باید و نبایدهای استفاده کودکان از اینترنت

 مدیر گروه سلامت روان مرکز بهداشت خوزستان در همایش روز جهانی کودک گفت: کودک آزاری چند نوع مختلف دارد که جسمانی، روانی، کلامی، بهداشتی، حقوقی، اقتصادی و به تازگی نیز کودک‌آزاری اینترنتی از جمله موارد کودک‌آزاری است. بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۳ درصد پسران و ۹ درصد دختران در روز کتک می‌خورند و ۲ درصد نیز راهی بیمارستان می‌شوند.

وی ادامه داد: والدین وظیفه دارند تغذیه سالم و پوشش مناسب با توجه به فصول سال در اختیار کودکان قرار دهند. همچنین در زمینه آموزش باید محیطی باکیفیت برای درس خواندن کودک فراهم شود.

مدیر گروه سلامت روان مرکز بهداشت استان خوزستان افزود: یکی از عوامل کودک‌آزاری بهداشتی می‌تواند آگاهی پایین والدین از مسایل بهداشتی کودکان باشد زیرا حفاظت از خطرات از حقوق کودک است.

دواسازایرانی ادامه داد: اگر والدین حقوق کودک را بشناسند می‌توانند به مسایل مربوط به فرزند خود توجه درستی داشته باشند. از مسایل کودکان نباید غفلت کرد و از لحاظ تربیتی لازم است والدین دوستان فرزند خود را بشناسند و در این باره از فرزند خود سوال کنند.

وی درباره استفاده کودکان از اینترنت و موبایل گفت: طبق قانون روان‌پزشکی کودکان، استفاده روزانه بیش از دو ساعت از اینترنت، موبایل، تلویزیون و وسایل مشابه اعتیادآور است.

مدیر گروه سلامت روان مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: استفاده کودک از این ابزار چند قانون و شراط دارد. سایت‌های غیرمجاز برای نوجوانان و جوانان زیر ۱۵ سال ممنوع است. محل رایانه و موبایل باید در معرض دید والدین باشد و اگر والدین قصد دارند وسیله‌ای برای فرزند خود بخرند ولی نمی‌توانند نحوه استفاده از آن را مدیریت کنند، بهتر است خریداری نشود.

وی افزود: افسردگی از جمله نشانه‌های اختلالات روانی ناشی از استفاده موبایل و اینترنت است. در بحث اعتیاد به موبایل و اینترنت، همان الگو و پدیده‌ای که موجب افزایش میل فرد به استفاده از مواد مخدر می‌شود، وجود دارد. اکنون در بحث اعتیاد به اینترنت اصلی به نام فرار وجود دارد. فرد با استفاده بیش از حد از اینترنت از واقعیت زندگی که دارای استرس و اضطراب است، فرار می‌کند و بچه‌های بیش‌فعال نیز اعتیادشان به موبایل و اینترنت بیشتر از دیگر کودکان است.

دواساز ایرانی خاطرنشان کرد: اصول استفاده از وسایلی مانند موبایل باید به فرزند آموزش داده شود و زمان استفاده از آن را باید والدین در نظر بگیرند.

وی ادامه داد: شاخص هر انسانی ضعف و توانمندی او است. در سن ۱۰ سال به بالا شرط آموزش مهارت خودآگاهی است ولی چگونه این مهارت را به کودک خود آموزش دهیم؟ یک ورق کاغذ سفید به کودک بدهید تا تصویر یک درخت را نقاشی کند و در برگ درخت کارها و قانون‌های خانه را بنویسد و در برگ‌های پای درخت ضعف‌ها را بنویسد و کاغذ را به دیوار بزند. با این اقدام مشکلات یکی پس از دیگری حل می‌شود. با این روش و همچنین از طریق جداول رفتار، ظرف یک سال می‌توان چند فاکتور مثبت در کودک ایجاد کرد.

مدیرگروه سلامت روان مرکز بهداشت خوزستان اظهار کرد: یکی از راه‌های پیشگیری از وقوع مشلات در سن کودکی این است که قوانین خانه کم و منصفانه باشد. در صورتی که کودک رعایت نکرد او را با ذکر روشن دلیل از ادامه فعالیتش منع کنید و او را در اتاق نگه دارید. این روش شرایطی دارد که به میزان هر سال از سن کودک یک دقیقه در اتاق نگه داشته شود به طور مثال کودک ۴ ساله چهار دقیقه از فعالیتش محروم شود.

وی با تاکید بر این که هرگز نباید کودک را تهدید کرد، گفت: متاسفانه آزارهای عاطفی در خانواده‌های ما بسیار زیاد است.

دواساز ایرانی اظهار کرد: بدترین زمانی که می‌شود کودکان را از استفاده از وسایلی مانند اینترنت و تلویزیون و بازی‌های رایانه‌ای باز داشت زمانی است که مشغول استفاده است که باید توجه داشت در زمان استفاده کودک از این امکانات با او برخورد نشود. برای این کار لازم است با آرامش و صحبت با فرزند خود و ایجاد یک فعالیت همزمان او را از استفاده باز داشت.


خبر .:: پایگاه خبری رسانه کودک ::.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.