باید فضای گفت‌وگو برای سلایق مختلف در دانشگاه به وجود آید

۱فروردین ۱۳،

کرسی‌های آزاد اندیشی مقوله‌ای است که بارها از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است، اهمیت این موضوع خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران را بر آن داشته تا پیرامون این مسئله با مسئولان دانشگاهی و فعالان دانشجویی به گفتگو بنشیند، نوشته زیر حاصل بخشی از این گفتگوهاست.
مسئول بسیج دانشگاه صنعتی شریف: در انتخابات سال ۸۸ یک عده از دانشجویان بدون اینکه اطلاعاتی از اوضاع داخلی و خارجی کشور داشته باشند مغلوب فضای رسانه‌ای شده و نتوانستند مسائل روز را به خوبی تحلیل کرده و خود را در جریان فتنه قرار دادند.

وی با بیان اینکه قشر بصیر دانشگاهی و دانشجویی توانست فضا را به درستی تحلیل کرده و راه درست را انتخاب کند، تصریح کرد: دانشجویان ارزشی دانشگاه‌ها یک سری وظایفی را در قبال تنویر افکار عمومی و شفاف‌سازی فضا دارند که نباید نسبت به آن بی‌تفاوت باشند که البته بعضی مواقع کوتاهی‌هایی نیز صورت گرفته که انکار نمی‌کنیم.

مسئول بسیج دانشگاه شریف کرسی‌های آزاد را تنها راه مقابله با نفوذ جریان‌های انحرافی به دانشگاه‌ها عنوان کرد و افزود: بحث و تبادل نظر میان دانشجویان با سلایق گوناگون کوتاه‌ترین و مطمئن‌ترین راه برای برطرف کردن شبه‌های موجود و رسیدن به یک فضای دانشگاهی ایده‌آل با تفکرهای گوناگون است.

وی نقش کرسی‌های آزاد اندیشی در رفع شبهات موجود را انکار ناپذیر دانست و عنوان کرد: باید فضای گفت‌وگو برای سلایق مختلف در دانشگاه به وجود آید تا این تضارب آرا به شفاف شدن فضای دانشگاه کمک کند.

مسئول بسیج دانشگاه شریف با تاکید بر اینکه دانشجویان ارزشی می‌توانند در ساختارهای دو نفره و چند نفره فضای گفت‌وگو را برای سلایق مختلف به وجود آورند، تصریح کرد: گفت‌وگوهای دانشجویی در فضای صمیمانه، مستدل و عقلانی بسیار موفق‌تر و نتیجه‌ بخش‌تر می‌شود و قرار نیست ۴۰۰نفر تحت عنوان مناظره بیایند در یک سالن سوت و کف بزنند تا بتوانند با یکدیگر گفتمان داشته باشند.

جعفریان با بیان اینکه امیدواریم فضای رخوت به وجود آمده در دانشگاه‌ها با برنامه‌ریزی منطقی برطرف شود، اظهارداشت: یکی از موانعی که بر سر راه گفتمان دانشجویی در دانشگاه وجود دارد، فضای محافظه کارانه‌ای است که از سوی مسئولان بر دانشگاه‌ها حاکم شده و این نگاه بازدارنده با روح آرمان‌خواهی و مطالبه‌گری مستدل و منطقی منافات دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: واقعه ۹ دی نشان داد که اگر مدیران دانشگاه‌ها در مسائل به دانشجویان اعتماد کرده امور را به آنان بسپارند کارها در فضایی معقول‌تر و منطقی‌تر پیش رفته و نتیجه بهتری خواهد داد.

مسئول سایت مرجع تخصصی کرسی‌های آزاد فکری: بعد از تاکید مقام معظم رهبری در مورد برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه ها، جمع دانشجویان تصمیم به انتشار یافتن نشریه “انعکاس” گرفتند که در کشور دارای بازتاب خوبی بود که بعد از آن برای گسترش ارتباط با دانشجویان و استفاده از تجربیات آنان تصمیم به تاسیس سایت گرفتیم تا بتوانیم در انتقال تجربیات مختلف دانشجویان نقش موثری داشته باشیم.

وی در ارزیابی روند پیگیری کرسی‌های آزاداندیشی گفت: اکنون در همه دانشگاه‌ها دغدغه‌ برگزاری کرسی آزاد اندیشی وجود دارد و هنوز بسیاری از دانشگاه‌ها با مشکلاتی در زمینه قوانین، آیین‌نامه و مشکلات تامین بودجه دست به گریبان می باشند که امیدواریم با مساعدت و همکاری مسئولین دانشگاه‌ها حل شود.

اکبری با بیان اینکه سایت مرجع تخصی کرسی‌های آزاد فکری از بهمن وارد مرحله دوم خود شد گفت: سایت همزمان با انتشار یافتن نشریه “انعکاس” تشکیل شد؛ اما فقط مطالب نشریه روی سایت قرار گرفت و در فاز دوم که سایت تصمیم به انعکاس نظریات و حاشیه‌های کرسی‌های آزاد اندیشی برگزار شده در کشور گرفت، هسته‌های دانشجویی سایت مرجع جامع تخصصی کرسی‌های آزاد فکری هم طی سفرهای استانی از نزدیک در جریان روند اجرایی کرسی های آزاد اندیشی در شهرهای دیگر قرار گرفت.

مسئول سایت جامع تخصصی کرسی‌های آزاد فکری گفت: مسئله کرسی‌های آزاداندیشی نیازمند بسترسازی است که بخشی از این امر به عهده نهادهای رسمی و بخشی به عهده تشکل های دانشجویی است که باید با فراهم کردن بستر برگزاری این کرسی‌ها مشکلات اجرایی آن را کمتر کرده و در اجرای هر چه بهتر آن بکوشند.

دبیر سابق دفتر تحکیم وحدت: سیاست‌گذاری‌های ابلاغ شده توسط مسئولان وزارتخانه‌ها و نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌‌ها که باید خروجی آن سیاست‌های خوبی باشد، متاسفانه دستخوش نگاه بسته سیاسی و فرهنگی مدیران دانشگاه شده است.

وی تصریح کرد: امروز تشکل‌های دانشجویی بنا به اقتضائات زمان هوشیار تر عمل می‌کنند.

دبیر تحکیم وحدت با تاکید بر اینکه مسئولان در ارتباط با تشکل‌های دانشجویی طبق آیین‌نامه شورای عالی  انقلاب فرهنگی عمل کنند، یادآورشد: محافظه کاری مسئولان به محدود شدن فضای فعالیت برای تشکل‌ها منجر خواهد شد.

امیریان گفت: باید یک تحول اساسی در دانشگاه ایجاد شود و این پویا شدن به معنی شکست خط قرمزها نیست و دانشجو باید نسبت به شرایط جامعه منتقد باشد و این نقادی نباید به معاند بودن تعبیر شود.

دبیر سابق جامعه اسلامی دانشجویان: در فضای دانشگاه احتیاج به یک برنامه‌ریزی کلان فرهنگی داریم تا در آن چارچوب برای تشکل‌های دانشجویی برنامه ریزی کنند.

وی ادامه داد: فضای دانشگاه‌ها طوری شده است که مدیران به صورت سلیقگی برای تشکل‌های دانشجویی برنامه‌ریزی می‌کنند و امکان فعالیت مفید را از تشکل‌ها می‌گیرند و اجازه تصویب یا بازگشایی دفاتر تشکل‌ها را نمی‌دهند.

پهلوان با اشاره به مطالبه مقام معظم رهبری برای برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی گفت: قطعا برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی سبب پویا شدن دانشگاه‌ها می‌شود و فعالیت تشکل‌ها نشاط سیاسی در دانشگاه را به همراه دارد.

دبیرسیاسی سابق انجمن مستقل دانشجویان دانشگاه قم: قبل از ۱۸ تیر ۷۸ نفوذهایی به انجمن اسلامی که عضو دفتر تحکیم بودند زمینه سوءاستفاده را برای صاحبان قدرت و ثروت از جنبش دانشجویی به عنوان نماد مطالبه‌گری فراهم ساخت که سبب استحاله فکری، فرهنگی جریان فکری دانشجویان و در ادامه منجر به قضایای ۱۸ تیر شد.

وی در ادامه افزود: صاحبان قدرت و ثروت می‌دانستند برای تصرف فکر و جریان نخبگان جامعه از فکر و پتانسیل جنبش دانشجویی استفاده کنند که دیدیم عده‌ای از دانشجویان فریب صاحبان قدرت و ثروت خوردند و عده‌ای نیز بدون وابستگی به هیچ گروه، دسته‌ای راه حقیقی را پیدا کردند و در واقع اگر دانشجو آگاه نباشد تکرار اتفاقات سال‌های قبل دور از تصور نیست.

فضلی‌زاده با اشاره به تحرکات گروه‌ها و نامزدها برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ اظهارداشت: با آغاز شدن بحث انتخاباتی ریاست جمهوری، شاهد وارد شدن مهره‌های جریان مطرود از نظام انقلاب اسلامی به جریان سیاسی کشور هستیم که برای جلوگیری از ورود مهره‌های انحرافی به جریان سیاسی کشور باید به روشنگری در فضای سیاسی پرداخت که این امر از منویات مقام معظم رهبری نیز هست.

فضلی‌زاده روشنگری را وظیفه دانشجو و جنبش دانشجویی دانست و افزود: تأکید رهبری بر پیگیری بحث کرسی‌های آزاد اندیشی و ایجاد فضای تضارب آرا در محل‌های آکادمیک، راهکاری بسیار مهم برای ورود به فضای نقد با رویکرد عقلانی و بدون هیاهو است که در تحقق کرسی آزاداندیشی هم از سوی دانشجویان و هم از سوی مسئولان شاهد کم کاری‌ها بوده‌ایم که این امر باید برطرف شود و همگان در راستای آن تلاش کنند.

وی در پایان گفت: هر چند جنبش دانشجویی امروز پخته‌تر شده و مانند قبل بازیچه دست صاحبان قدرت نمی‌شود، اما احتمال خطر وجود دارد و لازم است با تقویت بنیان‌های فکری خود از این امر جلوگیری کند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.