بازیابی بینایی انسان با سلولهای بنیادی گورخرماهی

۱۴ام بهمن ،

بازیابی بینایی انسان با سلولهای بنیادی گورخرماهی

بازیابی بینایی انسان با سلولهای بنیادی گورخرماهی

محققان دانشگاه آلبرتا برای اولین بار در پژوهشی که می‌تواند پاسخی بر درمان شبکیه چشم و بازیابی دید در انسان باشد، دریافته‌اند که سلولهای بنیادی گورخرماهی می‌تواند به صورت انتخابی سلولهای گیرنده نور آسیب‌دیده چشم را بازیابی کند.

به گزارش راسخون به نقل از ایسنا، دانشمندان از مدتها پیش می‌دانستند که سلولهای بنیادی در گورخرماهی برخلاف انسان می‌تواند جایگزین سلولهای آسیب‌دیده بسیاری از اجزای بینایی باشد. سلولهای میله‌ای و مخروطی از جمله مهمترین دریافت‌کننده‌های نور می باشند. در انسان، سلولهای میله‌ای به ارائه دید شب و سلولهای مخروطی به ارائه دید رنگی از جهان در طول روز می‌پردازند.

اما تاکنون این موضوع که آیا سلولهای بنیادی می‌توانند جایگزین سلولهای مخروطی در شبکیه شوند یا خیر، ناشناخته باقی مانده بود. کشف تازه دانشمندان در مورد گورخرماهی می‌تواند کاربردهای فراوانی را برای دید انسان داشته باشد.

به گفته دانشمندان، تا به امروز تقریبا تمام موفقیتها در بازیابی سلولهای گیرنده نور به سلولهای میله‌ای و نه مخروطی محدود بوده است. بیشتر آزمایشات پیشین بر روی جوندگان شب‌زی بوده که به دید قوی در شب نیاز داشته‌اند از این رو بیشتر از سلولهای میله‌ای برخوردار می باشند.

این امر نشان می‌دهد که هنگامی که سلولهای مخروطی در یک شبکیه غنی از این سلول می‌میرند، مجددا همین سلول بازیابی می‌شود. بنابراین محیط بافتی است که به سلولهای بنیادی شیوه واکنش را نشان می‌دهد.

به گفته دانشمندان این کشف می‌تواند برای درمانهای سلول بنیادی در جهت بازیابی سلولهای مخروطی در اشخاص بویژه در مناطق غنی از سلول مخروطی در شبکیه که دید روز/رنگی را ارائه می‌کند، نویدبخش باشد.

این دانشمندان گام بعدی خود را شناسایی ژن خاص در گورخرماهی خوانده‌اند که فرایند بازیابی سلولهای مخروطی آسیب‌دیده را فعال می‌کند.
/۲۷۵۹/


اخبار راسخون / علم و فناوری
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۲نظر ثبت شده
  1. افسانه جعفري:

    برایم خبرهای عملیاتی واجرایی این خبر را بفرستید. ممنونم

  2. افسانه جعفري:

    خبر نویدبخشی بود ولی ما چگونه میتوانیم ازدستاوردهای این خبر بهره مند شویم.
    مادرمن دیابت دارد ودیدش روزبروز کاهش می یابد دیروز دید روز و تمایز رنگها ونیزدیدشب به طرز فاحشی کم شده
    من چه کار کنم تا مادرم دیدش را باز یابد ویا حداقل درهمین سطح بماند.سپاسگزارم

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.