بانک های برتر در عملکرد کارتخوان

۲۴ام بهمن ،

بینا- آخرین آمار بانک مرکزی در زمینه تعداد نصب، تعداد تراکنش و مبلغ تراکنش پایانه‌های فروش به تفکیک هر بانک تا پایان مهرماه ۹۱ حاکی از رشد بالای بعضی از بانک‌هاست. بالاترین سهم بازار تعداد نصب پایانه فروش با ۱۸.۶۱ درصد (۴۷۴,۳۷۵ عدد پایانه) به بانک ملت تعلق دارد و بانک ملی با ۱۷.۲۵درصد (۴۳۹,۷۹۲ عدد پایانه) رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

به گزارش بینا به نقل از ایران کیش، بانک صادرات با ۱۵.۱۹درصد (۳۸۷,۳۴۹ عدد پایانه) از سهم بازار در رتبه سوم قرار دارد. کل پایانه‌های نصب شده توسط بانک‌ها در سراسر کشور تا پایان مهرماه ۹۱، دو میلیون و ۵۴۹ هزار و ۳۹۰ عدد بوده است. کل پایانه‌های نصب شده توسط بانک‌ها در سراسر کشور تا پایان مهرماه ۹۱، دو میلیون و ۵۴۹ هزار و ۳۹۰ عدد بوده است.

از نظر تعداد تراکنش صورت گرفته در شبکه بانکی کشور از طریق پایانه‌های فروش، بانک ملت با ۲۷٫۱درصد (۶۱,۳۶۴,۱۶۲ عدد تراکنش) از سهم بازار در رتبه اول و بانک‌های پارسیان با ۲۴٫۲۸ درصد (۵۴,۹۸۹,۲۱۰) و ملی با ۱۴٫۵۵ درصد (۳۲,۹۴۳,۳۲۲) در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند. بانک صادرات با ۹٫۳۲ درصد (۲۱,۱۰۳,۳۰۷) سهم بازار، رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است. بانک سپه با توجه به رشد ۱۳۰ درصدی تعداد نصب، ۱۸۱ درصد رشد در تعداد تراکنش نسبت به مدت مشابه در سال قبل داشته است. کل تراکنش‌های صورت گرفته در شبکه بانکی از طریق پایانه‌های فروش در مهرماه سال جاری، ۲۲۶ میلیون و ۴۶۶ هزار و ۸۴۹ عدد بوده است.

سهم بانک ملت از کل مبلغ تراکنش ۴۹٫۸ درصد (۳۹۷,۱۰۴,۴۰۲,۲۶۸,۲۳۹) بوده و رتبه اول را در این زمینه به خود اختصاص داده است در حالیکه سهم این بانک از تعداد تراکنش ۲۷٫۱ درصد و سهم آن از تعداد پایانه ۱۸٫۶۱ درصد است. بانک ملی و صادرات با رقابت بسیار بالایی با یکدیگر به ترتیب با ۱۷٫۲۵ درصد (۱۳۷,۵۹۴,۵۸۰,۷۱۹,۸۷۸) و ۱۴٫۳۳ درصد (۱۱۴,۲۳۳,۰۲۹,۸۲۰,۸۸۳) در رتبه دوم و سوم قرار دارند. رشد ۷۰۳ و ۲۲۶۹ درصدی بانک‌های سپه و تات۱ در مبلغ تراکنش نسبت به مدت مشابه در سال قبل حایز اهمیت است. کل مبلغ تراکنش صورت گرفته در شبکه بانکی از طریق پایانه‌های فروش در مهرماه ۹۱، بالغ بر ۷۹۷ هزار میلیارد ریال بوده است.

سرانه تعداد تراکنش

سرانه تعداد تراکنش عددی است که از تقسیم تعداد تراکنش بر تعداد پایانه به‌دست می‌آید و نشان دهنده متوسط تراکنش انجام شده بر هر پایانه است. با توجه به اعداد و ارقام موجود، بانک پارسیان و بانک ملت با رقابت نزدیک به هم در مهرماه ۹۱، در رتبه‌های اول و دوم سرانه تعداد تراکنش در بین تمامی بانک‌های کشور قرار دارند. سرانه بانک پارسیان، ۱۶۳ است که این عدد نشان می‌دهد که به‌طور متوسط ۱۶۳ تراکنش بر هر پایانه پارسیان انجام شده است. بانک‌های پاسارگاد و سامان به‌طور مشترک در رتبه سوم و بانک ملی در رتبه چهارم قرار دارند. بانک صادرات با سرانه ۵۴ در مهر ۹۱ رتبه هفتم را به خود اختصاص داده است. سرانه کشوری ۸۹ است و سرانه بانک‌های پارسیان و ملت بالاتر از سرانه کشوری است.

سرانه مبلغ تراکنش

سرانه مبلغ تراکنش عددی است که از تقسیم مبلغ تراکنش بر تعداد پایانه به‌دست می‌آید و نشان‌دهنده متوسط مبلغ تراکنش انجام شده به ازای هر پایانه است. ملاحظه می‌شود که در مهرماه ۹۱، بانک ملت با اختلاف بسیاری با سایر رقبا در صدر قرار دارد. بانک تات با توجه به این نکته که فقط ۰٫۷۵ درصد از سهم بازار تعداد پایانه منصوبه را داراست و رتبه دوم سرانه مبلغ تراکنش را به خود اختصاص داده است. بانک ملی و صادرات با اختلاف کمی با یکدیگر در رتبه سوم و چهارم سرانه مبلغ تراکنش قرار دارند. سرانه کشوری مبلغ تراکنش در نمودار زیر نمایش داده شده است. ملاحظه می‌شود که سرانه بانک‌های ملت، تات و ملی بالاتر از سرانه کشوری قرار دارند.

در ادامه درصد رشد ۱۰ بانک برتر در زمینه‌های تعداد نصب، تعداد تراکنش و مبلغ تراکنش طی یک سال (مهر ۹۰ الی مهر ۹۱) تشریح شده است.

درصد رشد تعداد پایانه فروش

با توجه به اعداد و ارقام درج شده در جدول زیر، بانک ملت با ۴۷۴ هزار و ۳۷۵ عدد پایانه منصوبه بیشترین تعداد نصب پایانه را در کل کشور داراست و ۷۰ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. اما بانک سپه با ۱۳۰ درصد رشد بیشترین درصد رشد پایانه فروش را از آن خود کرده و تعداد پایانه‌های این بانک از ۴۰ هزار و ۹۲۰ عدد به ۹۴ هزار و ۵۶ عدد رسیده است. برخلاف این بانک، بانک کشاورزی با ۷ درصد کاهش روبرو بوده است و تعداد پایانه‌های این بانک از ۱۳۹ هزار و ۳۳ عدد در مهر ۹۰ به ۱۲۹ هزار و ۹۹۱ عدد در مهر ۹۱ کاهش یافته است.

درصد رشد تعداد تراکنش

بانک ملت با ۶۱ میلیون و ۳۶۴ هزار و ۱۶۲ تراکنش در مهر ۹۱ بیشترین تعداد تراکنش را به خود اختصاص داده است و نسبت به مهر ۹۰، ۱۷۸ درصد رشد داشته است. بانک پارسیان از نظر تعداد تراکنش در رتبه دوم قرار دارد و ۱۴۶ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. با توجه به رشد ۱۳۰ درصدی بانک سپه در زمینه تعداد پایانه‌های منصوبه ملاحظه می‌شود که این بانک توانسته با پایانه‌های نصب شده در طی این یک سال رشد ۱۸۱ درصدی در تعداد تراکنش‌ها تجربه کند. علی‌رغم کاهش ۷ درصدی بانک کشاورزی در زمینه تعداد پایانه، این بانک رشد ۴۹ درصدی در زمینه تعداد تراکنش داشته است. بانک صادرات در رتبه چهارم تعداد تراکنش در مهر ۹۰ و مهر ۹۱  قرار دارد و رشد ۲۱ درصدی را در طول این یک سال نشان می‌دهد.

درصد رشد مبلغ تراکنش

از لحاظ مبلغ تراکنش بانک ملت مانند شاخص‌های پیشین صدرنشین است و رشد ۴۲۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. بانک ملی و صادرات در رتبه‌های بعدی قرار دارند و به‌ترتیب رشد ۱۸۷ درصدی و ۲۶۹درصدی داشته‌اند. رشد ۲۶۹ درصدی بانک صادرات در زمینه مبلغ تراکنش در مقابل

رشد ۲۱ درصدی این بانک در زمینه تعداد تراکنش حاکی از آن است که این بانک چرخشی آشکار به سمت مشتریان با مبالغ بیشتر و تعداد تراکنش کمتر داشته است.

در میان این آمار رشد ۷۰۳ درصدی بانک سپه نشان دهنده این موضوع است که پایانه‌های نصب شده برای بانک سپه توانسته است سبب افزایش مبلغ و تعداد تراکنش بالایی برای این بانک شود.

عدد قابل توجه دیگر مربوط به بانک آینده است که این بانک با ۲۲۶۹ درصد افزایش در زمینه مبلغ تراکنش توانسته است از نظر مبلغ تراکنش رتبه ۹ را در بین کل بانک‌های کشور به خود اختصاص دهد. این بانک علی‌رغم اینکه تعداد پایانه فروش و تعداد تراکنش بالایی ندارد، توانسته است مبلغ تراکنش بالایی جذب کند. (معصومه وکیلی- امور روابط عمومی و تبلیغات ایران‌کیش)

 

پاورقی‌ها

۱- لازم به ذکر است در مهرماه سال جاری بانک تات با دو موسسه صالحین و آتی ادغام و نام آن به بانک آینده تغییر یافت. آمار ارایه‌شده در این گزارش مربوط به بانک تات سابق است.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.