بالای دوازده سال بهترین وقت برای ارتودنسی

۲۳ آبان ،

یکی از روشهای مرتب کردن دندانها انجام ارتودنسی است که برای دستیابی به نتیجه بهتر لازم است از ۱۲ سالگی این اقدام صورت گیرد.

دکتر اکبر فاضل، دندانپزشک در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در خصوص ارتودنسی گفت: ارتودنسی دو مرحله دارد ارتودنسی پیشگیری که بین سنین ۵ تا ۱۲ سال انجام می شود یعنی از وقتی که دندانها شیری و دائمی در کنار هم می باشند و ار تودنسی fix که معمولا در سنین ۱۲ سال به بالا انجام می شود.

وی بهترین وقت برای ارتودنسی را سن ۱۲ سال به بالا اعلام کرد و گفت: در این سن به سبب وجود دندانهای دائمی و رشد و تکامل فک، مرتب کردن و جابجایی دندانها به راحتی انجام می گیرد که با توجه به جنسیت و رشد این امر در دختران ۳ تا ۴ سال سریعتر آغاز می شود.

فاضل در مورد مضرات ارتودنسی گفت: با براکتی که در دندانها نصب می شود بیمار نمی‌تواند به اندازه کافی به بهداشت دندانها رسیدگی کند و این امر سبب پوسیدگی بعضی از دندانها بعد از ارتودنسی می شود که با رعایت بهداشت و مراجعه مرتب به پزشک و استفاده از ژلهای فلوراید برای مقام کردن مینای دندان می توان از مضرات ارتودنسی در مقابل پیشگیری دندان جلوگیری کرد.

وی حداقل وقت ارتودنسی را با توجه به نوع دندانها متفاوت دانست و افزود: ممکن است این امر بین ۶ ماه تا ۳ سال طول بکشد و اگر در سنین رشد و بلوغ صورت بگیرد کار درمان راحت است و در سنین بالاتر جابه جایی و حرکت دندانها مشکل است که نیازمند دقت و مراقبت و ظرافت بیشتری دارد.

وی در پایان در مورد بازگشت دندانها بعد از ارتودنسی به حالت اولیه به این نکته اشاره کرد که با توجه به اسکلت، فرم و فضای دندان و نسوج نرم و عضلانی صورت می توان با قالب گیری و نصب دستگاهی به عنوان ریتینر و یا تثبیت کننده به مدت یک سال در دندانها از بازگشت آنها به حالت اولیه جلوگیری کرد./u2


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.