بایدن: سوئد بزودی عضو ناتو می‌شود

رئیس جمهور آمریکا ادعا کرد، سوئد به رغم ادامه ممانعت ترکیه و مجارستان بر سر راه عضویتش در ناتو، “در سریع ترین زمان ممکن” به این ائتلاف خواهد پیوست.

بایدن: سوئد بزودی عضو ناتو می‌شود

به گزارش ممتاز نیوز ، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در مراسم فارغ التحصیلی دانشجویان افسری آکادمی نیروی هوایی آمریکا ادعا کرد: “ائتلاف ناتو بیشتر از هر زمان در چند دهه گذشته پرانرژی و متحد است. قدرت آن حتی حالا با پیوستن فنلاند، جدیدترین متحدمان، به ائتلاف افزایش یافته و به زودی سوئد نیز، در سریع‌ترین زمان ممکن، به ائتلاف می‌پیوندد. من به شما قول می‌دهم که این اتفاق خواهد افتاد.”

چند روز قبل آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا از ترکیه خواسته بود با نامزدی سوئد برای تبدیل شدن به یک عضو ائتلاف ناتو موافقت کند.

بلینکن در گفتگو با خبرنگاران در روز سه شنبه در شهر لولیا واقع در شمال سوئد گفت: “از چشم انداز آمریکا حالا زمان نهایی ساختن پیوستن سوئد به ائتلاف ناتو است.”

این دیپلمات ارشد دولت آمریکا اظهار امیدواری کرد که پروسه پیوستن سوئد به ناتو تا قبل از برگزاری اجلاس بعدی سران این ائتلاف در پایتخت لیتوانی در ماه ژوئیه، نهایی شود.

برای آن که یک کشور تبدیل به عضو جدید ناتو شود باید همه اعضای این ائتلاف آن را تصویب کنند. این بلوک تحت رهبری آمریکا بندی تحت عنوان بند دفاع دسته جمعی یا بند پنجم اساسنامه داشته که تصریح می‌دارد، حمله به یک عضو ناتو به عنوان حمله به کلیت ائتلاف محسوب می‌شود.

سوئد و فنلاند که همسایه هستند، سال گذشته میلادی بعد از شروع حمله روسیه به اوکراین به سراغ طرح نامزدی برای عضو شدن در ائتلاف ناتو رفتند. فنلاند در ماه آوریل رسما به این ائتلاف پیوست اما مخالفت های ترکیه و مجارستان هنوز اجازه عضویت سوئد در این ائتلاف را نداده است. ترکیه سوئد را متهم به میزبانی از شبه نظامیان عضو حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) که از نظر آنکارا، گروهی “تروریستی”‌ است کرده است. سوئد اعلام کرده در حال رفع نگرانی‌های ترکیه طبق یک یادداشت تفاهم سه جانبه امضا شده بین استکهلم، هلسینکی و آنکارا در سال گذشته میلادی، است.

بایدن چند روز قبل در گفتگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان که اخیرا مجددا به ریاست جمهوری ترکیه انتخاب شد، مساله عضویت ناتو در سوئد را دوباره مطرح کرد.

بایدن روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: “من به اردوغان تبریک گفتم. او همچنان خواستار تحولی در زمینه خرید جنگنده های اف-۱۶ از آمریکا است. من به او گفتم ما خواستار توافق ترکیه با سوئد هستیم پس بیایید آن را به سرانجام برسانیم.

بایدن در سخنرانی روز پنجشنبه خود در زمان اشاره به موضوع عضویت سوئد در ناتو نام ترکیه را ذکر نکرد اما ادعا کرد، این ائتلاف اتحاد خود را در پاسخ به حمله به اوکراین حفظ خواهد کرد و اضافه کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تصور می‌کرد در داخل ناتو “شکاف ایجاد شود.”

رئیس جمهور آمریکا همچنین تعهد خود به حمایت از اوکراین در مقابله با روسیه را تکرار کرد. بایدن مدعی شد: “حمایت مردم آمریکا از اوکراین متزلزل نخواهد شد.”

انتهای پیام/


جهان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.