بانک مرکزی: روزانه ۱۲۳میلیارد تومان چک برگشت می‌خورد

بر این اساس، تعداد چک‌های برگشتی در سال ۱۳۸۷ بیش از ۲٫۶۳ میلیون برگ بوده که با شیب صعودی، این رقم در سال ۱۳۹۰ به ۶٫۳۷ میلیون برگ رسیده که حاکی از ۱۴۲ درصد رشد در آمار چک‌های برگشتی به تعداد، طی دوره مورد بررسی است.

با توجه به تعداد روزهای کاری سال ۱۳۹۰ (حدود ۲۹۰ روز) در هر روز کاری به طور متوسط ۲۱۹۵۰ فقره چک برگشتی در کشور ثبت و ضبط شده که این آمار به صورت مبلغی حدودا بیش از ۱۲۳ میلیارد تومان برای هر روز کاری بوده است.

به گزارش ایسنا، پیش از این مدیر کل مبارزه با پولشویی بانک مرکزی نیز با اشاره به برگشت خوردن ۳۵ هزار میلیارد تومان چک در سال گذشته ابراز نگرانی کرده بود.

بانک مرکزی در گزارشی دیگر از چک‌های برگشتی اشاره کرده است که روزانه به طور متوسط ۲۱۹۵۰ فقره چک برگشتی در کشور ثبت و ضبط شده که این آمار به صورت مبلغی حدودا بیش از ۱۲۳ میلیارد تومان برای هر روز کاری بوده است.

در ادامه این گزارش با اشاره به رشد تعداد چک‌های مبادله شده طی سال‌های اخیر آمده است: تعداد چک‌های مبادله شده از ۴۴٫۷۱ میلیون برگ در سال ۱۳۷۸ با سیر صعودی به ۷۹٫۰۵ میلیون برگ در سال ۱۳۸۶ افزایش و مجددا به روند نزولی به ۵۱٫۳۷ میلیون برگ در سال ۱۳۹۰ رسیده که حاکی از کاهش اعتبار چک طی سنوات مورد اشاره است. اگرچه این روند طی سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ با شیب بسیار کند روند صعودی به خود گرفته است.

بر این اساس، تعداد چک‌های برگشتی در سال ۱۳۸۷ بیش از ۲٫۶۳ میلیون برگ بوده که با شیب صعودی، این رقم در سال ۱۳۹۰ به ۶٫۳۷ میلیون برگ رسیده که حاکی از ۱۴۲ درصد رشد در آمار چک‌های برگشتی به تعداد، طی دوره مورد بررسی است.

همچنین در بازه زمانی مورد بررسی، مبلغ چک‌های برگشتی نیز هم‌سو با افزایش تعداد چک‌های برگشتی و نیز افزایش حجم چک‌های مبادله شده، افزایش قابل توجهی داشته و از مبلغ ۲٫۰۹ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۷۸ به ۳۵٫۶۱ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۰ رسیده است که رشد بسیار زیاد ۱۶۰۳ درصد را به نمایش می‌گذارد.

درصد چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله شده به لحاظ تعدادی از ۵٫۸۹ درصد در سال ۱۳۷۸ به ۱۲٫۴۱ درصد در سال ۱۳۹۰ رسیده است که ۱۱۰ درصد رشد را نشان می‌دهد. به بیان بهتر در سال ۱۳۷۸ از هر ۱۰۰ فقره چک صادره حدود شش فقره برگشت خورده و این تعداد در سال ۱۳۹۰ به حدود ۱۳ فقره رسیده است.

همچنین بر این اساس متوسط ارزش چک‌های برگشت خورده از ۷۹۲ هزار تومان طی سال ۱۳۷۸ به ۵٫۵ میلیون تومان طی سال ۱۳۹۰ رسیده است.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.