به گزارش خبرآنلاین، متن این نمایش که در حال حاضر در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است، سال ۱۹۴۹ میلادی توسط اوژن یونسکو نوشته شده که از سوی نظریه پردازان و منتقدان به عنوان سردمدار جریان آبزورد (معنا باخته) شناخته میشود.
بهاره رهنما، سروش صحت، فلامک جنیدی و هوتن شکیبا از بازیگران «آواز خوان طاس» به همراه بهمن معتمدیان (کارگردان) و پویا آریانپور (طراح صحنه و لباس) مهمان خبرآنلاین شدند و در باره این نمایش به بحث و گفتگو پرداختند.
فلامک جنیدی، بهمن معتمدیان، بهاره رهنما، پویا آریانپور، هوتن شکیبا و سروش صحت در خبرآنلاین
بخش عمدهای از این کافه خبر، به بحث جریان تئاتر آبزورد (معنا باختگی و پوچ گرایی) اختصاص یافت که هنرمندان شرکت کننده در آن، نظر و تلقی خودشان از این مفهوم را بیان کردند.
کارگردان «آواز خوان طاس» در این باره گفت: «من خیلی به این برچسبهای هنری معتقد نیستم، اما از طرفی به منتقدان حق میدهم تا دست به این دسته بندیها بزنند. چرا که هر کار نویی، نیازمند یک تعریف است و نامی میخواهد که به آن خوانده شود.»
بهمن معتمدیان ادامه داد: «دهه ۵۰ میلادی هم، وقتی منتقدان هنری از جمله مارتین اسلین با آثار پیشرو و نو اوژن یونسکو و ساموئل بکت مواجه شدند، نام این جریان را تئاتر آبزورد نهادند.»
او با تاکید بر اینکه پایبند به این طبقه بندیها و از جمله تعریف و مفهوم تئاتر آبزورد نیست، افزود: «این نمایش که روی صحنه آوردهایم، از ورای گفتگوهای به ظاهر بیمعنیاش، یک موقعیت دراماتیک خلق میکند که نتیجهاش طرح پرسشهای روانشناسانه و هستیشناسانه در ذهن مخاطب است.»
سروش صحت، بازیگر نقش آقای مارتن در نمایش «آواز خوان طاس» نیز در این باره گفت: «۶۳ سال پیش که این اثر نوشته و اجرا شد، اتفاقی عجیب و غریب در عالم تئاتر بود. ابتدا منتقدان و مخاطبان نتوانستند با آن ارتباط برقرار کنند که البته به مرور وضعیت عوض شد و «آواز خوان طاس» و دیگر آثار مشابه جایگاه شایسته خود را به دست آورند.»
در کافه خبر «آواز خوان طاس»، به وجوه گوناگون این نمایش پرداخته شد
او تاکید کرد: «با تاثیری که این اثر بر تئاتر بعد از خود گذاشت، جریانی را به راه انداخت که تا امروز به شکلهای گوناگون ادامه یافته است. در واقع امروز «آواز خوان طاس» یک اثر کلاسیک مربوط به تئاتر پیشرو به شمار میآید که دیگر عجیب و غریب هم نیست.»
هوتن شکیبا، دیگر بازیگر این نمایش که در نقش آتش نشان روی صحنه میآید، در همین ارتباط توضیح داد: «آثاری که آبزورد خوانده میشوند، آن قدر در دل خود معنا دارند که نمیتوان آنها را پوچ گرا خواند.»
او ادامه داد: «ارتباط برقرار نکردن آدمها در زندگی مدرن، یکی از حرفهای اصلی این نمایشنامه است که من سعی کردم نقش آتش نشان را بر اساس آن شکل دهم.»
فلامک جنیدی ایفاگر نقش خانم مارتن هم در باره شیوههای بازیگری در چنین نمایشهایی گفت: «در این کارها چون از شخصیتپردازی مرسوم خبری نیست، باید بیشتر ریتم کلی نمایش را پیدا کرد و خود را با آن هماهنگ ساخت. برای همین بازی کردن در نمایش «آواز خوان طاس» سخت و متفاوت و البته یک تجربه شیرین بود.»
نمایش «آواز خوان طاس» هجویه ای بر زندگی انسان مدرن است
بهاره رهنما که در نقش خانم اسمیت ظاهر شده است، با اشاره به علاقهاش به داستان نویسی و نمایشهای قصهپرداز افزود: «خودم چه زمانی که مینویسم و چه زمانی که بازی میکنم، خیلی متکی به داستان هستم. اما در متنهایی مثل نوشتههای یونسکو، چون حس میکنم نقشهای در دست ندارم تا راهم را پیدا نمایم، بازیگری برایم یک تجربه بسیار نو و جالب میشود.»
او نیز نمایش «آواز خوان طاس» را پوچ و بیمعنی ندانست و توضیح داد: «در روند کار روی این نمایش، تازه فهمیدم و دیدم چقدر زندگی امروز ما نیازمند این جور متن هاست. مگر میشود اثری پوچ و بی معنی معرفی شود و این قدر متناسب با زمانه باشد. این یک نمایشنامه جادویی است که با کارگردانی خوب بهمن معتمدیان توانسته حق مطلب را به خوبی ادا کند.»
پویا آریانپور هم که طراحی متفاوتش برای لباسها و صحنه این نمایش بحثهای زیادی را دامن زده است، در باره شیوه کارش روی چنین آثاری گفت: «آنچه خود متن یونسکو به من میدهد، مهمتر از آن چیزی است که منتقدان در بارهاش گفتهاند. هجو و سخره گرفتن همه چیزهایی که در زندگی عادی به نظر میآید، اساس کار این نمایشنامه نویس است که به نظرم این نمیتواند معنا گریزی به شمار آید.»
مشروح کامل کافه خبر نمایش «آواز خوان طاس» به زودی منتشر می شود.
۵۷۲۴۵
خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com