باقری در پاسخ به اشمیت:چرا برخلاف توافق بغداد عمل می کنید؟

خبرگزاری آریا- معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به نامه اخیر هلگا اشمیت، معاون نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، آماده نبودن طرف مقابل برای عمل به توافقات انجام شده در مذاکرات بغداد را موجب کند شدن روند و وقفه در مسیر پیشرفت گفت‌وگوها دانست.
به گزارش خبرگزاری آریا، علی باقری در این نامه اشاره کرد که جمهوری اسلامی ایران پس از گفت‌وگوهای استانبول و در ۲ دور گفت‌وگوهای معاونان قبل از بغداد، پیشنهادهای مشخصی را هم برای چارچوب گفت‌وگوها و هم برای موضوعاتی که می‌توان در این گفت‌وگوها مورد بحث و تبادل نظر قرار داد، ارائه کرده است.
او در این نامه یاد آوری کرد که در جلسه نهایی گفت‌وگوهای بغداد، تأکید شد دور آتی گفت‌وگوها در مسکو درصورتی موفق خواهد بود که معاونان و کارشناسان بتوانند برای محورهای پیشنهادی ایران و نیز پیشنهاد ۱+۵ دستورکار مشخصی را آماده کنند.
معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی با طرح این سوال که”اگر توافق‌های هر دور گفت‌وگو، نتواند به‌طور شایسته در سطح معاونان و کارشناسان پیگیری شود، چه تضمینی برای موفقیت گفت‌وگوهای آتی خواهد بود؟”ابراز امیدواری کرده است طرف مقابل بتواند هر چه سریع‌تر این آمادگی را کسب کند.

متن کامل این نامه به این شرح است:
« سرکار خانم هلگا اشمیت معاون محترم دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپایی

سرکار خانم،
نامه ۱۸ خردادماه شما را دریافت کردم. سرکار عالی در این نامه مواردی را مطرح کردید که با توافق‌ها و روند گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵ در بغداد و نیز توافق‌ها و دو دور گفت‌وگوهای تفصیلی معاونان در ژنو فاصله بسیاری داشت و موجب تعجب این‌جانب شد.
پس از گفت‌وگوهای استانبول، در دو دور گفت‌وگوهای معاونان در ژنو، جمهوری اسلامی ایران پیشنهادهای مشخصی را هم برای چارچوب گفت‌وگوها و هم برای موضوعاتی که می‌توان در این گفت‌وگوها مورد بحث و تبادل نظر قرار داد، ارائه کرد، اما شما با تعابیری چون «برای مذاکره به ژنو نیامده‌ام» و … نه طرحی را ارائه کردید و نه پاسخ مشخصی برای پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران داشتید.
جناب آقای دکتر جلیلی در دیدار دوجانبه با سرکار خانم اشتون در حاشیه گفت‌وگوهای بغداد این امر را متذکر شده و خاطرنشان کردند که آماده نبودن شما موجب کندشدن روند و وقفه در مسیر پیشرفت گفت‌وگوها شده است. بر همین مبنا در جلسه نهایی گفت‌وگوهای بغداد تأکید شد دور آتی گفت‌وگوها در مسکو درصورتی موفق خواهد بود که معاونان و کارشناسان بتوانند برای محورهای پیشنهادی ایران و نیز پیشنهاد ۱+۵ دستورکار مشخصی را آماده کنند.
با وجود پیگیری‌ها و نامه‌های متعدد جمهوری اسلامی ایران، شما تا کنون نتوانسته‌اید چنین آمادگی را فراهم کنید. این یک سوال مهم برای افکار عمومی است که چرا برخلاف توافق بغداد از برگزاری نشست معاونان و کارشناسان برای تهیه دستورکار گفت‌وگوهای آتی اجتناب می‌کنید؟ آیا گفت‌وگوهای آتی با داشتن دستورکاری که ابعاد آن مشخص باشد، موفق خواهد بود یا بدون برنامه و گفت‌وگو صرفاً برای گفت‌وگو؟ اگر توافق‌های هر دور گفت‌وگو نتواند به‌طور شایسته در سطح معاونان و کارشناسان پیگیری شود، چه تضمینی برای موفقیت گفت‌وگوهای آتی خواهد بود. به هر حال جمهوری اسلامی ایران با منطقی روشن و پیشنهادهایی مشخص برای شکل‌گیری گفت‌وگوهایی موفق، آمادگی دارد. امیدوارم شما نیز بتوانید هر چه سریع‌تر این آمادگی را پیدا کنید. با تقدیم احترام

علی باقری
معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران
رونوشت: نمایندگان محترم گروه ۱+۵»


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.