باید توجه کودکان را به ماهیت پرچم جلب کرد

۲۶خردادماه،

به گفته نادر فاطمی؛ به بسیاری از نمادها در کشور ما کمتر توجه می گردد وپرچم هم یکی از این نمادهاست که چنان‌که باید به‌طور جدی موردتوجه قرار نگرفته است.

به گزارش هنرآنلاین؛ نادر فاطمی، داور بخش نقاشی کودک و نوجوان با بیان این که در کشور ما یک‌سری نماد ملی، یا سوابق فرهنگی می باشند که شاید هیچ‌وقت به‌طور جدی به آنها پرداخته نشده باشد، گفت: پرچم هم یکی از این نمادهاست که چنان‌که باید به‌طور جدی موردتوجه قرار نگرفته است. شاید به‌صورت موردی دربارهٔ پرچم اطلاعاتی در کتاب‌های مقاطع مختلف درسی ارائه شده باشد، اما این‌که جشنواره‌ای به‌طور تخصصی به آن پرداخته باشد، اولین بار است که رخ می‌دهد.

فاطمی افزود: ما نیاز داریم که به شهروندان‌مان دربارهٔ تاریخچه پرچم کشورشان و این‌که این پرچم از کجا آمده، نمادشناسی و رنگ‌های آن، چه داخل‌مایه‌ای دارند، اطلاعاتی بدهیم. در این میان، برگزاری جشنواره‌ای که مختص پرچم باشد هم به شدت به کار می‌آید.

وی با اشاره به اختصاص بخشی به کودکان و نوجوانان، تصریح کرد: باید باور کنیم که کودکان امروز ما در آینده، مستقیم یا غیرمستقیم، به پرچم به‌عنوان نمادی از ایرانی بودن خود برخورد کرده و چرایی ماهیت پرچم به ذهنشان خطور خواهد کرد؛ پس چه بهتر که در دوره کودکی دربارهٔ چرایی شکل‌گیری پرچم، اطلاعات لازم را داشته باشیم تا مجبور نشویم در بزرگسالی که به‌طور مستقیم با پرچم برخورد می‌کنیم تازه به کشف حقایق نائل شویم.

داور بخش نقاشی کودک و نوجوان، با تاکید بر این‌که جشنواره پرچم یکی از روش‌های ارائه اطلاعات به کودک و نوجوان دربارهٔ نماد ملی کشورمان است، گفت: به‌عنوان یکی از داوران جشنواره سعی خواهم کرد که قبل از هر چیز بدون پیش‌زمینه‌ای خاص با لحاظ کردن دو اصل بنیادی، به داوری آثار جشنواره بپردازم؛ اول خلاقیت تصویر و دوم منظر یا زاویه دیدی که فرد با آن زاویه دید، اثر خود را قلمی کرده است. هر دو این اصول باید به‌طور موازی و معادل با هم پیش بروند چراکه ممکن است شما با اثری روبه‌رو شوید که زاویه دیدی متعالی داشته باشد؛ یا بالعکس کیفیت تکنیکی بالایی داشته باشد. باید دید در مجموع کدام اثر کیفیت بهتری دارد و صد البته که در این میان توجه به این‌که یک کودک اثر را خلق کرده هم جای خاص خود را دارد.

وی افزود: باید دیدگاه‌های متعالی کودکان را دریافت تا هم آنها که برگزیده جشنواره می‌شوند با علاقه‌ای دوچندان نماد ملی کشور خود را مورد توجه قرار دهند و هم کودکانی که مخاطب جشنواره می باشند به کندوکاو در ماهیت پرچم تشویق شوند.

انتهای پیام/

۳۲۰/۳۲


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.