«باندهای قدرت وارد کننده دام»، «اشک کشاورزان»و «قربانی شدن دامداران»؛ شکوایه​های نمایندگان به وزیر کشاورزی

به گزارش خبرآنلاین، عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی مجالس هفتم و هشتم که قویترین گزینه برای ریاست این کمیسیون در مجلس نهم نیز هست، پیش از سخنان وزیر کشاورزی از قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی از سوی دولت سخن گفت که منجر به ناامیدی در کشاورزان شده است. وی از ۲۸ میلیارد دلار واردات کالاهای اساسی در سال تولید ملی که منجر به واردات گندم و شکر و برنج شده است، از آثار سوء آن بر تولیدات کشاورزی سخن گفت و افزود: آقای وزیر بگوید چرا علی​رغم قانون برنامه پنجم و قانون افزایش بهره وری کشاورزی، وزارت صنایع و بازرگانی قرار است چه کالاهایی را وارد کند؟ چرا قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی آنقدر ناچیز است که کشاورز را از ادامه فعالیت منصرف و راه واردات را می​گشاید؟ چرا هزینه ایجاد سلامت در جامعه را دامدار باید بپردازد و دولت یارانه آنها را پرداخت نمی​کند؟ چرا دامدار یک لیتر شیری را که ۸۰۰ تومان برایش تمام می​شود باید ۶۵۰ تومان بفروشد؟ برای جلوگیری از تب کنگو چه نسخه شفابخشی دارند؟

محمد اسماعیل​نیا نماینده کاشمر هم در سخنانی خطاب به وزیر کشاورزی گفت: با ادامه روند موجود مظلومترین و باوفاترین تولیدکنندگان نیز ورشکسته و قربانیخواهند شد. چرا به بهانه توزیع علوفه و خوراک نهادهای دامی، قیمت شیر تولیدی دامدارن را کاهش داده​اید؟چرا قیمت تمام شده شیر برای دامدار ۷۳۰ تومان است اما با تهدید و ارعاب از او ۶۳۰ تومان خریداری می​شود؟ اشک دامداران درآمده است که ناگزیر از کشتار دام خود شده​اند.

علی​اصغر زارعی نماینده تهران نیز خواستار تعیین تکلیف کشاورزان از سوی وزیر شد و از رابطه پولی پرمشکل کشاورزان با این وزارتخانه سخن گفت و افزود: بانک کشاورزی زیر مجموعه وزارت اقتصاد است اما کشاورزان زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی هستند. مشکل توزیع در بخش کشاورزی هم بیشترین سود را به دلالان می​رساند نه کشاورزان. چرا دولت تا کنون به ساماندهی شبکه تولید نپرداخته؟ مدیریت دولت دربخش وارادات به جایی رسیده که نمایندگان نمی توانند پاسخگوی مردم باشند. چرا به بهانه ثبت سفارش​های قدیمی بازرهای ما مملو از میوه​ها و کالاهای خارجی در فصل برداشت محصولات داخلی است؟

حسینی نماینده سیستان هم با بیان اینکه تنگه هرمز در حال تخلیه است، گفت: جهت استحضار مسئولان و وزیر کشور می​گویم که به دلیل وضعیت نامطلوب سکونت و کشاورزی در سیستان، مردم در حال ترک این منطقه هستند. باندهای قدرت خاص، دام​هایی را بدون رعایت اصول بهداشتی وارد کشور می​کنند. اقدامات این شبکه​ها است که بیماری​های دامی را وارد کشور کرده و سلامت مردم را به مخاطره انداخته است.

وی افزود: مردم سیستان از ۳۶۵ روز سال ۲۵۰ روز خاک می​خورند اما تا یک لایه خاک روی صورت مسئولان در تهرا می​نشیند نگران آلودگی هوا می​شوید؟ مگر مردم سیستان آدم نیستند؟

عبدالحسین ناصری نماینده گرگان از مشکل کود کشاورزان سخن گفت و افزود: برنج را کشاورزان «به رنج» می​کارند ولی روی دست آنها می​ماند، چون برنج خارجی وارد می​شود. چرا هلند که کشور کوچکی است، در تولیدات دامی اینقدر موفق است اما ما در تولیدات دامی خود آنقدر مشکل داریم که علوفه هم وارد می​کنیم!

/۲۹۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.