادا و امارات و حضور موثر در ابعاد شرکت در همه مجالس، صبح و عصر و ضیافت اجلاس و حضور در کمیته‌های ۴ گانه و نشست های خبری با رسانه ها و اداره و مدیریت آسیا پاسیفیک در مجالس اسلامی بسیار موثر بود چرا که نشست های ۱۱ گانه با کشورهای بزرگ و همسایه و یا آسیایی اروپایی از جهت مراودات و پیگری‌ها بسیار موثر بود.

*جزایر سه‌گانه پیش از اینکه کشور امارات در نقشه جهانی باشد متعلق iبه ایران بودند

وی همچنین iبه جوابگویی در خصوص اتهامات کانادا و امارات مبنی بر مالکیت جزایر سه‌گانه اشاره کرد و گفت: از دیدگاه پاسخ گویی می توان در جواب اتهامات مربوط iبه جزایر سه گانه توسط امارات و یا اتهامات مضایق دینی برای مسیحیان و یا iبهاییت iبه این پاسخ توجه داشت که در مورد امارات گفته شد که اولا پیش از اینکه بسیاری از کشورهای در نقشه جهانی جایی داشته باشند این جزایر در اختیار ما بود و هم اکنون نیز پرچم جمهوری اسلامی ایران در آن محل iبه اهتزاز درآمده است و مشکل منطقه، صهیونیسم و کلاهک‌های هسته‌ای آن است .

*بهاییت دین نیست بلکه یک فرقه سیاسی ساخته شده توسط غربی‌هاست

وی افزود: iبهاییت دین نبوده بلکه یک فرقه سیاسی ساخته شده توسط غربی‌هاست که پیشکش خود آنان و یا در مورد مسیحیان با وجود جمعیت ۱۵۰ هزار نفری کل اقلیت‌ها آنان دارای ۵ نماینده می باشند در حالی که با شهرهای با چند میلیون جمعیت یک چندم آنان نماینده ندارند.

*کانادا حق ندارد در امور داخلی ایران دخالت کند

وی همچنین در مورد قانون مجازات اسلامی که وزیر امور خارجه کانادا آن را غیرقابل قبول دانسته بود، گفت: اولا اداره کشور براساس اعتقاد یک و نیم میلیارد مسلمان است و شما حق ندارید iبه یک دین مانند اسلام این اتهامات را وارد کنید و علاوه بر آن کشور ایران با قانون اساسی که توسط مردم رای تدوین شده و یا قوانینی که نمایندگان منتخب وضع می‌کنند اداره می‌شود و این عین دموکراسی بوده لذا شما حق ندارید در امور کشورهای دیگر دخالت کنید چرا که این نوع اتهامات را میتوان iبه شما وارد کرد.

*اسرائیل را هرگز iبه رسمیت نمی‌شناسیم

رئیس شورای اجرایی بین المجالس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: در مورد روابط ما با صهیونیست‌ها نیز اظهار داشتیم اولا جمهوری اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی را iبه عنوان یک کشور iبه رسمیت نمی‌شناسد و iبه همین جهت با اصرار طرف اسرائیلی در محل اجلاس و حاضر iبه دست دادن با نمایندگان iبه اصلاح اسرائیل نشدیم و این موضوع iبه این جهت است که ما قواعد بین‌المللی کشورها و حق مردم و رای را iبه رسمیت می‌شناسیم.

رئیس هیئت پارلمانی اعزامی مجلس iبه مجمع بین المجالس جهان در ادامه گفت: از دیدگاه صرفه‌جویی ارزی و اقتصاد مقاومتی نیز می‌توان iبه موارد زیر اشاره کرد: تعداد محدود هیئت که حدود ۷ نفر بودند عدم پرداخت هزینه‌های اضافی همچون رفت و آمدهای غیر ضروری بین محل اقامت و محل اجلاس و ورود خروج از جایگاه ویژه فرودگاه که هزینه‌بر بود، عدم حضور همراهان وزارت خارجه و نداشتن کارمند محل iبه عنوان مترجم، تغذیه غذایی هیئت که عموما با کنسرو و نان ایرانی صورت گرفت و عدم اجاره اماکن برای اداره جلسات داخلی روزانه هیئت.

ندیمی خاطر نشان کرد: تعداد سخنرانی‌های هیئت که نزدیک iبه ۱۰ عنوان بود ۴ عنوان آن فقط در محل اجلاس عمومی با حضور همه کشورها صورت گرفت که متشکل از کمیته ها و مجالس اسلامی و آسیا پاسیفیک بود .

*پیشنهاد نفی توهین iبه پیامبران و ادیان الهی با موفقیت روبه رو شد

نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: براساس گزارش تفسیریی که در صحن علنی اجلاس با تشکر اعضای این مجمع همراه بود سعی بر این شد نفی توهین iبه پیامبران و ادیان الهی پیشنهاد شود که با موفقیت روبه رو شد.

معاون اسبق حقوقی امور مجلس و استانهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه iبه نشست‌های هیئت ایرانی با نمایندگانی از برخی کشورها اشاره کرد و گفت: دیدار ما با نمایندگان پارلمانی کشورهای بزرگ آسیا و اروپا همچون چین، هند، روسیه، کره جنوبی و ژاپن و… بسیار در خور توجه بود.

رئیس شورای اجرایی بین المجالس با بیان اینکه برخی در داخل درصدد بودند تا این مسافرت صورت نگیرد، گفت: دو عده مخالف با مسافرت هیئت پارلمانی مجلس شورای اسلامی iبه مجمع بین‌المجالس جهانی بودند یک گروه کسانی که حاضر نیستند پیشرفتهای ایران در عرصه بین الملل را ملاحظه کنند که این گروه همیشه با پیشرفت های ایران مخالف می باشند و بخشی نیز از سر تفکر افراطی معتقد بودند چون که ما با کانادا قطع رابطه کرده ایم نباید این هیئت حضور داشته باشد.

وی همچنین عدم حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در این نشست را بسیار iبه جا و با تدبیر دانست و گفت: در شرایط فعلی نحوه رابطه‌ای که ایران با کانادا دارد می‌طلبید که رئیس مجلس در اجلاس حضور نداشته باشد و تصمیم علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بسیار iبه جا و در خور توجه بود. در ضمن بنا نبود همه روسای مجالس جهانی در این مجمع حضور داشته باشند.

ندیمی در پایان تصریح کرد: همچنین در این مجمع مسائل هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران مطرح و بار دیگر تاکید شد ایران با جهان تک صدایی مخالف بوده و باید همه کشورها از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده کنند.
انتهای پیام/س۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.