باند پهن در دنیا ۲۰ مگ است نه ۲ مگ

گرد آوری توسط گروه فن آوری اطلاعات پایگاه اینترنتی خبری ممتاز نیوز

رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفت: ادبیات باند پهن در دنیا ۲۰ مگ است. در شبکه ملی اطلاعات برای ۶۰ درصد خانوارها حداقل پهنای باند ۲ مگ در نظر گرفته‌ایم؛ اگرچه ۲ مگ باند پهن نیست.
 
 
نصرالله جهانگرد، با اشاره به اینترنت از نگاه زیرساختی، اظهار داشت: در ابتدای سال ۲۰۲۴، اینترنت جهان ۱۰۰ ترابیت سرعت دارد.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: ایران یک درصد از جمعیت جهان را داراست اما ظرفیت کل اینترنت کشور ۱۰۰ گیگ است که به عبارتی سهم هر نفر، یک کیلوییت می‌شود.
 
وی گفت: این در حالی است که در کشور ترکیه سهم هر نفر ۴۰ تا ۵۰ کیلوبیت و در کشور قطر سهم هر نفر ۱۰۰ کیلوبیت است.
 
جهانگرد تصریح کرد: با این وضعیت می‌خواهیم در منطقه دوم شویم.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات افزود: همچنین هم‌اکنون حجم اطلاعات جهان ۴zetta  (10 به توان ۲۱) است؛ به همین تناسب باید استراتژی دولت، دسترسی راحت‌تر و ارزان‌تر به این ابزار باشد.
 
وی با اشاره به بررسی گزارش‌های بودجه کشور از سال ۷۰ تا ۸۲، گفت: حساب‌های ملی هزینه شده کشور نشان می‌دهد، هر یک تومان سرمایه‌گذاری در ICT، میزان ۱۵ برابر در ICT بازگشت داشته است.
 
جهانگرد تصریح کرد: هم‌اکنون تمام دنیا به دنبال Broad band (باند پهن) می باشند. ادبیات باند پهن ۲۰ مگ است که ما در ایران روی باند پهن ۲ مگ صحبت می‌کنیم.
 
دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات افزود: در ساختار شبکه ملی اطلاعات باید ۶۰ درصد خانوارها به پهنای باند بالا دسترسی داشته باشند که حداقل پهنای باند را ۲ مگ درنظر گرفته‌ایم؛ اگرچه ۲ مگ باند پهن نیست.
 
وی تاکید کرد: حدود ۱۷ تا ۱۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در ۳ تا ۴ سال آینده در این حوزه نیاز است؛ باید ۸ ترابیت در اینترنت بین‌الملل و ۴۰ ترابیت در Back Bone  (پشتیبان) داشته باشیم.

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.