باید به مسائل اجتماعی با شک و تردید نگاه کرد

گردآوری توسط گروه فرهنگ و هنر ممتازنیوز

در نشست نقد و بررسی فیلم ˝به دیوار نگاه کن˝ و ˝پشت نویسی˝ مطرح شد

نشست نقد و بررسی فیلم مستند˝به دیوار نگاه کنگ به کارگردانی علی زادمهر و ˝پشت نویسی˝ به کارگردانی امیر فرض الهی با حضور طهماسب صلح جو و کارگردانان دو فیلم در خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش ممتاز نیوز، طهماسب صلح جو با اشاره به فیلم به دیوار نگاه کن گفت:نکته ای را که دربارهٔ این فیلم مستندلازم است تا در اینجا بازگو کنم این است که فیلمهای مستند به دو شیوه می توانند موضوع ها را به تصویر بکشد ابتدا موضوعی که برای تماشگر تازگی داشته باشد و دوم موضوعی که هیچ تازگی نداشته باشد با آن آشنا نباشد.

وی ادامه داد : انتخاب موضوع دوم برای فیلمساز سخت تر است ولی حاصل آن اگر موفقیت آمیز باشد فیلم راجذابتر می کند. هردو فیلم به دیوار نگاه کن و پشت نویسی از شیوه دوم استفاده کردند و موفق بودند اما فیلم به دیوار نگاه کن موفقتر بوده است و توانسته بود جذابتر باشد.

صلح جو ادامه داد : به دیوار نگاه کن توانسته است به خوبی از نریشن استفاده و تحلیل کند و توجه ما را به دیوار نوشته های که هرروز در سطح شهر می بینیم جلب کند هر چند در بعضی پلان ها نریشن سبب می گردد تا از تصویر دور شویم.

صلح جو ادامه داد: امروز بسیاری از دیوار نویسها تبدیل به یک پدیده کمیک شده است و فیلم دیوار نگاه کن قابلیت این را داشت که از فضای کمیکی برخودار شود اما به نظر می رسد تدوین با عجله صورت گرفته است و به این موضوع پرداخت خوبی نشده است.

وی با اشاره فیلم پشت نویسی گفت : هر چند در این فیلم نریشن وجود ندارد اما توقع داشتیم که فیلمساز بیشتر با رانندگان گفتگو کند و از آنها دربارهٔ دلایل عبارتی که پشت ماشین خود می نویسند سوال کند اما این کار را نکرده است .

صاحبنظران مسائل اجتماعی را از بالا می بینند

صلح جو با اشاره به استفاده از کارشناسان در هر دو فیلم به دیوار نگاه کن و پشت نویسی گفت : متاسفانه بسیاری از صاحب نظران به سادگی همه مسائل را تحلیل می کنند و با قاطعیت نظر می دهند در حالی که دربارهٔ بسیاری از مسائل اجتماعی باید با شک و تردید برخورد کرد و این اعتماد به نفسی که در بعضی کارشناسان وجود دارد و همه مسائل اجتماعی را از بالا نگاه می کنند درست نیست .
وی با اشاره به نقش بنا ،معماری و دویوارها در تحلیل یک جامعه گفت :دیوارها و بناها در فیلم ها نقش مهم دارند بخصوص در فیلم های انتقادی که در آلمان شرقی و بلوک شرق ساخته می شد این عنصر بسیار وجود دارد و تهی بودن دیوار ها در فیلم های که ساخته می شد نشان از فضای سرد و مرده می داد . و هرچند نوشته های روی دیوار سبب آزار و یا بد شدن چهره شهر می گردد اما از طرفی این نوشته ها نشان از زنده بودن شهر و جوششی که در شهر وجود دارد می دهد .

«به دیوار نگاه کن»موفق تر بود

مجید قاری زاده کار گردان سینما نیز گفت : هر دو فیلم تلاش بسیاری کرده بودند اما فیلم به دیوار نگاه کن موفقتر بود و بیشتر دوست داشتم در فیلم به دیوار نگاه کن به نقش دیوار در شهر به خوبی توجه شده بود زیرا در این شهر پر استرس و شلوغ کسی به دیوارهای نوشته شده توجه نمی کند احساس کردم زمانی که در پایان فیلم دیوار تمام می گردد قرار است نوشته ای برروی آن بیاید اما اینطور نشد و این ضعف فیلم بود.

پدرام اکبری کارشناس نیز گفت : این دو فیلم هردو توسط دو روزنامه نگار ساخته شده است که نگاه دقیقی دارند و من با دیدن این دو فیلم یاد فیلم قدیمی دولت اباد افتادم .

وی ادامه داد : در فیلم پشت نویسی امیر فرض الهی کار گردان فیلم با نشان دادن واژه های و کلماتی که در پشت ماشین ها نوشته شده است به نوعی فرهنگ و دین رانندگان شهر را هم به ما معرفی می کند به طور مثال در پشت یک ماشی با دیدن جمله زرتشتی متوجه می شویم که راننده زرتشتی است و یا با دیدن یک جمله به زبان لری می فهمیم که راننده لر است .

از موسیقی به عنوان افکت استفاده می کنم

امیر فرض الهی کار گردان فیلم پشت نویسی نیز گفت : من اعتقاد ندارم که باید فیلم را با موسیقی پر کنم و به نوعی کلیپ بسازم واز موسیقی به عنوان افکت استفاده می کنم همانطور که موسیقی بابک بیات را به جای افکت در بسیاری از فیلمها شنیدیم .
وی ادامه داد : من بازیگر تاتر هستم و تفاوت بازیگری و بازسازی را می دانم و معتقدم در نهایت هر طور بازسازی کنی مخاطب متوجه می گردد .

فرض الهی ادامه داد : من با راننده ها در فیلم گفتگو کردم و می خواستم نشان دهم که دنیا و جهان بینی آنها چگونه است و تصور می کنم جذابترین بخش فیلم هم همین بخش باشد.

می خواستم تاثیر این نوشته ها بر روی روحیه مردم را ببینم

علی زادمهر کارگردان فیلم به دیوار نگاه کن نیز گفت : از دیوار چینی در فیلم با فصل بندی در فیلم استفاده کردیم و تلاش داشتیم که بین بخش های مختلفی که برای بررسی دیوار نویسی در ذهن داشتم فاصله بگذارم .و از طرفی اشاره ای هم به ساخت و سازهای بی رویه ای داشتم که بی سبب انجام می گردد .

وی ادامه داد : امروز یک بی انگیزگی و سطحی نگری در ساخت و سازهای شهری و معماری شهری دیده می گردد که آزار دهنده است در قبل اشخاصی مانند جلال ال احمد برای ساخت خانه خود خودش آجرها را انتخاب می کرد در حالی که در نسل حاضر نه تنها این اتفاق نمی افتد بلکه بسیار بیانگیزه می باشند .

زادمهر افزود : نسل قبل از نسل امروز بیشتر به خانه و کاشانه خود توجه می کرد و علاقه داشت به همین سبب امروز شاهد هستیم که هر فردی به خود اجازه می دهد تا بر روی دیوار خانه دیگری جمله ای بنویسد .

وی ادامه داد : به وجه تاریخی این دیوار نویسی های فکر کرده بودم و حتی می خواستم تصاویری از دیوار نویسهای اصفهان و همدان را نیز در فیلم نشان دهم اما با توجه به اینکه فقط قصد داشتم زمان حال را تحلیل کنم و جلوگیری از طولانی شدن فیلم از اینکار منصرف شدم .

کارگردان فیلم «به دیوار نگاه کن» افزود : در فیلم دنبال آن بودم که نشان دهم چرا این دیوار نوشته ها برروی دیوار ها حکم می گردد و چه تاثیری بر روحیه مردم دارد .

گفتنی است در این نشست اشخاصی همچون مرتضی رزاق کریمی (کارگردان) ، هارون یشایایی (تهیه کننده سینما)، محمود غفاری (کارگردان) ،کیوان کثیریان (منتقد و روزنامه نگار )، فرامرز روشنایی (بازیگر سینما) ، یزدان عشیری(مدیر سابق روابط عمومی جشنواره فیلم فجر)، فرید میر موسوی (جامعه شناس)،مرتضی جذاب (کارگردان فیلم کوتاه)، ،آرش رمضانیان (وزناه نگار)، صفیری (مدیر کل بازرگانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی)، پدرام اکبری (مستندساز)، مهران حبیبی نیا (تدوین گر) و جمعی از علاقمندان سینمای مستند حضور داشتند. این برنامه توسط انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند برگزار شد.

انتهای پیام/

 

 


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.