بالاخره تکلیف طرح ممنوعیت سگ گردانی چه شد؟

 یک ماده به قانون مجازات اسلامی الحاق خواهد کرد، گرداندن حیوانات خطرناک یا حیواناتی که مضر برای سلامت عمومی بوده یا نجس‌العین هستند از قبیل سگ در اماکن و معابر عمومی و وسائط نقلیه ممنوع است و مرتکب علاوه بر جزای نقدی از یک میلیون ریال تا ۵ میلیون ریال به ضبط حیوان مذکور محکوم می‌ شود.
این ماده می‌افزاید :نگهداری حیوانات مذکور در آپارتمان‌ها ممنوع و درمنازل مسکونی چنانچه موجب نارضایتی هر یک از ساکنین شود، ممنوع است. این طرح به وزارت بهداشت ماموریت می‌دهد تا فهرست حیوانات خطرناک و نجس‌العین (علاوه بر سگ) را تهیه کند.
نمایندگان مجلس در مقدمه توجیهی این طرح نوشته اند: «یکی از معضلاتی که در سالیان اخیر در کشور اسلامی‌مان بروز پیدا کرده و متاسفانه به صورت علنی در شهرهای بزرگ دیده می‌شود، نگهداری از حیوانات و به خصوص سگ و گرداندن آن‌ها در خیابان‌ها و معابر عمومی است. این مسئله به خصوص در کلان‌شهرهایی مانند تهران بیشتر مشاهده می‌شود».
این مقدمه می‌افزاید: «رواج سگ‌گردانی و نگهداری از آن علاوه بر مضرات بسیار زیاد بهداشتی و زیان‌آور بودن برای سلامت عمومی، یک معضل فرهنگی-اجتماعی و نوعی تقلید کورکورانه از فرهنگ مبتذل غربی است. لذا جهت جلوگیری از روند فزاینده سگ‌گردانی در معابر و نگهداری از آن در آپارتمان‌ها و منازل طرح زیر تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌ شود.

سگ گردانی همچنان در کمیسیون حقوقی قضایی

از سال گذشته تا کنون این طرح مسکوت مانده است حالا سید محمدجواد ابطحی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در گفت وگو با جام جم از معطل ماندن طرح ممنوعیت سگ گردانی در مکان‌های عمومی در کمیسیون حقوقی و قضایی گله گرده و خواستار ارائه این طرح به صحن مجلس شد.
وی با انتقاد از کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس می گوید: طرح ممنوعیت سگ گردانی و حیوانات مضر در خیابانها و اماکن عمومی سال گذشته در مجلس مطرح بود وکمیسیون قضایی و حقوقی  کمیسیون اصلی رسیدگی کننده این طرح بود.
نماینده خمینی شهرمی افزاید: هدف از تهیه این طرح مقابله با روند فزاینده سگ گردانی در معابر و نگهداری آن در آپارتمان‌ها در شهرهای بزرگ بویژه تهران بود.
نگهداری از حیواناتی نظیر سگ مضرات بسیار زیاد بهداشتی دارد و برای سلامت عمومی جامعه نیز مضر است که به همین دلیل نمایندگان مجلس طرح مذکور را تهیه کردند تا گرداندن حیواناتی مانند سگ در اماکن و معابر عمومی ممنوع و مرتکب شونده به ضبط حیوان و جزای نقدی محکوم ‌شود.
۴۵۲۳۲
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.