باکتری اوکسالو برای درمان سنگ کلیه کارساز نیست

‘عباس بصیری’ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: حدود ۱۵ سالی است که ‘اوکسالوباکتر’ برای درمان سنگ کلیه شناخته شده است اما این باکتری در درمان سنگ کلیه همه افراد موثر نبوده است.

وی اضافه کرد: اوکسالوباکتر در بدن اغلب افراد بالغ دیده می شود و می تواند ماده تشکیل دهنده سنگ را در مسیر روده هدف قرار دهد.

بصیری گفت: اوکسالوباکتر میکروبی که در روده بسیاری از افراد موجود است سبب می شود تا کلسیم اکسالت ادرار افراد کاهش یابد چراکه بسیاری از سنگ های کلیه از ماده ای به نام کلسیم اکسالت تشکیل می شوند.

بصیری ادامه داد: این باکتری چندان در درمان سنگ کلیه اثربخش نبوده چرا که این باکتری در روده بسیاری از افراد وجود دارد اما کلیه بسیاری از افراد همچنان سنگ سازی می کند.

رئیس مرکز سنگ کلیه و مجاری ادرار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: البته تاثیر این باکتری در درمان سنگ کلیه افرادی که جراحی روده داشته یا روده خود را کوتاه کرده اند، دیده شده است اما در افرادی که جراحی روده نداشته اند، تاثیر مثبتی نداشته است.

بصیری گفت: نمی توان به باکتری اوکسالو به عنوان روش درمانی روزمره حساب کرد چرا که اثربخش نیست.

وی اضافه کرد: سنگ کلیه، سنگی کوچک و سخت است که از مواد زائد ادرار ساخته می شود،اندازه این سنگ ها معمولا از یک دانه شن تا یک مروارید متفاوت است. این سنگ ها می توانند سطحی صیقلی یا زمخت داشته باشند و معمولا زرد یا قهوه ای رنگ هستند.

بصیری اضافه کرد: با تشکیل سنگ در کلیه، این سنگ می تواند از طریق سایر بخش های سیستم ادراری فرد حرکت کند و باعث کندی جریان ادرار، عفونت، درد شدید و از کارافتادگی کلیه شود.

اجتمام**۹۱۰۵**۱۵۶۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۸۵۶۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.