بانک انگلیسی ناقض تحریم ایران جریمه شد

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بینا: رویال بانک اسکاتلند در واکنش به اتهام نقض تحریم ایران موافقت کرد به شرط توقف پیگیری قضایی از سوی دولت آمریکا ۱۰۰ میلیون دلار به این کشور بپردازد.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد گروه رویال بانک اسکاتلند، مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار برای متوقف نمودن تحقیقات دولت آمریکا در زمینه ارتباط این بانک با ایران، سودان و دیگر کشورهای تحت تحریم پرداخت خواهد کرد.

در فاصله سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹، این بانک اسکاتلندی در انتقال حدود ۳۴ میلیون دلار پول نقش داشته که بر خلاف تحریم آمریکا علیه کشورهای ایران، سودان، کوبا و میانمار بوده است.

این بانک همچنین به کارمندان خود دستور داده بود تا در پیام های پرداخت ارسالی به موسسات مالی آمریکایی اشاره به نام کشورهای تحت تحریم ها را حذف کنند، تا این پرداخت ها بتوانند انجام شوند.

بطور مثال در یکی از دستورالعمل های رویال بانک اسکاتلند به کارمندان دستور داده شده بود که هرگونه پرداخت دلاری نباید شامل موارد زیر باشد: «۱٫نام کشور تحت تحریم. ۲٫هرگونه نامی که در فهرست تحریم های اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا آمده است.»

بر اساس این گزارش اعضای هیئت مدیره بانک نیز از این اقدامات اطلاع داشته اند و بعضی از مدیران از جمله رئیس بخش بانکداری جهانی در آسیا، خاورمیانه و آفریقا، در ارتباط با این اتهامات اخراج شده اند.

رویال بانک اسکاتلند با انتشار یافتن بیانیه ای ضمن تایید این اقدامات، بابت کوتاهی های صورت گرفته ابراز پشیمانی کرد. رویال بانک همچنین اعلام کرده که تحقیقاتی را در این زمینه آغاز کرده و اطلاعات به دست آمده را در اختیار مقامات آمریکایی قرار داده است. همچنین این بانک متعهد به هزینه نمودن حدود ۳۰۰ میلیون پوند (۴۹۰ میلیون دلار) از سال ۲۰۱۰ برای ارتقای مکانیسم کنترل تبعیت از تحریم ها شده است.

رویال بانک همچنین اعلام کرد، مقامات کیفری وزارت دادگستری آمریکا و دادستان کل نیویورک  تحقیقات خود در این زمینه را متوقف کرده اند و این اتهامات را مطرح نخواهند ساخت.

آدام سزوبین، اداره کننده اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا با انتشار یافتن بیانیه ای اعلام کرد: «این اقدام نشان دهنده ادامه تلاش های ما برای اجرای قانون تحریم های آمریکا علیه ایران و دیگر کشورهای تحت تحریم است.»


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.