باز هم وعده ای دیگر؛بیمارستانها رایگان می شوند

زهرا تالانی:پس از پیشنهاد رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی ،رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس٬ از تصویب مصوبه ۶ هزار میلیارد تومانی برای بخش بهداشت و درمان کشور در کمیسیون تلفیق مجلس خبر داد و گفت: مطابق این مصوبه بیماران زمانی که به بیمارستان‌های دولتی زیر نظر وزارت بهداشت مراجعه می‌کنند به‌طور کل رایگان تحت درمان قرار می‌گیرند و تنها فرانشیز کمی را پرداخت می‌کنند.
حسینعلی شهریاری در گفت وگو با ایسنا گفته بود: پیش از این قرار بود ۱۰ درصد از درآمد هدفمندی یارانه‌ها به بخش بهداشت و درمان اختصاص یابد، اما با تلاش‌های کمیسیون بهداشت و درمان و تلفیق، اعتبار  به ۲ برابر یعنی ۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.
وی درباره جزئیات این طرح گفت: این اعتبار بیشتر برای بیماران بستری درنظر گرفته شده و قرار است به سمتی برویم که دیگر مردم پولی در این باره پرداخت نکنند. البته این هدف عالی مجلس بود و الان هم عدد خوبی در این باره درنظر گرفته شده است.

بنابراین با تصویب این اعتبار در مجلس برای بخش سلامت وزارت بهداشت هم ۲ تعهد جدی داد. اول اینکه برنامه ملی پزشک خانواده را امسال در کل کشور گسترش دهد و دوم اینکه خدمات درمانی در بیمارستانهای دولتی رایگان شود .
تشکر وزیر بهداشت از خدمات رایگان
اعلام این خبر در مرحله اول با بازتابهای خوبی همراه بود بطوریکه وزیر بهداشت در واکنش به مصوبه ۶ هزار میلیارد تومانی کمیسیون تلفیق گفت:با بودجه مصوب مجلس برای نظام سلامت ،امکان درمان رایگان مردم فراهم می شود.
مرضیه وحیددستجردی با قدردانی از مجلس شورای اسلامی برای تصویب بودجه ۶ هزار میلیارد تومانی برای نظام سلامت، افزود:از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس که در کمیسیون تلفیق سخنان جدی و خوبی برای تصویب این بودجه مطرح کردند، تشکر می کنیم.
اما وی تاکید کرده است که اگر این اعتبار را به موقع و ماه به ماه بدون تغییر بدهند هزینه خدمات بستری در بیمارستان های دولتی در صورتی که از کانال پزشک خانواده و نظام ارجاع باشد رایگان می‌شود و فرانشیز ۱۰ درصد از مردم گرفته نمی‌شود.

تردیدها ادامه دارد

این طرح در شرایطی مطرح می شود که  شهریاری اعلام کرده است هنوز وزارت بهداشت هیچ تعهدی درباره اجرای رایگان‌سازی خدمات پزشکی به مجلس نداده است.
همچنین وی با تردید درباره رایگان‌سازی کامل خدمات پزشکی بیمارستان‌های دولتی از سوی وزارت بهداشت٬ درمان و آموزش‌پزشکی٬ گفت: بر خلاف نظارت دیگر مسئولان اجرای کامل این طرح نیاز به اعتباری افزون‌بر ۹ هزار میلیارد تومان دارد.
همچنین سیدحسن امامی رضوی معاون درمان وزارت بهداشت معتقد است که هدف‌ ارائه این طرح در مجلس آن است که سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت کاهش یابد. همچنین توجه به بیماری‌های خاص از دیگر نقاط تمرکز مجلس در بودجه ۹۱ بوده است؛ چراکه بیماری‌های خاص نظیر بیماری‌های ام اس، صرع و… ناتوان‌کننده و مزمن هستند که درمان طولانی‌مدت نیاز دارند. بر این اساس در بودجه ۹۱ توجه شده است که مردم در تامین این هزینه‌ها دچار مشکل نشوند.
بنابراین اما و اگرهای فراوانی برای اجرای این طرح وجود دارد و باید دید آیا این طرح امکان اجرایی شدن دارد یا نه؟و آیا بیمارستانهای خصوصی هم زیر بار این طرح می روند؟
۴۵۲۳۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.