بانک مرکزی ۴۰ هزار منبع اطلاعاتی دارد

۲۵م دیماه ،

بینا- مدیرکل اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی گفت : ‌در محاسبه نرخ تورم ، هر یک از اقلام ، بر اساس سهمی که در سبد هزینه خانوار دارد ، ضریب خاصی را تشکیل می دهد.
به گزارش بینا، علیرضا مقتدایی به واحد خبر گفت : ‌در محاسبه نرخ تورم ۱۲ گروه کالایی شامل ۳۵۹ قلم کالا به طور روزانه قیمت گیری می گردد.
وی گفت :‌ در این فرمول ضریب اقلام خوراکی ۲۸٫۴۹ درصد ، دخانیات ۰٫۵۲‌ پوشاک و کفش ۶٫۲۲ درصد ،‌ مسکن ،‌ آب برق گاز و سایر سوخت ها ۲۸٫۶ درصد ، لوازم منزل ۶٫۲۶ درصد ،‌ بهداشت و درمان ۵٫۵۴ درصد ،‌ حمل و نقل ۱۱٫۹۷ درصد ،‌ارتباطات ۱٫۶۳ درصد ، رستوران و هتل ۱٫۷۲ درصد تفریح و امور فرهنگی ۳٫۸ درصد ،‌تحصیل ۲٫۰۷ و سایر کالاو خدمات ۳٫۱۸ درصد است.
مقتدایی با بیان اینکه این اقلام و درصدها مربوط به سال پایه ۱۳۸۳ است ، گفت : طبق مبانی علمی هر ۷ سال باید سال پایه برای محاسبات نرخ تورم تغییر کند.
وی افزود : از ابتدای سال آینده ،‌مبنای محاسبات سال ۱۳۹۰ قرار خواهد گرفت و این ضرایب تغییر می کند و اقلام مورد محاسبه نیز تا ۳۹۰ کالا را شامل خواهد شد.
مقتدایی گفت :‌ بانک مرکزی قیمت اقلام کالایی را از شهرها و سطح عمومی قیمت بازار به دست می آورد.
وی افزود : بانک مرکزی ۴۰ هزار منبع اطلاعاتی دارد.
مقتدایی تصریح کرد : تورم واقعی در واقع همان نرخی است که بانک مرکزی بر اساس مبنای علمی محاسبه می کند.
مقتدایی با بیان اینکه نرخ تورم سالانه منتهی به آذر امسال ۲۷٫۴ درصد اعلام شده است ، گفت : نرخ تورم در واقع میانگین موزون افزایش قیمت‌ها در یک بازه زمانی یکساله نسبت به همان دوره مشابه قبلی است.
مدیرکل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که قیمت بعضی کالاها در چند ماه اخیر حتی دو برابر شده است ، گفت: این افزایش شدید قیمت‌ها مربوط به دوره چهار ماهه اخیر است درحالی که نرخ تورم از ۱۲ ماه پیش محاسبه می‌شود.
وی افزود: اگر تمام کالاها و خدمات را مبنای محاسبه نرخ تورم قرار دهیم ، رقم اعلامی بانک مرکزی به‌دست می‌آ‌ید.
مقتدایی گفت :‌ زمانی که گرانی اتفاق می‌افتد ، رفع نیاز خانوار با درآمد خانوار همخوانی کمتری دارد و این طور احساس می‌شود که نرخ تورم باید عدد دیگری باشد.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.