باز آفرینی هنرپیشه ها در بوم نقاشی

۰۵خردادماه،

به گزارش سینما پرس، خوشرفتار در این نمایشگاه ۱۰ اثر فیگوراتیو در ابعاد ۱۴۰×۱۲۰ به همراه ۵ اثر ملهم از طبیعت در ابعاد ۱۴۰×۱۴۰ با تکنیک اکرلیک روی بوم را در معرض تماشای عموم قرار داده است.

 

وی در این نمایشگاه آثارش را از هم تفکیک کرده است و در دو سالن گالری شکوه به نمایش گذاشته است. خوشرفتار در آثارش به سبک رئال پایبند نیست و اثر را به شکلی که دوست دارد تجزیه و بازسازی کرده و مخاطب را به سمت افکارش ارجاع داده است. تخریب و بازسازی در این آثار به نوعی نگاه شرقی اشاره دارد که مرگ نمی تواند عامل نابودی باشد و زندگی دیگری پس از مرگ جریان دارد و روح همچنان به زندگی ادامه خواهد داد.

 

او در نمایشگاه های قبلی اش در کنار تابلو های برگرفته از طبیعت، آثاری ارائه می داد که سایه هایی از فیگور به واسطه بافت ها و حفره ها به آثارش راه یافته بودند اما این بار در نقاشی های تازه اش پا را فراتر گذاشته و قسمت اعظم آثاری که ارائه داده فیگوراتیو می باشند.

 

خوشرفتار در مورد انتخاب عنوان «خاطرات ناپایدار مستقل از ما جریان دارد» برای مجموعه آثار تازه اش می گوید: هر تصویر دانه ای را ماند که به قبل پیوسته است و تفسیری را در ذهن مخاطب به وجود می آورد، محتوای این تصویر اهمیت چندانی ندارد بلکه تاثیر تصویر بر مخاطب و فرآیند دیدن، فکر کردن و یا تحلیل کردن به مراتب مهمتر است. از اینرو ما وقتی به تصویر می نگریم درواقع ناخود آگاه در آرشیو ذهنی و زیستی خود نوعی همزاد پنداری با یک تجربه نزدیک به آن تصویر را دنبال می کنیم تا با آن درک بهتری از اثر پیش رو داشته باشیم و شاید تلاش می کنیم که تجربه خود را در قالبی تازه بازسازی کنیم پس ما به قبل وابسته ایم و در حال جاری هستیم.

 

نمایشگاه نقاشی های حسین خوشرفتار

 

با نگاه به آثار خوشرفتار در می یابیم که فیگورهای نقاشی هایش بخشی از زمینه شده اند، او در این باره می گوید: هم در آثار فیگوراتیو و هم در آثار طبیعتی که در این نمایشگاه ارائه داده ام  فرآیند تجزیه و بازسازی رخ داده است و به نوعی فیگورها و طبیعت در زمینه اثر حل شده اند و همین مسئله سبب شده در این آثار آن چیزی را به نمایش بگذارم که در ذهنیات من وجود داشته است. وقتی به تک تک کارها نگاه می کنیم یک رشته های تار مانند دور فیگورها را گرفته مانند پیله یک کرم که می خواهد به پروانه تبدیل شود که برای این امر روندی را طی می کند و تبدیل به چیز تازهی می گردد که با قبل اش کاملا متفاوت است، سعی کردم این حس و حال در این آثار نیز به وضوح دیده شود.

 

خوشرفتار در پاسخ به این سوال که انتخاب فیگورهای زن در این آثار بر چه اساسی بوده است گفت: این فیگورها در واقع از عکس هایی اینترنتی انتخاب شده اند که بعضی آنها هنرپیشه و معروف می باشند. اما درواقع به شکل کاملا اتفاقی انتخاب شده اند. سعی کرده ام در این آثار حالات مختلف زندگی اشخاص را به تصویر بکشم.

 

این هنرمند جوان اضافه کرد: هر کدام از این فیگورها نوعی حرکت و طرز بیانی خاص دارند،  که حس یک خاطره را در ذهن بیدار می کنند و به نوعی بازسازی یک خاطره، اتفاق یا صحنه ای از زندگی می باشند. 

 

آثار طبیعتی که در این نمایشگاه ارائه کرده است شامل دو قسمت می شوند، آثاری که شبیه به کارهای نمایشگاه قبلی اش است و با تمرکز بر روی خط ها آن ها را خلق کرده است به شکلی که  قوس ها،  تو رفتگی ها، زاویه ها و اشکالی که این خط ها با هم می سازند طبیعت موجود در اثر را پدید می آورند و دیگر آثاری که با بهره گیری از خط نستعلیق آنها را کار کرده است مانند اثری با تم رنگی سفید که از شعر زمستان  اخوان الهام گرفته است.

 

تم رنگی آثارخوشرفتار از فضای شخصی وی نشات گرفته است تا حدی که بیشتر تابلوهایش یک تم رنگی خاص دارند، او سعی کرده است در هر تابلو در کنار هر رنگی از رنگ مکمل آن استفاده نماید. استفاده از رنگ های بنفش، نارنجی و کرم در پس زمینه آثار القا کننده غروب خورشید است که سبب شده که فیگورهای آثارش را در غم فرو برد.

 

نمایشگاه نقاشی های حسین خوشرفتار

حسین خوشرفتار متولد ۱۳۶۰ خراسان رضوی است. اوفوق دیپلم آموزش هنرهای تجسمی و لیسانس نقاشی از دانشگاه هنر تهران دارد و ۱۱ سال است که در زمینه نقاشی فعالیت می کند. وی تا کنون در ۱۰ نمایشگاه گروهی و پنج نمایشگاه انفرادی شرکت داشته است.

 

گفتنی است؛ این نمایشگاه تا تاریخ دوازدهم خرداد ماه در گالری شکوه دایر است و علاقمندان می توانند همه روزه از ساعت ۴ تا ۸ بعد از ظهر از این آثار در گالری شکوه واقع در خیابان فرمانیه، اندرزگو، کوچه سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک ۱۹ دیدن نمایند.

 

انتهای پیام/ص/ن.ف


سینماپرس
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.