بایدن: حمله شیمیایی روسیه به اوکراین را پاسخ خواهیم داد

رئیس جمهور آمریکا در نشست ناتو اعلام کرد:‌ در صورت حمله شیمیایی در اوکراین به آن پاسخ خواهیم داد.

بایدن: حمله شیمیایی روسیه به اوکراین را پاسخ خواهیم داد

به گزارش ممتاز نیوز، رهبران کشورهای عضو ناتو برای اولین بار پس از آغاز جنگ اوکراین، ۲۴ فوریه، بصورت حضوری در بروکسل، مقر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

اولین خبرهایی که از نشست به بیرون درز کرد «تصمیم قاطعانه این سازمان نظامی برای پشتیبانی از دولت ولودیمیر زلنسکی»‌، رئیس جمهوری اوکراین، بود.

نشست رهبران ناتو در حالی انجام می گیرد که حضور ناتو در همسایگی روسیه، مهم ترین بهانه حمله کاخ کرملین و شخص پوتین به اوکراین در یکماه گذشته بوده است.

در اولین دیدار حضوری رهبران ناتو تصمیم گرفتند تا «نیروهای خود در مرزهای شرقی اروپا و در همسایگی با روسیه را برای هرگونه حملات شیمیایی و بیولوژیکی تجهیز کنند.»

زلنسکی به رهبران ناتو: روسیه قصد توقف در اوکراین را ندارد

در این نشست ، ولودیمیر زلنسکی نیز بصورت آنلاین و از طریق ویدئو با رهبران عضو این پیمان صحبت کرد. او از ناتو خواست « تا با حداکثر توان اوکراین را مجهز به تسلیحات و تانک و جت های جنگنده» کند. زلنسکی به عدم برقراری منطقه پرواز ممنوع از سوی ناتو اظهار ناامیدی کرد. وی همچنین هشدار داد که کشورهای همسایه اوکراین، از جمله کشورهای عضو ناتو، می‌توانند هدف بعدی روسیه باشند.

رئیس جمهور اوکراین گفت: «مطمئنم متوجه شده اید که روسیه قصد توقف در اوکراین را ندارد.»

حضور بی سابقه مقامات آمریکایی در اروپا؛ هیاتی متشکل از هزار نفر

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده ساعت ۱۰ صبح وارد مقر ناتو شد. گفته می شود تیم همراه بایدن متشکل از هزار مشاور و دیپلماتیک و مقام مسئول و نظامی آمریکایی است.

قرار است رئیس جمهوری ایالات متحده پس از سفر بروکسل به کشورهای بالتیک و لهستان، همسایگان غربی اوکراین و روسیه برود.

اولین نشست رهبران ناتو در روز پنج شنبه سه ساعت بطول انجامید و محور اختصاصی این جلسه چگونگی حل بحران اوکراین و کمک نظامی به ارتش این کشور بود.

در جریان نشست ناتو، جو بایدن از متحدین این کشور در این سازمان خواست کمک نظامی بیشتری به اوکراین ارائه کنند و تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه وضع کنند.

بایدن وعده داد که کشورش حاضر است که میزبان بیش از ۱۰۰ هزار پناهجوی اوکراینی باشد. رئیس جمهوری ایالات متحده از کشورهای عضو ناتو خواست تا کمک های نظامی به اوکراین را افزایش بدهند و تحریم های جدی تر علیه روسیه وضع کنند.

رهبران ناتو همچنان در این جلسه هم تاکید کردند که نمی توانند راه حل پرخطر «منطقه پرواز ممنوع» را بدلیل ورود به جنگ مستقیم با روسیه انتخاب کنند. آقای بایدن همچنین درپاسخ به یک خبرنگار گفت که «ناتو به حمله شیمیایی احتمالی روسیه در اوکراین پاسخ خواهد داد.»

رئیس جمهوری ایالات متحده در کنفرانس خبری نشست ناتو تاکید کرد که «روسیه باید از جمع کشورهای گروه ۲۰ حذف شود.»

ماکرون بر ضرورت ادامه مذاکرات با روسیه برای آتش بس تاکید کرد

رئیس جمهوری فرانسه در جریان این نشست گفت که «روسیه با آغاز جنگ در اوکراین، عهده دار مسئولیتی تاریخی» است.

ماکرون تاکیدکرد که «ناتو از همان اولین روز تاکید داشته و براه خود ادامه می دهد تا نیازهای نظامی اوکراین» را تامین کند. همزمان رئیس جمهوری فرانسه که از آغاز جنگ چندین بار با ولادیمیر پوتین گفتگو کرده است بر ادامه مذاکرات با روسیه برای کسب هر چه سریعتر آتش بس اصرارکرد. رئیس دوره ای شورای اروپا در سخنان خود بار دیگر تکرار کرد که «ناتو از اوکراین حمایت می کند اما همزمان سعی می کند مستقیما وارد جنگ نشود.» ماکرون همچنین در این سخنان در نشست ناتو از چین خواست تا برای دستیابی به صلح در اوکراین وارد عمل شود.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.