باغ تماشا زیر پای شهید نیکنام

۱۲م اسفند ،

نمایش رادیویی «شهید نیکنام» با نگاهی به زندگی و مبارزات شهید ثقه الاسلام میرزا علی تبریزی از رادیو معارف پخش می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی رسانه ملی؛ با هدف پاسداشت شهدای راه استقلال و آزادی ایران اسلامی، نمایش رادیویی «شهید نیکنام» با نگاهی به ابعاد زندگی و مبارزات شهید ثقه الاسلام میرزا علی تبریزی از برنامه «باغ تماشا» تقدیم شنوندگان رادیو معارف می‌شود.

نمایش رادیویی «شهید نیکنام» به سفارش واحد نمایش به تهیه کنندگی مهتاب امینی، سردبیری فاطمه رنجبران، نویسندگی داود نقلانی، کارگردانی حمید منوچهری و بازیگری هنرمندان مرکز هنرهای نمایشی رادیو در ۱۲ قسمت از ۱۲ تا ۲۴ اسفند ۹۱ هر روز به جز جمعه‌ها از ساعت ۱۶:۳۰ بر روی آنتن شبکه رادیویی معارف خواهد رفت.

شهید ثِقَهُالاسلام میرزا علی تبریزی عالم دینی، نویسنده و مبارز مشروطه‌خواه آذربایجانی است که در رجب ۱۲۷۷ به دنیا آمد.

 ایشان فرزند ارشد حاج میرزا موسی ثقه الاسلام و نواده‌ی حاج میرزاشفیع صدر ثقه الاسلام بود. وی در ایران و عتبات، فقه، اصول، حکمت، کلام، تاریخ، جغرافیا، نجوم، ادب، علم رجال و کتاب شناسی آموخت. او به زبان‌های  فارسی، عربی، ترکی و فرانسه تسلط داشت و در علم تاریخ، کلام و مثنوی شناسی صاحب نظر بود. وی را در فن سخنوری توانمند دانسته اند.

 مطالعه روزنامه‌ها و جراید مهم عربی در تجدد و روشنفکری او تأثیر بسزایی داشت و اطلاعاتش دربارهٔ نظام‌های جدید اجتماعی، مجالس وعظ و خطابه او را جایگاه هدایت افکار مردم ساخت. سرانجام درست صد سال پیش،  در دهم دی‌ماه ۱۲۹۰ خورشیدی، در کنسول‌خانه روس به جرم مخالفت با حضور قوای اشغالگر روس در ایران به دار آویخته‌ شد. روز اعدام او و هفت‌تن دیگر از مشروطه‌‌خواهان، همزمان با عاشورای ۱۳۳۰ قمری بود./ص


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.