باید درآمد روزانه یک میلیون بشکه نفت در بودجه جاری کاهش یابد

۲۶ام بهمن ،

رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بر کاهش صادرات تاکید کرد و گفت:در بودجه جاری کشور باید درآمد روزانه یک میلیون بشکه نفت را کاهش دهیم.

به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سید مسعود میرکاظمی در دومین همایش اقتصاد مقاومتی در حوزه انرژی اظهار کرد: درآمد کشورهای عضو گروه هفت از وضع مالیات بر انرژی بیشتر از درآمد کشورهای تولیدکننده نفت است.

وی اهمیت جایگاه اول در اوپک را رد کرد و گفت:‌ نیازی نیست که در اوپک جایگاه بالایی داشته باشیم چرا که این مسابقه را کشورهای غربی برای افزایش تولید کشورهای دارای ذخایر نفتی پایه‌ریزی کرده‌اند.

میرکاظمی افزود: با توجه به اینکه قیمت نفت نسبت به سایر کالاها افزایش چندانی نداشته است نیازی به افزایش تولید نفت نیست چرا که نفت ثروت آیندگان است.

به گفته او توسعه میدان‌های مشترک ضروریست اما وابسته کردن اقتصاد به حوزه نفت ضرورتی ندارد.

پسر حاجی بودن یعنی خرج اضافه کردن

رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی یکی از راهکارها برای دنبال کردن اقتصاد مقاومتی را حضور مردم عنوان کرد و توضیح داد: دشمن به دنبال این است که به رشد اقتصادی کشور لطمه وارد کند که در نتیجه آن بیکاری و تورم افزایش و در مقابل رفاه و درآمد کاهش می‌یابد تا بستر لازم برای استعمار فراهم شود. این درحالی است که باید شرایطی را فراهم کنیم که مردم بتوانند به راحتی کسب و کار کنند.

وی با تاکید بر خصوصی‌سازی صحیح در اقتصاد مقاومتی گفت: پسر حاجی بودن یعنی خرج اضافه کردن؛ به همین سبب مدیریت مصرف نه تنها در حوزه مردم بلکه در حوزه دولت هم باید کنترل شود.

واگذاری‌های فعلی خصولتی است

میرکاظمی خصوصی‌سازی صورت گرفته در کشور را خصولتی نامید و بر حضور مردم تاکید کرد و گفت:‌ خصوصی‌سازی در حالی در کشور انجام می‌شود که مدیریت آن همچنان دولتی است و نمونه آن بانک‌های کشور است؛ به طوری که در حال حاضر بانک‌ها نمی‌توانند به صورت رقابتی فعالیت کنند.

متوسط مصرف انرژی در ایران ۱۴ برابر ژاپنی‌ها

میرکاظمی با اعلام این که متوسط مصرف انرژی در کشور چهار برابر استاندارد جهانی است گفت:‌این رقم در مقایسه با کشور ژاپن ۱۴ برابر است.

رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی مصرف نفت و گاز در کشور را معادل پنج میلیون بشکه در روز اعلام کرد و گفت: یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام خوراک پالایشگاه‌های کشور می‌شود. در کنار آن معادل سه میلیون بشکه گاز نیز روزانه در بخش‌های خانگی، تجاری و صنایع به مصرف می‌رسد که این برای یک جمعیت ۷۰ میلیونی بسیار بسیار است و به معنی هدر دادن انرژی است.

پرداخت۸۰ هزار میلیارد تومان یارانه انرژی در کشور

وزیر سابق نفت حجم یارانه‌ انرژی در کشور را ۸۰ هزار میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: از این رقم ۴۰ درصد مربوط به بخش خانگی و ۶۰ درصد مربوط به بنگاه‌ها است.

وی ادامه داد:‌در حالی که در ایران نسبت به سایر کشورها تنها یک پنجم یا یک هفتم مالیات گرفته می‌شود و دستمزد بسیار پایین است باز هم نمی‌توانیم با تولیدکنندگان سایر کشورها رقابت کرده و کالایی را به قیمت پایین عرضه کنیم.

۲٫۵ برابر شدن وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی

میرکاظمی با تایید این موضوع که وابستگی کشور به درآمدهای نفتی هر سال افزایش می‌یابد، گفت: افزایش وابستگی به این نوع درآمدها در حالی است که احکامی مبنی بر کاهش وابستگی بودجه وجود دارد اما تاکنون این احکام نه تنها در دولت نهم و دهم بلکه در سایر دولت‌ها نیز رعایت نشده است. ضمن آن که هزینه اداره کشور نیز افزایش یافته است.

به گفته وی، بودجه جاری کشور در سال ۸۶ معادل ۴۰ هزار میلیارد تومان بود که این رقم در سال ۹۰ به ۸۲ هزار میلیارد تومان و در سال ۹۱ به ۱۰۱ هزار میلیارد تومان رسید.

رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: حجم درآمدهای نفتی در تعیین بودجه بسیار قابل توجه است؛ به طوری که مالیات تنها کمتر از یک سوم از بودجه را تامین می‌کند.

میرکاظمی با اشاره به افزایش نقش درآمدهای نفتی در اقتصاد گفت:‌ ریشه‌های تورم را می‌توان در این موضوع جست و جو کرد چراکه بانک مرکزی مجبور است برای تبدیل کردن دلار به ریال علیرغم نیاز بازار اسکناس چاپ کند. از سوی دیگر این موضوع سبب می‌شود که به صنعت نفت کشور برای افزایش تولید نفت فشار وارد شود.

به گفته وی حتی اگر تحریم نبود و هر بشکه نفت ۷۰ تا ۸۰ دلار فروخته می‌شد با تولید چهار میلیون بشکه در روز باز هم دچار کسری بودجه می‌شدیم.

رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هدفمندی‌ یارانه‌ها زمانی موثر است که سایر بخش‌های اقتصادی مانند مالیات، گمرک و بانک نیز اصلاح شود آن وقت است که می‌توان توقع داشت تورم یک رقمی شود. شاید در ابتدا فشاری بر اقتصاد وارد شود اما در نهایت این موضوع سبب افزایش نرخ اشتغال و سایر نرخ‌های اقتصادی خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: هدفمندی‌ یارانه‌ها به این معنی نیست که قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهیم و پول حاصل از آن را بین مردم تقسیم کنیم.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.