بازی سیاسی جدید آمریکا در مقابله با “داعش”/ ضرورت همکاری با کشورهای منطقه برای برخورد با گرو‌ه‌های تکفیری

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: آمریکا عامل بی‌ثباتی در منطقه و موجب حضور گروه تروریستی داعش است و امروز درصدد آن برآمده تا از نفوذ آنان جلوگیری کند که این قطعا یک بازی سیاسی است.

“محمدصالح جوکار” نماینده مردم یزد و صدوق در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، در واکنش به متعهد شدن اوباما به “العبادی” نخست وزیر عراق برای مقابله با گروه تروریستی داعش در منطقه، اظهار داشت: در هر برهه‌ای از زمان  آمریکایی‌ها بهانه‌ای را به دست گرفتند تا در کشورهای منطقه حضور پیدا کنند.   
 
وی ادامه داد: با قدری کنکاش از گذشته‌های دور حضور آمریکا در منطقه می‌توان به حادثه ۱۱ سپتامبر اشاره کرد که بهانه‌ای برای تجاوز این کشور به عراق و افغانستان شد تا در جهت ایجاد بی‌ثباتی در منطقه گام بردارند.   
 
جوکار با تاکید بر اینکه آمریکا با راهبرد کلان برای حضور در کشورهای منطقه تلاش می‌کند، تصریح کرد: این کشور هر روز یک گروه دست پرورده را ایجاد می‌کند تا بهانه‌ای برای حضورش در منطقه باشد، عناصر القاعده و طالبان مولود آمریکا و عربستان‌اند که برای مقابله با آن‌ها افغانستان را اشغال کردند.   
 
عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با تاکید بر اینکه دیکتاتور اسبق عراق نیز بزرگ شده آمریکا بود، گفت: این کشور با دلارهای نفتی کشورهای منطقه حامی صدام شد و سپس عراق را اشغال کرد و امروز هم داعش دست پرورده خود آمریکا و کشورهای تحت سلطه او از جمله عربستان و قطر است، کشورهایی که امروز با داعش به مقابله ایستاده‌اند، خودشان در ایجاد این گروه تروریستی نقش داشتند.
 
جوکار، تاکید کرد: این کشور‌ها عامل بی‌ثباتی در منطقه و موجب حضور گروه تروریستی خشن بودند و امروز درصدد آن برآمدند تا از نفوذ داعشی‌ها جلوگیری کنند که این قطعا یک بازی سیاسی است و این گروهک تروریستی بهترین بهانه برای حضور آمریکا در منطقه است.

این نماینده مجلس گفت: اگر آمریکا بخواهد با گروه تروریستی داعش مقابله کند، باید با دولت‌های این منطقه نیز هماهنگ شود و  همچنین باید دولت خود  این کشور رسما اعلام کند که موافق این مسئله هست.
 
وی با بیان اینکه یکی از اهداف آمریکا برای مقابله با داعش حضور مجددشان در عراق است، گفت: بهانه دیگر آنان تقویت گروه‌های تکفیری دیگری در کشور سوریه و یا سرنگونی دولت قانونی بشار اسد است.   
 
جوکار، با بیان اینکه باید در مقابله با گروه تروریستی هوشیارانه در عرصه دیپلماسی رسمی و پارلمانی فعال باشیم، گفت: نباید اجازه دهیم که آمریکایی‌ها هرکاری که دلشان خواست در منطقه انجام دهند و مبارزه با این گروهک تروریستی روش خاصی می‌خواهد که باید توسط کشورهای منطقه انجام شود و نه کشور آمریکا که می‌خواهد با چند بمباران موضوع را با زیر لفظی به پیش ببرد.
 
این نماینده مجلس تشکیل کمیته حقیقت‌یاب از سوی سازمان ملل را مهم دانست و تاکید کرد: این سازمان در وهله اول باید بیطرفانه این کمیته را تشکیل دهد تا ریشه‌های اصلی بوجود آمدن این گروهک تروریستی بررسی شود که از کجا آمده و چه کسانی از آن حمایت می‌کنند و تحت آموزش کدام کشور‌ها و دولت‌ها قرار دارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، خاطرنشان کرد: امروزه حتی خود کشورهای غربی نیز از این گروهک تروریستی اظهار ناامنی می‌کنند، بنابراین در جهت از میان برداشتن داعش، تشکیل کمیته حقیقت‌یاب از سوی سازمان ملل امری الزامی است.
 
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.