بازیگری که به دیدار علی(ع) رفت و جان به جان آفرین تسلیم کرد

گردآوری توسط گروه فرهنگ و هنر ممتازنیوز

حکایت علی آزاد و سریال امام علی (ع)/

به تایید اهالی فن و مخاطبان، سریال امام علی(ع) به واسطه نقش‌آفرینی ماندگار بازیگران و تلاش دیگر عوامل، در میان آثار تاریخی و مذهبی سینما و تلویزیون ایران جایگاهی خاص یافت که شاید تا سال‌ها همانند آن تکرار نشود.

به گزارش خبرنگار سینمایی هنرآنلاین، هر ساله با فرا رسیدن ایام سوگواری شهادت امام علی(ع) و پخش فشرده این سریال به صورت فیلم سینمایی از تلویزیون، خاطرات ایام پخش و هنرمندی بازیگران این مجموعه تلویزیونی برای تمام ایرانیان به نوعی زنده می‌شود.

در این راستا با شنیدن نام این سریال معمولا اولین تصویری که برای تمام بینندگان آن مجموعه دوباره زنده می‌شود بازی هنرمندانه و فراموش نشدنی زنده‌یاد مهدی فتحی در نقش عمروعاص، بهزاد فراهانی در نقش معاویه، داریوش ارجمند در نقش مالک اشتر، اصغر همت در نقش مروان حکم، محمدرضا شریفی‌نیا در نقش ولید، ویشکا آسایش در نقش قطام، سیروس گرجستانی در نقش اباقطام، بعنوان نقش‌های کلیدی این مجموعه است که واقعا به حق بوده و هزار بار هم اگر خاطراتش زنده شود باز جذاب و شنیدنی است.

اما در این مجموعه تلویزیونی هنرمندان بزرگ و توانمند بسیاری حضور داشتند که شاید بواسطه رل‌های کوچک‌ترشان کمتر از آنها یاد شده و می‌شود، که این را باید به پای مسائل دیگری به جز کیفیت و نحوی بازی آنها گذاشت. از این نمونه می‌توان به بازی زنده‌یادان حسین پناهی، جواد خدادادی، جهانگیر فروهر، نعمت‌الله گرجی، احمد قدکچیان، علی آزاد و… اشاره کرد.

زنده‌یاد علی آزاد و سریال امام علی(ع)

علی آزاد، یکی از بازیگران قدیمی سینمای ایران که پیش از انقلاب عمدتا در نقش‌های منفی بازی می‌کرد در جریان ساخت سریال امام علی(ع)، به اصرار خود در این سریال نقشی می‌گیرد. داوود میرباقری دربارهٔ بازی علی آزاد در سریال امام علی(ع) می‌گوید: حالتی منقلب داشت و خود را به شکلی وامدار علی بن ابیطالب می‌دانست. چهره رنگ پریده و دگرگونش که گوئی تولدی دیگر را برای این بازیگر رقم می‌زد، دیگران را نیز به خود جلب کرده بود… در یکی از صحنه‌ها قرار شد علی آزاد در نقش ابن عباس داخل چادر امام علی(ع) بشود و خارج آید… قبل از رفتن، او گفت: داود، من از علی شرم دارم که به چادر او وارد شوم، نمی‌شود صحنه را عوض کنی و به طور مثال از کنار چادر بگذرم؟ گفتم نه….

و او داخل چادر شد. منتظر بودیم که او بازگردد…. دقایقی گذشت… خبری نشد… او را صدا کردیم….خبری نبود… داخل چادر شدیم؛ علی آزاد داخل چادر جان‌به‌جان آفرین تسلیم کرده بود…. و صحنه‌های باقیمانده را فرد دیگری بجای آن مرحوم بازی کرد.

زنده‌یاد علی آزاد، متولد ۱۳۱۷ تهران، فارغ‌التحصیل بازیگری از دانشکده هنرهای دراماتیک است. او فعالیت هنری را سال ۱۳۳۹ با بازی در نمایش “ویولون ساز کره مونا” با گروه تئاتر اداره هنرهای دراماتیک آغاز کرد و در سال ۱۳۴۲ با بازی در فیلم “ساحل دور نیست” به به سینما راه یافت. تنها کار او پس از سال ۱۳۵۸ بازی در مجموعه تلویزیونی امام علی(ع) به کارگردانی داوود میرباقری بود که با فوت وی در مرداد ۱۳۷۱ ناتمام ماند. علی آزاد در طول دوران بازیگری خود در ۷۱ فیلم سینمایی بازی کرد.

پایان پیام/
 


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.