بالا گرفتن اختلاف‌ها میان منطقه کردستان عراق و دولت بغداد

۰۵م آذر ،

با وجود این‌که رییس پارلمان عراق از حل و فصل قریب‌الوقوع اختلافات میان منطقه کردستان عراق و دولت مرکزی این کشور خبر داده بود، مقامات اقلیم کردستان اعلام کردند اگر نیروهای نظامی دولت مرکزی وارد مناطق مورد اختلاف شوند هدف مشروع پیش‌مرگ‌های آنها خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، انور حاج عثمان، معاون وزیر پیش‌مرگ کردستان عراق در سخنانی اعلام کرد: یگان‌های بیشتری از نیروهای پیش‌مرگ و ادوات نظامی بسیج شده و راهی مناطق مورد اختلاف با دولت مرکزی شده است.

وی ادامه داد: این نیروها به زودی به یگان‌های دیگر پیش‌مرگ در مناطق مورد اختلاف با دولت مرکزی مستقر خواهند شد و مادامی که نیروهای نظامی دولت مرکزی عراق اقدامی نکنند آنها نیز عکس‌العملی نشان نخواهند داد.

حاج عثمان با تهدید نیروهای نظامی عراق گفت: در صورتی که هر نیروی عراقی از خط مرزی ما با دولت مرکزی عبور کند هدف مشروع پیش‌مرگ‌های ما محسوب می‌شود و به آنها حمله می‌کنیم.

یک منبع در دفتر ریاست منطقه کردستان عراق نیز اعلام کرد: یگان‌های تازهی از نیروهای پیش‌مرگ به همراه تانک و سلاح‌های سنگین به سوی شهرک توزخورماتو در مرزهای منطقه کردستان عراق با دولت فدرال این کشور اعزام شده‌اند و هم‌اکنون در نزدیکی شهر کرکوک مستقر می باشند.

وی که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد: این نیروها از شخص مسعود بارزانی، رییس منطقه کردستان عراق دستور اکید دریافت کرده‌اند که در صورتی که نیروهای عراقی وارد شهر کرکوک شدند آنها را هدف قرار دهند و مانع ورود نیروهای دولت مرکزی به کرکوک شوند.

این اظهارات در حالی ایراد می‌شود که پیشتر اسامه النجیفی، رییس پارلمان عراق پس از دیدار با مقامات کردستان عراق و ائتلاف حاکم در این کشور اعلام کرده بود که تا حدود بسیاری دو طرف اختلافات فی‌مابین را حل و فصل کرده‌اند و قرار شد روز دوشنبه نشستی برای حل و فصل نهایی این اختلافات در بغداد برگزار شود.

النجیفی اعلام کرد: پس از مذاکرات با طرفین اختلاف، آنها توافق کردند که یک نشست فنی و نظامی میان نمایندگان خود در مقر وزارت دفاع عراق در بغداد برگزار کنند و در این خصوص نیز پیشرفت‌های چشمگیری به دست آمده است که روز دوشنبه با برگزاری این نشست سعی خواهد شد تمامی اختلافات حل و فصل شود.

پیشتر نیز مسعود بارزانی از پذیرش درخواست مقتدا صدر رهبر جریان صدر عراق مبنی بر مذاکره با نوری المالکی اول وزیر عراق در شهر نجف اجتناب کرده بود و در پاسخ به درخواست مقتدا صدر اعلام کرده بود که مشکل من با مالکی مشکل شخصی نیست و این مالکی است که به طور مکرر قانون اساسی را نقض می‌کند.

پیشتر نوری المالکی با صدرو دستوری اداره مناطق مورد اختلاف میان دولت مرکزی و منطقه کردستان عراق را به یگانی تحت عنوان”فرماندهی عملیات دجله” سپرده بود که این امر با مخالفت شدید منطقه کردستان عراق مواجه شد و مقامات این منطقه با اعزام نیروهای نظامی خود به مرزها آمادگی کامل خود را برای درگیری با نیروهای دولت مرکزی اعلام کردند. درگیری‌های پراکنده‌ای نیز تا کنون میان دو طرف پیش آمده که به کشته شدن یک غیرنظامی در مناطق مرزی انجامیده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.