باید با ایجاد فضایی آرام در آموزش و پژوهش شاهد ارتقاء هر چه بیشتر ایران اسلامی باشیم

گردآوری توسط گروه آموزش ممتازنیوز

خبرگزاری آریا-وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینک به دنبال حلقه مفقوده تبدیل ایده‌ها به فناوری هستیم، گفت: باید با ایجاد فضایی آرام در آموزش و پژوهش شاهد ارتقاء هر چه بیشتر ایران اسلامی باشیم.
به گزارش خبرگزاری آریا، رضا فرجی دانا در مراسم افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری که با حضور معاون اول رییس جمهور برگزار شد، گفت:‌ در برنامه‌های مختلف این هفته می‌خواهیم نشان دهیم که کلام امام خمینی(ره) مبنی بر این که «باور کنید می‌توانیم و این باور شما را توانمند می‌کند» به بار نشسته است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: از زمانی که انقلاب به پیروزی رسیده است ما در یک تحریم نانوشته طی طریق می‌کنیم و آن چه در این مسیر پشتوانه فرزندان انقلاب بوده است چیزی جز باور این که «ما می‌توانیم» نیست.
وی با تاکید بر اینکه شاید ابتدا توجه ما بیشتر به سخت‌افزار بود، اما امروزه بحث نرم‌افزار نیز مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد. در حال حاضر نقش نرم‌افزار و مغز ‌افزار برجسته‌تر شده است، در واقع امروز دانش فنی نقش بیشتری دارد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در دانشگاه‌ها، آموزش خوبی داریم که این آموزش خوب، ریشه پژوهش می‌شود، اما باید بررسی شود که حلقه مفقوده تبدیل این دانش به تجاری سازی کجاست، در واقع ضعف ما در تولید ثروت از پژوهش و رسیدن به فناوری کجاست؟
فرجی دانا با بیان اینکه در طی ۱۰ سال قبل شاهد ایجاد مراکز رشد و پارک‌های علم وفناوری در دانشگاه‌ها بودیم، اظهار داشت: پارک‌های علم و فناوری علاوه بر شکل‌گیری در استان‌ها به صورت مستقل در کنار دانشگاه‌ها نیز شکل گرفته است، به گونه ای که در نسل اول شاهد دانشگاه آموزش محور، در نسل دوم شاهد دانشگاه پژوهش محور و در نسل سوم شاهد دانشگاه‌های کارآفرینی هستیم.
وی با بیان اینکه به طور معمول در دنیا از هر ۱۰ طرح و ایده، شش ایده شکست خورده و چهار ایده باقی می‌ماند، تصریح کرد: همین میزان از ایده‌های باقی مانده می‌ تواند ضرر ایده‌های قبلی را جبران کند.
فرجی دانا با اشاره به صندوق نوآوری و شکوفایی، گفت: قرار بود که در سه سال، سه هزار میلیارد تومان توسط این صندوق توزیع شود، اما تنها ۲۵ میلیارد تومان در این صندوق وجود داشت و در جلسه هیات دولت بر اساس نظر دکتر روحانی رییس جمهور مقرر شد ۵۰۰ میلیارد تومان در این صندوق قرار گیرد و رییس جمهور در این زمینه عنوان کرد که اگر این میزان مصرف شود در صورت لزوم مجددا برای این صندوق اعتبار در نظر گرفته می‌شود.
وی در پایان ظهار امیدواری کرد که روز به روز زنجیره آموزش، پژوهش و تولید فناوری و همچنین تجاری سازی قوی‌تر شود و با ایجاد فضایی آرام در آموزش و پژوهش شاهد ارتقاء هر چه بیشتر ایران اسلامی باشیم.
 بر اساس این گزارش، چهاردهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری همزمان با هفته پژوهش با حضور دکتر فرجی دانا وزیر علوم و دکتر جهانگیری معاون اول رییس جمهور در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با ادای احترام به شهدای جهاد علمی افتتاح شد.

 


خبرگزاری ممتاز به نقل از آریا
باز نشر: پایگاه اینترنتی خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.