بانک‌های توسعه‌ای در تراز اقتصادی کشور سودآورند

۲۹خردادماه،

عضو شورای پول و اعتبار کشور با تبیین تفاوت میان بانک‌های تجاری، تخصصی، توسعه‌ای و بانک مرکزی در نظام اقتصادی کشور بانک‌های توسعه‌ای را در تراز اقتصادی کشور سودآور خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کوروش پرویزیان رییس موسسه عالی بانکداری ایران که در همایش سراسری مدیران بانک توسعه صادرات مدیران این بانک سخن می گفت با اشاره به اینکه عده‌ای معتقدند سود آوری در بانک‌های توسعه ای اولویت نیست افزود: وظیفه بانکدار به طور کلی خلق ارزش است بنابراین اتخاذ رویکرد میانه برای سنجش هزینه و درآمد شعب بانک های توسعه ای مناسب تر است زیرا سود را هم باید در بلند مدت و هم در کوتاه مدت محاسبه کرد. بعضی سودها خود را در تراز سال آینده، بعضی در تراز پنج سال بعد و سودآوری بانک های توسعه ای خود را در تراز اقتصادی نشان می دهد.

وی با بیان اینکه بانک توسعه ای به بانکی گفته می گردد که علاوه بر وظایف اعتباری بانکی عهده دار وظایف توسعه ای نیز است که اصلی ترین وظیفه آنها تجهیز منابع مالی نسبتاً ارزان در میان ‌مدت و بلند مدت برای اجرای طرح های اقتصادی است خاطرنشان کرد: بانک‌های توسعه‌ای یا تخصصی عامل انتقال دهنده سیاست‌های اقتصادی دولت به بخش های مربوطه بوده و با برنامه ریزی‌های صحیح، منابع مالی جمع آوری شده را دربخش های مختلف اقتصادی توزیع می‌کنند از این رو سودآوری این بانک‌ها در خدمت کشور قرار می‌گیرد.

بنابراین گزارش، عضو شورای پول و اعتبار در ادامه نقش بانک‌های مرکزی را در نظام اقتصادی تبیین کرد و کارکردهای آن را تلاش برای دستیابی به ثبات اقتصادی درکشور و پایین نگه داشتن تورم از یک سو و ایجاد ثبات مالی از طرف دیگر دانست.

پرویزیان سه ابزار را برای تحقق این دو نقش مهم قلمداد کرد: اول سیاست‌های پولی مبنی بر کاهش یا افزایش سود یعنی تحریک مخارج با کاهش نرخ بهره و بالا بردن نرخ بهره برای کاهش تقاضای پول و ابزار دوم که در کشور ما نامانوس است هدایت جریان نقدینگی است. در شرایط بحران، بانک مرکزی به عنوان قرض دهنده آخر به موسسات مالی به ایجاد ثبات مالی کمک می کند.

عضو شورای پول و اعتبار سومین ابزار بانک مرکزی را قانون گذاری و نظارت مالی برشمرد که به واسطه این ابزار ریسک سبد دارایی بانک‌ها و اطمینان از صحت عملیات اجرایی و حفظ سلامت نظام مالی میسر می گردد.در شرایط تحریم بانکداری مرکزی باید به بانکدار توسعه ای و تجاری کمک کند تا فضا سمت و سوی مثبت پیدا کند.

پرویزیان با اشاره به فعالیت های موسسه عالی بانکداری ایران برای فراهم کردن زمینه های تحصیل در دوره های کارشناسی ارشد تاکید کرد که این موسسه آمادگی برگزاری دوره های بین المللی مشترک را با هدف استفاده از آخرین تجربیات بین المللی دارد.

وی در پایان سخنان خود گفت: موسسه عالی بانکداری در سال تحصیلی ۹۳-۹۲ از میان کارکنان شبکه بانکی در دو رشته در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو می گیرد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.