بازی‌های کودکانه موبایلی، بستر جدید سودجویان برای نفوذ به تلفن همراه

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای ناجا نسبت به نفوذ بدافزارها به تلفن‌های همراه هوشمند از طریق نصب بازی‌های کودکانه هشدار داد.

بازی‌های کودکانه موبایلی، بستر جدید سودجویان برای نفوذ به تلفن همراه

به گزارش ممتاز نیوز، سرهنگ علی‌محمد رجبی درباره پیامدهای استفاده کودکان از تلفن‌های همراه گفت: در یکی دو سال اخیر استفاده کودکان از تلفن همراه برای مواردی چون بازی و … در سراسر جهان افزایش پیدا کرده که این موضوع در کشور ما نیز قابل مشاهده است. در همین راستا نیز احتمال سوءاستفاده از تلفن‌های همراه در دست کودکان و اطلاعات آن‌ها افزایش پیداکرده و افراد سودجو برای آن برنامه‌ریزی‌هایی را انجام داده‌اند، تا جایی که برابر اخبار و گزارش‌های موجود، اخیرا ۱۹۰ نرم افزار تلفن همراه اندروید که دارای بدافزارهایی چون ویروس تروجان بوده در نرم افزار گالری حدود ۹.۳ میلیون دستگاه مجهز به سیستم‌عامل اندروید نصب شده است که این موضوع خطری جدی برای سوءاستفاده از اطلاعات کاربران است.

رجبی این بدافزار را Android.Cynos7 origin معرفی کرد و گفت:‌ برابر بررسی‌های اولیه نسخه‌ به روز شده ‌ای از بدافزار Cynos است. هدف این بدافزار  جمع‌آوری اطلاعات شخصی از گوشی‌های هوشمند کاربران است.

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای ناجا ادامه داد:‌ این بدافزارها می‌توانند مشکلاتی را برای صاحبان تلفن‌های همراه هوشمند ایجاد کنند و اطلاعات موجود در آن را در معرض افشا و سرقت قرار دهند.

وی درباره سازوکار فعالیت این بدافزارها نیز گفت:‌ بدافزار cynus روی دستگاه هدف منتشر  شده و آن را آلوده می‌کند. این بدافزار با ایجاد دسترسی به اطلاعات شخصی دستگاه هدف، حتی می‌تواند کنترل آن را نیز به دست بگیرد. این بدافزار داده‌ها و اطلاعات موجود در تلفن همراه را به یک سرور خارجی ارسال کرده یا بر اساس داده‌های موجود اقدام به نمایش تبلیغات می‌کند. در مواردی هم برخی از نسخه‌های اصلاح شده این بدافزار اقداماتی نظیر ارسال پیامک‌های هزینه‌ای، ایجاد اختلال در پیامک‌های دریافتی، دانلود و اجرای ماژول‌های اضافه و دانلود نصب اپلیکیشن‌های دیگر را انجام می‌دهد.

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای ناجا درباره یکی از رایج‌ترین راه‌های ورود این بدافزار به تلفن‌های همراه گفت: در یکی دو سال اخیر میزان استفاده کودکان از گوشی‌های تلفن همراه برای مواردی چون بازی و … افزایش پیدا کرده است و یکی از جدی‌ترین راه‌های ورود این بدافزارها نیز نصب همین بازی‌های کودکانه تلفن همراه است. متاسفانه کودکان نیز اطلاعات چندانی در مورد این بدافزارها نداشته و به راحتی اجازه ورود آن را به گوشی تلفن همراه می‌دهند.

رجبی ادامه داد:‌ لازم است والدین هنگام نصب بازی‌ رو گوشی‌های تلفن همراه حتما بر روند آن نظارت کرده و این بازی‌ها را از فروشگاه‌های مجاز نصب نرم افزار نصب کنند. هچنین در هنگام نصب بازی نیز توجه داشته باشند که اجازه دسترسی‌هایی نظیر قابلیت برقراری تماس، مدیریت تماس‌ها و دسترسی به پیامک‌ها و … را به نرم افزار ندهند.  نصب آنتی ویروس‌های بومی و لانچرهای کودک هم از دیگر اقداماتی است که می‌توان برای مقابله با این بدافزارها از آن استفاده کرد.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.