با اجرای برنامه پزشک خانواده بعضی از پزشکان عمومی به حاشیه رانده شده اند

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : دکتر احیا ارشادی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا، افزود: با آغاز برنامه پزشک خانواده در شهر امیدواری هایی ایجاد شد که این طرح بعدها به سبب وجود بعضی معایب و کاستی ها در نحوه اجرا به ناامیدی تبدیل شد.

وی با بیان آنکه اجرای این برنامه بدون توجه به مشکلات و مسائل موجود در روستاها صورت گرفته، اظهار داشت: ارائه برنامه ای مدون و بررسی معایب پزشک خانواده در روستا یک ضرورت است لذا باید از غرض ورزی و تعصب در این زمینه بطور جدی پرهیز شود.

ارشادی ادامه داد: بهتر بود در اجرای این برنامه، از تجربه پزشکانی که در روستاها بسیار زودتر از اجرای آن در شهر کار را آغاز کردند، بهره گیری می شد زیرا این گروه برای ارائه پیشنهادات و کار کارشناسی همواره آمادگی خود را اعلام کرده ایم.

این پزشک خانواده از بی توجهی به پزشکان عمومی در تصمیم گیری ها انتقاد و اضافه کرد: پزشکان عمومی اشخاصی بسیار توانمند در امر اجرا می باشند لذا برخورداری از آنچه آنها طی سالها خدمت در شهر و روستا بدست آورده اند می توانست به تدوین و اجرای برنامه ای مستدل در شهر کمک کند.

ارشادی با اذعان به وجود نواقصی در آغاز اجرای هر برنامه، تاکید کرد که این نواقص نباید سبب شود مردم و پزشکان از آن متضرر شوند.وی با اشاره به اینکه اجرای برنامه پزشک خانواده با محوریت سیستم ارجاع از آرزوی دیرینه همه اشخاص بود، خاطرنشان کرد: متاسفانه این برنامه فقط توسط پزشکان سطح یک (پزشکان عمومی) صورت گرفته و شان و جایگاه بعضی از این اشخاص به سبب عدم فرهنگ سازی مناسب مردم روستا دچار خدشه شده در حالیکه بیشتر این پزشکان اشخاصی جوان و با ظرفیت بالا می باشند.

ارشادی که ۹ سال سابقه کار در پزشک خانواده روستا را دارد، گفت: این برنامه سبب شد که به پزشک خانواده تنها به عنوان فردی که بیمار را به پزشکان متخصص ارجاع می دهد، نگاه شود که این ظلمی بزرگ به این قشر است.

عضو هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی شهرستان ساری تصمیم گیران و متولیان این برنامه را مسئول زیر سوال بردن هویت شغلی پزشکان عمومی دانست و گفت: پزشکان عمومی در حال فراموش کردن توانمندی های خود می باشند.

ارشادی با تاکید بر ضرورت بازنگری در این برنامه، اضافه کرد: قرار نیست پزشکان در این باره فرهنگ سازی بلکه متولیان باید جایگاه پزشکان خانواده را تبیین کنند تا مردم به این باور برسند، همانگونه که برای بسیاری از امور خود به مشاور مراجعه می کنند، برای امر سلامت نیز باید به مشاور و پزشک عمومی مراجعه نمایند.

ارشادی با بیان اینکه نباید با تصمیم گیری های اشتباه سلامت مردم به خطر بیفتد، گفت: پزشکان عمومی بهترین سالهای عمر خود را در مجموعه درمان و سلامت طی کرده اند اما اکنون عملکرد این سیستم سبب ناکارآمدی آنها شده است.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.