باید مطالبات گندمکاران را پرداخت کنیم

رییس سازمان برنامه و بودجه با پیش‌بینی خرید تضمینی ۸ میلیون تن گندم، گفت: مکلفیم که مطالبات کشاورزان را به سرعت به آنها پرداخت کنیم.

باید مطالبات گندمکاران را پرداخت کنیم

به گزارش ممتاز نیوز، داود منظور در زمینه تخصیص‌های تاخیر بودجه‌ای که منجر به عدم اجرای پروژه‌های عمرانی در مناطق سردسیر می‌شود، گفت: درآمدهای دولتی در فصولی از سال کمتر تحقق پیدا می کند. به عنوان نمونه در بخش وصول درآمدهای مالیاتی معمولا در فروردین، اردیبهشت و خرداد هر سال کمترین میزان وصول مالیاتی را داریم که به دلیل اینکه فصل اظهارنامه‌های مالیاتی بعد از خرداد است، این موارد در نیمه دوم سال تحقق پیدا می‌کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره نحوه وصول درآمدهای نفتی افزود: معمولا درآمدهای نفتی در فروردین و اردیبهشت کمتر تحقق پیدا می‌کند بنابراین امسال تصمیم گرفتیم که یک متوازن سازی از ترکیب انتشار اوراق، منابع حاصل از مالیات و فروش نفت ایجاد کنیم تا عدم توازن در تخصیص بودجه کاهش یابد.

وی با بیان اینکه اعتبارات طرح‌های تملک دارایی تا شهریور سال بعد هزینه شود، بیان کرد: مقدار زیادی از تخصیص‌هایی که در اسفندماه انجام گرفته، به تدریج در۶ ماه اول جذب می‌شود، یعنی بر اساس آمار و اطلاعات کسب شده، مقدار زیادی از تخصیص‌های تملکی که در اسفندماه انجام گرفته هنوز جذب نشده است بنابراین همین امر هم به توازن بخشی تخصیص بودجه در طول ماه های مختلف سال کمک می کند.

تلاش برای افزایش تخصیص بودجه در مناطق سردسیر

منظور با بیان اینکه باید از همه فرصت‌ها در توازن بخشی تخصیص بودجه استفاده شود، گفت: قطعا تلاش داریم تا تخصیص‌های بودجه‌ای در دوره‌ای که فصل کاری در مناطق سردسیر بهتر است، بیشتر شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به منابع خرید تضمینی گندم و اینکه آیا قرار است برای کمبود منابع این بخش لایحه متممی داده شود، عنوان کرد: دولت برای هر کیلو گرم قیمت خرید تضمینی گندم ۱۵ هزار تومان با احتساب پاداشی که به کشاورزان داده می‌شود، در نظر گرفته است که می‌تواند انگیزه خوبی برای کشاورزان باشد.

منظور با بیان اینکه پیش بینی می‌شود در سال جاری بالغ بر ۸ میلیون تن گندم خریداری شود، ادامه داد: در بسیاری از مناطق به رغم اینکه هنوز برداشت گندم شروع نشده است، حدود ۲.۵ میلیون تن گندم خریداری شده است.

وی با بیان اینکه دولت به هر نحوه ممکن باید منابع خرید گندم را تامین کند، بیان کرد: اگر ۸ میلیون تن خرید گندم انجام دهیم، باید ۱۲۰ هزار میلیارد تومان منابع پرداخت کنیم. در همین مدت کوتاه گذشته حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان به کشاورزان برای خرید گندم پرداخت شده و مجموع تخصیص ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع به کشاورزان کامل شده و در اختیار سرپرست وزیر جهادکشاورزی قرار می‌گیرد که تخصیص پیدا خواهد کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: به تدریج و به موازاتی که گندم را از کشاورزان تحویل می‌گیریم، تلاش خواهد شد مطالبات کشاورزان و گندم کاران را پرداخت کنیم.

منظور درباره انتظارات کشاورزان در زمینه افزایش خرید تضمینی گندم بیان کرد: در حال حاضر قیمت گندمی که دولت از کشاورزان خریداری می کند ۱۵ هزار تومان است. اگر همین گندم را می‌توان به نرخ ۱۱ هزار تومان وارد کنیم. بنابراین گندم را از کشاورز بالاتر از قیمت وارداتی خریداری می‌کنیم تا به خودکفایی گندم برسیم.

مکلفیم که مطالبات کشاورزان را به سرعت پرداخت کنیم

وی تاکید کرد: اینکه گفته می‌شود قیمت خرید گندم در کشورهای همسایه بالاتر از داخل کشور است، باید دانست این رقم برای کشاورزان خود همان کشور در نظر گرفته شده است و این بدین معنی نیست که کشاورز ما یک تن گندم را در کشور همسایه با همان قیمتی که ما می فروشیم، بفروشد، بنابراین آن قیمت گندم، قیمت حمایتی خرید گندم از کشاورزان داخلی همان کشور است و این موارد بیشتر فضاسازی هایی که صورت گرفته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه قیمت تعیین شده درباره خرید تضمینی گندم، قیمت جذابی است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه کشاورزان هم استقبال خوبی از این تعیین قیمت داشته‌اند و ما هم مکلفیم که مطالبات کشاورزان را به سرعت به آنها پرداخت کنیم.

انتهای پیام/


ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.